2013-02-04, 15:17
Medlem
Ankdammsmans avatar
Den här historien är så konstig och ironisk att man nästan undrar om den är sann, eller om det är en fejkdöd för att slippa jihadistuppmärksamhet efter den kanske något obetänksamma boken.

Men förmodligen är allt bara vad det ser ut att vara.
Citera
2013-02-04, 15:25
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Läste boken då den kom ut och måste säga att antalet "kills" låter lite överdrivet. 255 legitima mål kan inte varit lätt att finna.

Om du läser Jack Coughlins bok Shooter så är det en enorm skillnad på hur dessa personer resonerar och emotionellt bearberar deras "jobb"
Ja, 255 är helt klart i överkant.
Läste boken strax efter den kom ut och tror att det är ganska skarvat. Ska ta och läsa Shooter och jämföra och sen kanske läsa Chris Kyles bok. Om man vill läsa lite mer i ämnet så är Sniper, Americas single-shot warriors in Iraq and Afghanistan av Matt Larsen faktiskt inte dum. Tar upp lite olika personers syn på deras uppgift under deras turer.

Det jag stör mig lite på i debatten är folk som inte läser boken utan argumenterar (åt båda hållen) utan att ha ens brytt sig om att leta någon källa.
Folk har en tendens att vilja visa hur hemsk den andra sidan (ur mediaperspektiv, ej stridande parter) är vilket gör att folk på forum häver ur sig mindra vettiga saker.
Det finns t.ex. händelser där dålig ROE har gjort att prickskyttar har varit tvungna att hålla eld mot klara mål (i deras ögon), där efterliggande händelse har skapat större förluster för alla tre parter (insurgenter, allierade och civila) eftersom det spårat ur totalt. Dessa skyller ju dålig ROE på mediabilden hemma, vilket kan ha en liten verklighets förankring.

Men tack för boktipset, den är på väg ner till paddan så får jag ta den till en kopp te i fotöljen.
Citera
2013-02-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Taktiken Finnarna använde sig av mot Ryssarna är väldokumenterad och den gick i stora drag ut på att slå ut första och sista fordonet för att sedan skjuta prick på Ukrainare som saknade all kunskap och erfarenhet av miljön och klimatet. Finns beskrivet hur de gjorde detta och sedan åkte Finnarna runt på skidor, lade sig ner i snön, sköt ett par gubbar och åkte vidare till en ny plats och sköt ett par skott. Den här slakten kunde pågå i timmar.

Jo, men Simo Häyhä gjorde det väldigt sällan eftersom han inte ingick i något sådant förband. Däremot, vilket du förnekade att han gjorde, tyckte han om att ligga i snödrivor och skjuta prick. Det är skillnad på finska armén och Simo Häyhä.

Så, återigen visar du hur urbota okunnig du är. Lär dig använda versaler också.
Citera
2013-02-04, 17:30
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Jo, men Simo Häyhä gjorde det väldigt sällan eftersom han inte ingick i något sådant förband. Däremot, vilket du förnekade att han gjorde, tyckte han om att ligga i snödrivor och skjuta prick. Det är skillnad på finska armén och Simo Häyhä.

Han skulle bara behöva vara med i ett par av dessa attacker för att få över ett tjog kills på sin lista. Sedan är han nog känd för att folk skall fatta att han till stor del ägnade sig åt att vänta ut fienden någonstans. Det räcker med en google sökning för att man skall hitta väldigt bra beskrivningar av han och tror du att jag inte gjort detta?

Saken är fortfarande den att jag betvivlar att CK dödat 255 fiender, siffran är helt orealistsikt i mitt tycke. Jag kan erkänna att jag inte läst boken, spelar ingen roll för diskussionen då det helt enkelt är för många för att jag skall tro på det utan väldigt bra förklaringar till hur han kommer upp i detta antal kills.
Citera
2013-02-04, 19:10
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Ja, 255 är helt klart i överkant.
Läste boken strax efter den kom ut och tror att det är ganska skarvat. Ska ta och läsa Shooter och jämföra och sen kanske läsa Chris Kyles bok. Om man vill läsa lite mer i ämnet så är Sniper, Americas single-shot warriors in Iraq and Afghanistan av Matt Larsen faktiskt inte dum. Tar upp lite olika personers syn på deras uppgift under deras turer.

Det jag stör mig lite på i debatten är folk som inte läser boken utan argumenterar (åt båda hållen) utan att ha ens brytt sig om att leta någon källa.

Men tack för boktipset, den är på väg ner till paddan så får jag ta den till en kopp te i fotöljen.

tyvärr sätter sig folk ofta inte in i det som de uttalar sig om.

Tack själv, köpte just Americas single-shot warriors in Iraq and Afghanistan av Matt Larsen
Citera
2013-02-12, 03:10
Medlem
bombaccis avatar
Var Chris kyle rik? Alltså rik och rik men han tjänade väl ganska bra på att göra utlandstjänst?

Har en känsla av att han var en ganska skrytsam person eller jag kanske har fel?

Har ställt mig på kö på stadsbiblioteket för att få läsa boken men var TRE eller FYRA personer före mig.

Hoppas boken är värd väntan.
Citera
2013-02-12, 15:40
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Var Chris kyle rik? Alltså rik och rik men han tjänade väl ganska bra på att göra utlandstjänst?

Har en känsla av att han var en ganska skrytsam person eller jag kanske har fel?

Har ställt mig på kö på stadsbiblioteket för att få läsa boken men var TRE eller FYRA personer före mig.

Hoppas boken är värd väntan.

Han kanske tjänade bra på boken, men han blev nog inte rik inom flottan. Allt beror nog på vilken rank du har, men som SEAL kan man nog få en rätt fin lön, men inget som gör dig rik.

Killen som sköt OBL tjänade runt 60.000 dollar per år, plus bonusar.

http://www.marinecorpstimes.com/news/2013/02/gannett-esquire-story-uncertain-future-navy-sealteam-six-member-osama-bin-laden-shooter-021113/
Citera
2013-03-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/27/vem-var-simo-hayha
Citera
2013-03-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Knarksmugglare kan i vissa länder tvingas ha livet som insats medan den där skurken tilldelas en jävla trofé för alla han har mördat?
Ja just det, för i den här världen blir det ju plötsligt legitimt att åka och ta ihjäl människor bara man kallar det ''krig''...
När de flesta har den moralen är det väl inte konstigt varför Ron Paul fick så få röster idag.

Allt handlar om makt. De med mest makt får bestämma vad som är bra och vad som är dåligt.
Hiroshima- bra
Pearl harbor - dåligt
Staten tar dina pengar - bra
Gäng tar dina pengar - dåligt

Egentligen finns varken bra eller dåligt. Allting bara är, värderingar är subjektiva.
Citera
2013-03-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/27/vem-var-simo-hayha

Vad är poängen med den länken? Den bekräftar ju bara vad jag själv har skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Han skulle bara behöva vara med i ett par av dessa attacker för att få över ett tjog kills på sin lista. Sedan är han nog känd för att folk skall fatta att han till stor del ägnade sig åt att vänta ut fienden någonstans. Det räcker med en google sökning för att man skall hitta väldigt bra beskrivningar av han och tror du att jag inte gjort detta?

Tydligen har du inte läst någonting alls eftersom du fortfarande inte verkar ha någon aning om hur krypskyttar agerade. Du är ju för inkompetent för att inse att du blandar äpplen och päron i ditt eget rövhål.
Citera
2013-05-05, 20:56
Medlem
Traveller2007s avatar
Steven Spielberg ska tydligen göra en film och Chris Kyle. Bradley Cooper ska ha huvudrollen.

http://www.imdb.com/title/tt2179136/
Citera
2013-05-05, 21:21
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Steven Spielberg ska tydligen göra en film och Chris Kyle. Bradley Cooper ska ha huvudrollen.

http://www.imdb.com/title/tt2179136/

Hur kan han spela in film? han e ju död.

Här kommer pysen in o tror han kan nått utan att ens läsa trådstart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in