Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Läste boken då den kom ut och måste säga att antalet "kills" låter lite överdrivet. 255 legitima mål kan inte varit lätt att finna.
Om du läser Jack Coughlins bok Shooter så är det en enorm skillnad på hur dessa personer resonerar och emotionellt bearberar deras "jobb"
Ja, 255 är helt klart i överkant.
Läste boken strax efter den kom ut och tror att det är ganska skarvat. Ska ta och läsa Shooter och jämföra och sen kanske läsa Chris Kyles bok. Om man vill läsa lite mer i ämnet så är
Sniper, Americas single-shot warriors in Iraq and Afghanistan av Matt Larsen faktiskt inte dum. Tar upp lite olika personers syn på deras uppgift under deras turer.
Det jag stör mig lite på i debatten är folk som inte läser boken utan argumenterar (åt båda hållen) utan att ha ens brytt sig om att leta någon källa.
Folk har en tendens att vilja visa hur hemsk den andra sidan (ur mediaperspektiv, ej stridande parter) är vilket gör att folk på forum häver ur sig mindra vettiga saker.
Det finns t.ex. händelser där dålig ROE har gjort att prickskyttar har varit tvungna att hålla eld mot klara mål (i deras ögon), där efterliggande händelse har skapat större förluster för alla tre parter (insurgenter, allierade och civila) eftersom det spårat ur totalt. Dessa skyller ju dålig ROE på mediabilden hemma, vilket kan ha en liten verklighets förankring.
Men tack för boktipset, den är på väg ner till paddan så får jag ta den till en kopp te i fotöljen.