• 1
  • 2
2012-01-04, 00:51
Medlem
kitt3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
Hur kalkylerar folk sig fram till vad de ska investera i ?

Det är just det som är grejen med aktier. Spekulationer, hur det har gått sen tidigare i företagens historik gällande ekonomin. på det flesta aktiesidor du kommer i kontakt med kan man se hur aktiernas historik har sett ut. men du kan aldrig vet hur det går från att du köper in dig. Men det är där lågrisk och högrisk aktierna kommer in. lågrisk aktier har ofta en liten uppgång hela tiden men den är jämn, den skjuter inte i höjd utan det tar lång tid. en högrisk aktie kan gå från 4 kr till 8-10 kr på kort tid, men rätt som det är så kommer det en spik, som gör att aktierna blir värda mindre.

Skall man i huvudtaget kunna förutspå till en mycket mild grad så måste man läsa mycket om företaget. veta lite om vad som händer. låt säga ett mycket lätt ex. Apple kommer med info om att deras nya Iphone 5 kommer vara ett monster som rövknullar allt på marknaden i häst längder. och så släpps telefonen och de lyckas sno alla kunder ifrån samsung,nokia osv. då tjänar appel enorm pengar på detta något som gör att apple blir värt mer och efter frågan om att äga apple aktier blir högre, för att alla vill ta del av kakan. skulle du köpt aktier innan telefonen släpptes så har du på ett sätt kunnat "kalkylerat" dig fram till en vinst. Men det är mycket mer det hänger på än en telefon i detta läget. men jag hoppas att du hänger med.

Grejen är att det är svårt som F att se sånt här. och samma sak fungerar detta vid en "spik" som jag själv kallar det. aktier är något som är svårt att förstå sig på speciellt om man är nybörjare. jag räknar mig själv som nybörjare, och har inte läst ekonomi. men har klarat mig bra ändå.

Men det absolut säkraste är fastigheter som jag nämnde som första alternativ i min först post. stiger i värde, och du får in en månadshyra varje månad. då du inte orkar syssla med fastigheter så säljer du skiten. Som i oslo där stiger en fastighet med ca 17-18 tusen varje månad som går. det vill säga att har du köpt ett hus eller lägenhet i Oslo och priset stannar på 18 000 och stiger konstant varje månad med det i 5 år så har du tjänat 1080000 kr på huset. förutom det du köpte det för. så köpte du för 1,5 mil. så lägger du på ovannämnd summa. sen till kommer det div skatt, men det gör det oavsätt vad du sysslar med. pengar du får via aktier har du skatta två gånger för. först när du jobbat ihop de och sedan på vinsten...
Citera
2012-01-04, 01:05
Medlem
kitt3s avatar
En annan smart grej är att investera i idéer. Människor som har planer på att starta upp företag som kan bli stora. Men de som vill starta sin affärs idé har inte resurser. och där kommer du in. skillnaden här är att då äger du stora delar av ett företag, ett företag säljer aldrig ut 100% av sitt företag, för då äger inte styrelsen/chefen sitt egna företag utan det gör alla aktieägare. därför säljer man bara ex 45% av företagets aktier. och resten ägs av grundare, styrelse, VD osv.

Och här kan man känna stora pengar om det är ett kanon företag.

Sitter själv inne på en idé som skulle kunna sätta många företag i konkurs. Min företags idé skulle tagit över denna marknaden och jag letar egentligen bara efter en 3 personer som skulle kunna hjälpa till i denna idé ekonomin är inga problem, men det är kunskap jag söker om vissa grejer ;D
Men detta är en idé som kommer på marknaden inom 6 - 12 månader...
Citera
2012-01-04, 01:21
Medlem
kitt3s avatar
Men innan du gör något drastiskt med dina tillgångar så prata med en personlig bankman först, han har mer och bättre koll än vad jag har. Fb är bara en vägledning.
Citera
2012-01-04, 01:23
Medlem
mycket intressant.

Detta med ideer som du är inne på har jag faktiskt funderat på, samt bostäder.

För att tjäna på aktier måste man läsa om företag och analysera och kanske till och med ha kontakter för att få vidare info.

Hur hittade du denna ide som du ska investera i ? Hur mycket pengar kommer du att lägga ner?
Citera
2012-01-04, 06:31
Medlem
kitt3s avatar
Citat:
mycket intressant.

Detta med ideer som du är inne på har jag faktiskt funderat på, samt bostäder.

För att tjäna på aktier måste man läsa om företag och analysera och kanske till och med ha kontakter för att få vidare info.

Hur hittade du denna ide som du ska investera i ? Hur mycket pengar kommer du att lägga ner?

Idéerna kan du hitta lite var som helst, du får söka dig fram via internet, på forum, finns förmodligen någon tråd på FB som kan ta dig till ett sådant företag. Jag har gjort detta sen för, och då investerade jag en ganska så liten summa, men det var fler som var med och investera. då gick jag enbart in med 10K, företaget har det bara gått bra för. Så mina 1000 andelar som sedan blev aktier då de börsnoterades är värt mycket mer än 10k i dagsläget. Detta var absolut ett högrisk företag, vi som gick in i stommen vara beredda på att grundarna kunde sticka med pengarna.

Bostäder är säkert och man kan säga att istället för att investera i andras idéer så startar du på din egna idé, efter ett tag så har du ett vist antal bostäder och du drar in mer än vad du tjänar på dit vanliga jobb. sen kan det komma utgifter där med. beror lite på vad du du skriver i kontraktet för de som hyr av dig. om vitvaror går sönder eller andra saker kommer upp som kan kosta pengar. men då är depositions konton bra. det vill säga att de som hyr av dig har betalt in 2-3 månads hyror på ett konto. dessa pengar kan du ta om de har tagit sönder saker i lägenheten. pengarna kan inte du röra och inte de heller, båda parterna måste vara med på banken för att pengarna skall kunna komma ut ur kontot. då har du säkrat att du har pengar om de inte betalar hyra, förstör lägenheten eller av någon annan anledning gör att värdet sänks pga dålig skötsel av de som hyr av dig. Och i dessa tider då det är svårt att få tag i lägenheter så blir det inga problem att få folk att hyra av dig även om du har regeln där depositions konto är inblandat... Nu drar jag till jobbet!
Senast redigerad av kitt3 2012-01-04 kl. 06:47.
Citera
2012-01-04, 08:24
Medlem
Riddarhusets avatar

strunta i ideer
du är ingen dragons den

spara på bankkonto under några år först
riska inte
bygg upp ett kapital först på 1 mille

aktier?
vem fan vet.
inte på banken i alla fall
Citera
2012-01-04, 10:06
Medlem
Citat:
Okej det kan man väl se subjektivt på. Men det finns aldrig någon 100%ig säkerhet är vad jag ville förmedla
Ja, det är ju det som ger oss möjligheten att tjäna pengar på det. Att ha pengarna på banken är "säkert", det är därför man inte tjänar några pengar på det.

Det finns ett slumpmoment i poker, det är därför så många idioter spelar och ger oss som kan spela möjligheten att tjäna pengar. Det finns inget slumpmoment i schack, det är därför det finns så få som jobbar med det.
Citera
2012-01-04, 16:12
Medlem
DoobaTroopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitt3
Men innan du gör något drastiskt med dina tillgångar så prata med en personlig bankman först, han har mer och bättre koll än vad jag har. Fb är bara en vägledning.

Instämmer här. Dock väldigt noga med vad du frågar dem om.

Det som är bra att ha en bankman till är att enbart fråga HUR FUNGERAR DET MED ..... ? och inte Vad ska jag göra med mina pengar ? För då får du en massa skitförslag om dåligt skötta fonder och skräp.
Citera
2012-01-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
1: Stava rätt.
2: Om du inte bedriver kopleriverksamhet så är det ingen investering.

*koppleriverksamhet*

Genom att ackumulera hög avkastning under en lång tid.
Citera
2012-01-04, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitt3
Ex.
Säg att du skulle investerat i Ericsson, då de låg i fyra kr. antal år sedan. och du köper för 100 tusen.
då får du 25 000 aktier, stiger de med 2 kr så har du alltså ökat dina 100 tusen med det dubbla.
Hur räknar du egentligen? De måste stiga med 4 kr för att du ska öka dina 100 tusen till det dubbla.
Citera
2012-01-06, 00:36
Medlem
kitt3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur räknar du egentligen? De måste stiga med 4 kr för att du ska öka dina 100 tusen till det dubbla.

Ja, sorry tänkte lite fel

Ts, hur går det med dina funderingar ang vad du tänker göra för att öka dina tillgångar, blivit något klokare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in