2012-01-04, 00:51
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
Hur kalkylerar folk sig fram till vad de ska investera i ?
Det är just det som är grejen med aktier. Spekulationer, hur det har gått sen tidigare i företagens historik gällande ekonomin. på det flesta aktiesidor du kommer i kontakt med kan man se hur aktiernas historik har sett ut. men du kan aldrig vet hur det går från att du köper in dig. Men det är där lågrisk och högrisk aktierna kommer in. lågrisk aktier har ofta en liten uppgång hela tiden men den är jämn, den skjuter inte i höjd utan det tar lång tid. en högrisk aktie kan gå från 4 kr till 8-10 kr på kort tid, men rätt som det är så kommer det en spik, som gör att aktierna blir värda mindre.
Skall man i huvudtaget kunna förutspå till en mycket mild grad så måste man läsa mycket om företaget. veta lite om vad som händer. låt säga ett mycket lätt ex. Apple kommer med info om att deras nya Iphone 5 kommer vara ett monster som rövknullar allt på marknaden i häst längder. och så släpps telefonen och de lyckas sno alla kunder ifrån samsung,nokia osv. då tjänar appel enorm pengar på detta något som gör att apple blir värt mer och efter frågan om att äga apple aktier blir högre, för att alla vill ta del av kakan. skulle du köpt aktier innan telefonen släpptes så har du på ett sätt kunnat "kalkylerat" dig fram till en vinst. Men det är mycket mer det hänger på än en telefon i detta läget. men jag hoppas att du hänger med.
Grejen är att det är svårt som F att se sånt här. och samma sak fungerar detta vid en "spik" som jag själv kallar det. aktier är något som är svårt att förstå sig på speciellt om man är nybörjare. jag räknar mig själv som nybörjare, och har inte läst ekonomi. men har klarat mig bra ändå.
Men det absolut säkraste är fastigheter som jag nämnde som första alternativ i min först post. stiger i värde, och du får in en månadshyra varje månad. då du inte orkar syssla med fastigheter så säljer du skiten. Som i oslo där stiger en fastighet med ca 17-18 tusen varje månad som går. det vill säga att har du köpt ett hus eller lägenhet i Oslo och priset stannar på 18 000 och stiger konstant varje månad med det i 5 år så har du tjänat 1080000 kr på huset. förutom det du köpte det för. så köpte du för 1,5 mil. så lägger du på ovannämnd summa. sen till kommer det div skatt, men det gör det oavsätt vad du sysslar med. pengar du får via aktier har du skatta två gånger för. först när du jobbat ihop de och sedan på vinsten...