2012-01-03, 22:25
Medlem
SamRothsteins avatar
Hej!

Jag och en kompis har haft en långlivad diskussion som vi inte kan enas över. Det gäller tillagningen utav snabbnudlar, (ett knyte med nudlar och en kryddpåse). Enligt produktens egna recept så skall man koka upp en mängd vatten, ta bort den från plattan och sedan tillsätta nudlar samt smak och låta detta dra ett par minuter.

Själv så låter jag nudlar koka upp samtidigt som vattnet, häller bort det mesta utav vattnet när nudlarna är klara och häller sedan ner kryddpåsen med nudlar och det vatten som finns kvar. Min kompis däremot kokar först upp vattnet, lägger i nudlarna och när dessa sedan är klara så häller han bort allt vatten och lägger ut nudlarna på en tallrik. Han tillsätter sedan kryddpåsen och avslutar med en smörklick ovanpå. Detta tycker jag är alldeles för torrt och vidrigt medan han självklart tycker att min variant är för mjuk och blöt.

Så, käre flashbackare, hur avnjuter man en perfekt portion snabbnudlar?
Citera
2012-01-03, 22:28
Medlem
SiSeniors avatar
Jag gör det står på förpackningen.
Citera
2012-01-03, 22:29
Medlem
krossar nudlarna och häller i en djup skål, kokar vatten i en sån där te kokare och häller ner i skålen när vattnet är färdigt sen hälla i kryddan sist. går upp och testar din kompis variant nu btw, snart kommer mat rapport!
Citera
2012-01-03, 22:31
Medlem
Xiztecs avatar
Om jag kör på plastburk så äre bara tillsätta vatten och stoppa i micro, annars om det är på påse - lägg nudlarna i en jävla skål, häll på smaksättningen för att sedan hälla i kokande vatten och låta det dra i ett par minuter. Sedan hälla bort vattnet och äta!
Citera
2012-01-03, 22:33
Medlem
på jobb brukar jag knäcka nudlarna på mitten och ner i en skål med vatten och in i mikron. eller ta te vatten från kaffemaskinen.
Citera
2012-01-03, 22:35
Medlem
Verdess avatar
Jag kör torra varianten
Citera
2012-01-03, 22:36
Medlem
Äter inte ofta snabbnudlar men de få gånger jag gjort det har jag följt förpackningen.
Citera
2012-01-03, 22:38
Medlem
det blev mina hederliga vanliga nudlar
Citera
2012-01-03, 22:43
Medlem
trehundras avatar
in i micron en snabbis
Citera
2012-01-03, 22:53
Medlem
häller i kryddpåsen i en skål. kokar upp vatten häller i nudlarna, låter de ligga o koka i några minuter tills de e färdiga. häller ut lite vatten från kastrullen men inte allt för då blire för torrt. sen häller jag resten i skålen o blandar om =) Fick lära mig att göra av thailändarna när jag bodde där =)
Citera
2012-01-03, 22:54
Medlem
Clawdeens avatar
Kokar vatten, ner med nudlarna, låter vattnet koka bort, i med kryddor och sen är det färdigt.
Citera
2012-01-03, 22:56
Medlem
justmejustmes avatar
Koka vatten i en liten kastrull, vattnet ska ej överstiga höjden av nudlarna (man ska ha så lite vatten som möjligt)

När vattnet kokar slänger man in nudlarna och kryddsaken.

Kokar en kort stund, dom ska vara lite al denté.

Sen häller man ut vätskan från kastrullen och lägger tillbaka nudlarna på plattan så att ALL vätska kokas bort, nudlarna blir torra, klibbiga och smakrika. Inte blöta och degiga..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in