2012-01-03, 19:05
Medlem
gomers avatar
Hur stavas rasnamnet för Golden retriever använd mitt i en mening, versal eller gemen på första resp. andra ordet i rasnamnet?

Min magkänsla är att det stavas som i meningen ovan. Har jag rätt?
Citera
2012-01-03, 19:08
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Googla, skriv en kort mening med namnet och se vad du får som svar/alt.
Citera
2012-01-03, 19:18
Medlem
Fickludds avatar
Jag skriver golden retiever på samma sätt som jag skriver tax eller tussilago. Rasklubben http://goldenklubben.se/golden/ skriver genomgående Golden retiever utom i sidhuvudet där det står Den officiella rasklubben för golden retiever.

I engelsk text skriver man förstås Golden Retriever.
Citera
2012-01-03, 19:36
Medlem
gomers avatar
Undrade just för det är ganska spretigt med stavningen (rent allmänt också) på nätet, men fick hjälp på annat håll; i Svenska Skrivregler (2000) står det
Citat:
Art- och sortbeteckningar
97 Beteckningar för djur och växter - släkten, arter, raser, sorter och liknande - är inte egennamn och skrivs därför normlat med liten bokstav (Jämför dock punkt 98 om latinska artbeteckningar)

Så jag hade fel, det är ingen versal inblandad.
Citera
2012-01-03, 22:23
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomer
... Svenska Skrivregler (2000) ...
Svenska skrivregler (2008) har samma budskap med exempel som vinet sauvignon blanc. En nog så slående parallell.

Inte ens sanktbernhardshund, falukorv eller ölandstok skrivs med versal, trots att de börjar på egennamn. Men gränsen går ganska nära där, för Parmaskinka skrivs lämpligen med versal. Den som sommartid köar vid Solliden på Öland för att se en skymt av de kungliga, den är en Ölandstok.
Citera
2012-01-04, 10:27
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Svenska skrivregler (2008) har samma budskap med exempel som vinet sauvignon blanc. En nog så slående parallell.

Inte ens sanktbernhardshund, falukorv eller ölandstok skrivs med versal, trots att de börjar på egennamn. Men gränsen går ganska nära där, för Parmaskinka skrivs lämpligen med versal. Den som sommartid köar vid Solliden på Öland för att se en skymt av de kungliga, den är en Ölandstok.
Om sauvignon blanc-druvor ingår i ett kvalitetsvin från Bordeaux så får vinet ifråga kallas Bordeauxvin med inledande versal.

Den avgörande skillnaden mellan falukorven och Parmaskinkan är väl att den senare endast tillverkas i en viss del av provinsen Parma, medan falukorven får tillverkas långt bortom residensstaden i Dalarnas län.

Fast vissa krav finns förstås för att en korv ska få heta falukorv:
Senast redigerad av schizophrenia 2012-01-04 kl. 10:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in