2012-01-03, 18:45
Medlem
0zs avatar
SVERIGE. Bloggaren Michael Gajditza, ordförande för det svenska partiet Liberaldemokraterna, stämmer staten vid Stockholms tingsrätt med anledning av den så kallade FRA-lagen. Enligt Gajditza strider lagen mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna.

http://www.friatider.se/stammer-staten-for-fra-lagen

http://svemykon.info/2012/01/03/svensk-myndighetskontroll-idag-stammer-jag-staten-for-fra-lagens-krankningar-av-mina-medborgerliga-r attigheter/

Vad tror ni? Tycker det känns som en rättshaverist med 750 lekmannafunderingar. Men har han nån chans?
Citera
2012-01-03, 18:57
Medlem
Jag förstår inte riktigt vilken mänsklig rättighet han pratar om.

Är dock emot FRA.
Citera
2012-01-03, 19:36
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
I stämningsansökan, som med bilagor omfattar närmare 750 sidor, ges en utförlig beskrivning av på vilka olika sätt som käranden menar att FRA-lagen står i strid med EU:s rättighetsstadga, Europakonventionen och bl.a regeringsformen.

Umm, finns det ingen kort sammanfattning?
Citera
2012-01-03, 19:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Jag förstår inte riktigt vilken mänsklig rättighet han pratar om.

Vet inte vad han pratar om, men själv anser jag att FRA strider mot artikel 19:

Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.

Men det beror väl på hur man tolkar "utan ingripande" ("without interference" på engelska).
Citera
2012-01-03, 20:17
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vet inte vad han pratar om, men själv anser jag att FRA strider mot artikel 19:

Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.

Men det beror väl på hur man tolkar "utan ingripande" ("without interference" på engelska).

Det tyngsta argumentet mot FRA-lagen har nog ändå varit att källskyddet sätts ur spel?

Citat:
För journalister och deras källor innebär FRA-lagen att källskyddet i praktiken sätts ur spel. Det är förbjudet i både Tryckfrihetsförordningen (TF) och Yttrandefrihetslagen (YGL) för en journalist att avslöja sina källor. Om FRA avlyssnar ett samtal mellan en journalist och en medborgare som vill vara anonym är skadan redan skedd och brottet fullbordat. Att skydda sina källor är en grundlagsstadgad plikt för journalister, inte ett privilegium.

http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,14365570&_dad=portal&_schema=PORTA L&element_id=12051403
Citera
2012-01-03, 21:08
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det tyngsta argumentet mot FRA-lagen har nog ändå varit att källskyddet sätts ur spel?

Detta är väl en av huvudorsakerna till att FRA-lagen överhuvudtaget kom till? Att anonymiteten skulle minska?

I övrigt övervakar väl FRA enbart internationella korrespondenser? Om du alltså sänder snigelpost inrikes torde det gå under radarn.
Citera
2012-01-04, 13:50
Medlem
Hej!

De rättigheter jag talar om i stämningsansökan är de som definieras i Europakonventionens artiklar 8, 10 och 13. Själva ansökan är på 19 sidor, övriga sidor utgörs av 30 bilagor som innehåller den åberopade bevisningen. Ansökan på 19 sidor är den som benämns med "A Stämning" på den här sidan: http://www.svemykon.se/filearea_16.html
Citera
2012-01-04, 15:09
Medlem
N2O/THCs avatar
Jag tycker i alla fall att detta är något fantastiskt, och jag hoppas innerligt att Michael får igenom detta, även fast jag vet att det är önsketänkande. Är fundering är dock vad som kommer att ske om stämningen går igenom? Kommer Michael att få pengar? Kommer jag att få pengar, då lagen i sådana fall kränkt även mig? Kommer jag i annat fall också kunna skicka in en stämning, och hänvisa till detta fallet?

Haha, fight the power!
Citera
2012-01-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Jag tycker i alla fall att detta är något fantastiskt, och jag hoppas innerligt att Michael får igenom detta, även fast jag vet att det är önsketänkande. Är fundering är dock vad som kommer att ske om stämningen går igenom? Kommer Michael att få pengar? Kommer jag att få pengar, då lagen i sådana fall kränkt även mig? Kommer jag i annat fall också kunna skicka in en stämning, och hänvisa till detta fallet?

Haha, fight the power!

Om jag får ett skadestånd så innebär det att alla som bor i Sverige är berättigade till detta eftersom lagen och dess tillämpning kränker oss alla på samma sätt.
Citera
2012-01-05, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Detta är väl en av huvudorsakerna till att FRA-lagen överhuvudtaget kom till? Att anonymiteten skulle minska?

I övrigt övervakar väl FRA enbart internationella korrespondenser? Om du alltså sänder snigelpost inrikes torde det gå under radarn.

Snigelpost inrikes? Vanliga brev då eller vad menar du? De flesta mail skickas över servrar som ligger utomlands.
Citera
2012-01-05, 09:19
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaKKaDswe
Snigelpost inrikes? Vanliga brev då eller vad menar du? De flesta mail skickas över servrar som ligger utomlands.

Precis: vanliga brev, med kuvert och porto. Just utlandsplacerade servrar har ju i princip gjort elektronisk kommunikation omöjlig ur integritetsperspektiv.
Citera
2012-01-09, 11:44
Medlem
Justitiemords avatar
Därför stämmer jag staten för FRA-lagen
Enligt min uppfattning råder det ingen som helst tvekan om att FRA-lagen utgör en kränkning av mina medborgerliga rättigheter så som de garanterats mig i såväl Europakonventionen som i EU:s rättighetsstadga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in