Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-03, 13:44
Medlem
Jag har haft astma sen jag var väldigt liten och aldrig rökt eftersom jag vet att det är farligt. Nu rökte jag ett par cigaretter och även en hel del cigarr på nyår (för tre dagar sen). Jag kände ingenting då och inte dagen efter men nu de två senaste dagarna har jag haft en "galen" hosta som aldrig slutar, kan ibland bli så mycket att jag får käkreflexer!
Kan det vara något på väg? och isånnafall kan jag förebygga det på något sätt?
Citera
2012-01-03, 13:51
Medlem
kiittys avatar
Jag har sådan grav astma att jag får åka in med ambulans då och då, och ändå har jag rökt i flera år.
Troligtvis är det ingenting farligt som är på gång så jag tycker att du kan vänta ut det, men oroar du dig ändå så kontakta läkare!
Citera
2012-01-03, 13:53
Medlem
Det kommer att gå över, men skyll dig själv.
Det är inget "på gång".
Du komemr att hosta och kraxa i ca en vecka.

Ge FAAAAAN i ciggen och cigarren.

Antar att du är ca 17 år gammal.
Citera
2012-01-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiitty
Jag har sådan grav astma att jag får åka in med ambulans då och då, och ändå har jag rökt i flera år.
Troligtvis är det ingenting farligt som är på gång så jag tycker att du kan vänta ut det, men oroar du dig ändå så kontakta läkare!

Känner igen det där.....
Har rökt i närmare trettio år, trots hyggligt svår astma.
(Absolut inget jag rekommenderar någon att försöka sig på)
Citera
2012-01-03, 14:02
Medlem
Tack för svar!

Bör jag hålla mig inne och "vila" mig i form eller kan jag agera ungefär som vanligt tex. åka ner på stan, träffa kompisar och liknande?
Citera
2012-01-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starsky10
Tack för svar!

Bör jag hålla mig inne och "vila" mig i form eller kan jag agera ungefär som vanligt tex. åka ner på stan, träffa kompisar och liknande?

Hmmm.....

Om du inte har hostat tills du klräks ännu så kommer du knappast att göra det senare.
(Om du inte fått kikhosta)

Så stick iväg och träffa kompisarna, men skippa rökningen.
Man får ju inte ens köpa ciggisar förrän man fyllt 18
Citera
2012-01-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pesa
Hmmm.....

Om du inte har hostat tills du klräks ännu så kommer du knappast att göra det senare.
(Om du inte fått kikhosta)

Så stick iväg och träffa kompisarna, men skippa rökningen.
Man får ju inte ens köpa ciggisar förrän man fyllt 18

Okej, jag är inte 17år utan snart 20. Jag hoppas det löser sig snart och tack igen för alla svar!
Citera
2012-01-03, 14:58
Medlem
Jag rökte sen jag var 13 år tills nu
Har rökt i 7 år (rökte) och har snart varit rökfri i 2 månader.
Jag har försökt tidigare att sluta röka men som sagt det var bara svaga ord.
Jag slutade röka i 5 dagar sen började jag igen och sen kunde det hålla på så nån gång om året.
Men jag slutade röka för min hälsa och för de andra omkring mig. Jag har en dotter som är 7 månader gammal och skulle inte velat att hon skadades av passiv rökning pga mig.

Men okej.

Medans jag rökte:
-Ont i halsen
-Dålig Kondition
-Dålig träning då jag tog ciggpaus under träningen
-Munnen luktade skit(Tuggemi och skit hjälper lite såklart)
-Kunde inte koncentrera mig riktigt då jag ville bara röka
-Min sångröst blev sämre
-
Nu när jag slutat röka:
-Inte ont i halsen
-Bra kondition
-RIKTIGT BRA JÄVLA TRÄNINGAR!
-Munnen fräsh
-Kan koncentrera mig
-Min sångröst är bättre
-Min hälsa är bättre
-Men viktigast av allt:Ingen skadas från mitt rökande längre.

Men du som har astma borde verkligen sluta.
Svårt i början men tänk inte bara på dig själv utan tänk även på de i din närhet.
Citera
2012-01-03, 15:21
Medlem
Din astma försämras kommer försämras av rökningen om du fortsätter och det blir mer vanligare med slemhosta. Flimmerhåren i halsen som skjuter upp sekrettlagret försvinner vid rökning vilket gör att halsen slemmar igen lättare. Sen kommer bakterier lättare ner i luftvägarna p.g.a det, vet inte hur länge man måste röka för att denna process ska börja men knappast på en vecka eller vad det nu är du har rökt.

Ot: Sluta innan du är fast, finns allt för många anledningar.
Citera
2012-01-03, 15:43
Medlem
Som sagt, har verkligen inte tänkt att börja röka. Feströkte bara på nyårsafton och fick nu en enorm hosta som aldrig slutar! Hostar i princip hela tiden och ingenting får det att sluta. Jag var mest rädd att det kunde vara något som hade hänt pga. att jag har astma m.m!

Hostar nog i snitt 1 gång per minut under min vakna tid. Någon som har ett tips eller erfarenheter av likande och kan ge några små tips på vad jag kan göra för att förminska hostan?
Citera
2012-01-03, 15:50
Medlem
Det där med rökning under träning känner jag igen.
Man gick ut och rökte mellan två matcher i Badminton.
Citera
2012-01-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starsky10
Som sagt, har verkligen inte tänkt att börja röka. Feströkte bara på nyårsafton och fick nu en enorm hosta som aldrig slutar! Hostar i princip hela tiden och ingenting får det att sluta. Jag var mest rädd att det kunde vara något som hade hänt pga. att jag har astma m.m!

Hostar nog i snitt 1 gång per minut under min vakna tid. Någon som har ett tips eller erfarenheter av likande och kan ge några små tips på vad jag kan göra för att förminska hostan?

Testa alla halstabletter du kan tänka dig.
Du hostar på grund av en retning som din kropp inte är van vid, och på grund av astman har du sedan tidigare lite känsliga luftrör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in