2005-01-16, 21:53
Bannlyst
Hej,

precis om rubriken lyder skulle jag gärna uppskatta tips från allmänheten vart i Israel jag ska resa och vad jag ska se?

"Man ska känna sin fiende" som det så fint heter, och jag har planerat en resa till staten Israel i sommar för uppleva den judiska staten i sin helhet.

Jag tror det kommer att bli mycket intressant och att jag kommer utöka min förståelse för detta facistiska folk.
Citera
2005-01-17, 09:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Kanske inte så smart att både annonsera din inställning och din avsikt att resa

Behöver du inte visum för din "studieresa"?. Själv sätter jag inte min fot i Israel med mindre än att de åtminstonde drar sig tillbaka till 1967 års gränser, (östra Jerusalem kan det bli en kompromiss om).
Citera
2005-01-17, 13:52
Bannlyst
Du bör beväpna dig samt köpa en kevlar-väst, så att du har en chans att överleva om det kommer nån galen arab springande.
Citera
2005-01-17, 14:34
Medlem
Magu_1989s avatar
Ta med dig försvarsmanualer, ifall att någon tror att du är en albinoturk.
Citera
2005-01-17, 14:38
Awaiting Email Confirmation
numbs avatar
Tips: Du borde postat den i Rese-forumet om du vill ha seriösa tips på vart du ska åka och vad du ska se.
Citera
2005-01-17, 14:43
Medlem
CoolTrasts avatar
Du kanske skall kontakta Vajda...
http://www.webfixaren.com/eksten/netscape.asp?lank=5

Mera uppgifter om honom hittar du i Knutby-tråden...
Citera
2005-01-17, 22:06
Medlem
Gnällväggen i Jerusalem är alltid en klassiker. Enligt mytologin raserade romarna övriga delar av muren. Men själv tror jag att den rasade pga. alltför mycket huvuddunkande. Vill man undvika huvudvärk och ärr i pannan kan man alltid anlita en rabbin som sköter dunkandet åt en.
Citera
2005-01-19, 17:10
Bannlyst
Först säger jag sorry för att jag inte har tid o skriva/svara snabbt. Mycket på jobbet just nu.

Sen kanske det hade varit smartare att fråga på rese forumet.

Jag behöver Visum och tror det kommer bli väldigt intressant att studera dessa djävulens anhängare på nära håll.

Jag hoppas bara att de judar jag kommer möta på vågar vara öppenhjärtliga och sanningsenliga med sina utsagor, Jag vill höra vad "det vanliga folket" har att säga om världen och lite flum filosofi.

vi får se hur det går. Hoppas bara dom inte tror jag är någon "fredsaktivist" som ska kedja fast mig vid en checkpoint.
Citera
2005-01-20, 13:34
Citat:
Ursprungligen postat av Desertör
Först säger jag sorry för att jag inte har tid o skriva/svara snabbt. Mycket på jobbet just nu.

Sen kanske det hade varit smartare att fråga på rese forumet.

Jag behöver Visum och tror det kommer bli väldigt intressant att studera dessa djävulens anhängare på nära håll.

Jag hoppas bara att de judar jag kommer möta på vågar vara öppenhjärtliga och sanningsenliga med sina utsagor, Jag vill höra vad "det vanliga folket" har att säga om världen och lite flum filosofi.

vi får se hur det går. Hoppas bara dom inte tror jag är någon "fredsaktivist" som ska kedja fast mig vid en checkpoint.

Kul att höra att du ska till Israel för att "lära känna din fiende". Om du försöker att gå in objektivt i ditt rese projekt lyckas du kanske reducera lite av din okunnighet.
Men kom ihåg; endast en mindre del av alla judar på denna planet bor i Israel. Alla folk, grupper etc. består av individer och fördomar är en direkt konsekvens av inskränkthet.

Berätta om din resa och dina erfarenheter när du kommer tillbaka. Lovar att inte skratta åt dig.
Citera
2005-01-20, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moazzes
Kul att höra att du ska till Israel för att "lära känna din fiende". Om du försöker att gå in objektivt i ditt rese projekt lyckas du kanske reducera lite av din okunnighet.
Men kom ihåg; endast en mindre del av alla judar på denna planet bor i Israel. Alla folk, grupper etc. består av individer och fördomar är en direkt konsekvens av inskränkthet.

Berätta om din resa och dina erfarenheter när du kommer tillbaka. Lovar att inte skratta åt dig.

jaha så jag är okunnig och inskränkt för att jag inte uppskattar judar och deras trams?

Förklara gärna närmare vad exakt du menade?
Citera
2005-01-21, 08:05
Citat:
Ursprungligen postat av Desertör
jaha så jag är okunnig och inskränkt för att jag inte uppskattar judar och deras trams?

Förklara gärna närmare vad exakt du menade?

Du förklarade det bäst själv. Det är klart att det finns tramsiga judar , men likaväl finns det tramsiga kristna, muslimer, ateister osv.
din generalisering, möjligtvis bygd på egna erfarenheter och nazipropaganda håller inte i slutändan. Fördomar i sig håller inte i slutändan. Att beskylle judar för allt fel i samhället kan man inte göra rättfärdigat. Istället för att se samhället i ett "rasperspektiv" kanske du borde se det i ett klassperspektiv. Det sistnämnda brukar vara ett problem för nazister, jude hatare m.fl. i den högerextremistiska grupperingen.

När åker du till Israel?
Citera
2005-01-22, 10:59
Bannlyst
Om allt gar som planerat sa aker jag i Juni eller Juli beroende pa jobbet. Men det blir garanterat av.

Judar är mer otäckt tramsiga, med person skador/lidande som följd pa en massiv skala. Om du vill se hur gammarna arbetar pa stor skala kan du besöka Bayern/München I Tyskland och se att dom opererar mer aggressivt här i Tyskland än i Sverige
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in