2012-01-03, 09:17
Medlem
Hej!

Det är så att jag har kommit över en iMac med Windows 7 på. Vad jag förstår har dom rensat datorn från OS x och enbart insallerat Windows 7. Hur får jag bort Windows 7 så jag sedan kan installera om OS x ?

Någon liten själ som kanske är mer datorkunnig än vad jag är och kanske har lite tips?
Citera
2012-01-03, 15:49
Medlem
Noetlovskijs avatar
Rubrik fixad.

/Mod
Citera
2012-01-04, 20:40
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smadelene
Hej!

Det är så att jag har kommit över en iMac med Windows 7 på. Vad jag förstår har dom rensat datorn från OS x och enbart insallerat Windows 7. Hur får jag bort Windows 7 så jag sedan kan installera om OS x ?

Har du provat att hålla in alt-tangenten när du startar datorn? Då kommer alla partitioner upp och du kan välja vilken du vill starta ifrån.
Citera
2012-01-04, 22:29
Medlem
Ledighetsmaskinens avatar
Om du är säker på att OS X inte har en egen partition så behöver du få tag på en installationsskiva med en version som passar din dator (Lion kan köras på Macar med Intel Core 2 Duo och 2 GB RAM och uppåt, annars gäller Snow Leopard).

När du har skivan i din hand är det bara att starta upp från den och formatera hårddisken via verktyget Skivverktyg innan du går vidare med installationen.

Beroende på vad du ska ha är det lite olika priser men Snow Leopard kostar 319 kr på Apples onlinebutik. Det finns också en USB-sticka med Lion på men är för mig oklart om man kan göra en ren installation istället för uppgradering, det kanske nån annan har koll på?

Edit: Du kan så klart vara lite busig och hitta OS X nån annanstans men det kanske man inte bör prata om.
Senast redigerad av Ledighetsmaskinen 2012-01-04 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in