Citat:
Ursprungligen postat av gunby
Är det inte så att människor i alla tider försöker ta fördel genom att köra över andra människor och varför skulle detta inte hända i ditt samhälle? man kan skriva fredligt samhälle grundat på samarbete m.m m.m men i verkligheten där jag lever så kommer det alltid finnas människor som kommer sko sig på andra och på så vis bryta samförståndet och samarbetet?
Om du med "sko sig på andra" menar rån, stöld och liknande så är det förbjudet även i ett libertarianskt samhälle. Om du är en sån som tror att ett företag skor sig på andra eftersom de måste betala, tänk om. Det fina med handel är att båda parterna måste gynnas för att det ska bli en affär, så länge allt är frivilligt. Visst, den som är bra på att köpslå kanske gynnas mer, men man ingår inte en affär om man inte förväntar sig att produkten/tjänsten ska göra en mer tillfredsställd än pengarna. På samma sätt säljer man inte släktklenoder man är rädd om, om inte beloppen är så stora att man värderar pengarna mer.
Citat:
Frågar dig som svarar, ingen anka ingen nattväktare utan dig som svarar
Baserat på hans svar skulle jag säga att han är anka. Jag är också anka så våra svar lär inte skilja sig alltför mycket, men kanske något.
Citat:
Ett privat rättsväsende måste ju innebära vissa problem. Har man inte råd att anlita polis efter att ha blivit våldtagen blir ju det som ett frikännande av förövaren. Samma gäller ju när den privatägda domstolen ska döma i frågan, har du inte råd med en åklagare och ska föra din talan själv mot en välutbildad försvaradvokat blir du ju uppäten direkt...och till råga på allt får du ju betala domstolen för kostnaden av att ha dragit upp din våldtäkt som du inte kunde styrka pga ekonomiska tillkortakommanden...låter inte så rättssäkert i min värld.
Jag är inte någon expert på hypotetiska privata domstolar. Men Jacob Spinney förklarar i sin video The state is not great: How government poisons everything (
http://www.youtube.com/watch?v=KXNRzI64L9Q) en tänkbar lösning. Det viktiga är dock inte hur det skulle funka, för det kan ingen förutsäga. Ingen ingenjör eller centralplanerare i de sovjetiska bilfabrikerna kunde förklara hur bilar skulle produceras på frivillig basis, men vi vet att det kan göras. Konkurrens gör också att företag har incitament att erbjuda så låga priser och så hög kvalitet som möjligt (annars tar konkurrenten kunder) så den ineffektivitet vi ser idag skulle vi förhoppningsvis slippa. Men mina synvinklar är inte ristade i sten; skulle vi någon gång uppnå ett sådant här samhälle och det skulle visa sig funka skit som du förutspår, skulle jag erkänna mig tvungen att revidera mina ståndpunkter. Om nu en stat blankt måste finnas vill jag dock nöja mig med en nattväktarstat.
Citat:
Men då är det ju frivilligt att betala...och vem vill frivilligt betala för en väg som någon annan mycket snällare person redan lagt pengar på...hur ska det kontrolleras att alla som färdas på vägen verkligen betalt för den. tullar kanske är lösningen men det blir ju inte särskilt smidigt när e20 helt plötsligt är tullbelagt med 25kr enkel resa medans e4 bara kostar 5kr enkel resa. alla skulle ju ta e4 och det skulle helt plötsligt bli väldigt osmidigt att ta sig fram för man inte har råd med dom där förbaskade 25kr.
Du tror inte ägaren till e20 skulle märka att ingen nånsin tar hans väg? Om han inte redan är mångmiljardär och bara har vägen för skojs skull, tror jag han kommer börja kolla på varför folk ditchar hans väg. Är han då en bra entreprenör inser han att folk inte vill betala 25 kr när e4 kostar 5 kr och anpassar priserna därefter. Är han en dålig entreprenör och skiter i kunderna så var vägen kanske inte så mycket att ha ändå (och han inte så mycket till vägägare att ha) och då blir det hans förlust. Notera att om han bygger en kass, dyr väg som ingen vill åka på, förlorar han personligen på det. Om staten bygger en kass, dyr väg förlorar alla skattebetalare på det.
Citat:
Köper jag förvisso, men var går gränsen för vad som är bruk och icke bruk, man kan ju bruka mark som strövområde. bergsbestigning, simning. Det är i allra högsta grad bruk i mina ögon. om man sätter en skylt vid en sjö att man har simskola där 4 dagar i veckan är det då denna persons sjö då? man brukar den ju. hoppas du förstår resonemanget
Det är en omdiskuterad fråga, men många menar att man inte kan äga mark, utan snarare rättigheten att göra något visst med den. Om jag är ute och går i en skog varje dag kan jag inte ta mig rätten att köra ut någon som gillar att klättra i träden, enligt dessa resonemang. Det finns förstås brister, och gränsdragningen blir alltid godtycklig, men det väsentliga är att man inte kan äga mark i all oändlighet bara för att man var först med att göra nåt där.
Citat:
Ska domstolarna besluta om vad som ska ägas och inte innebär det ju indirekt att den som betalar domstolarna mest får äga.
I slutändan är det väl snarare folk i allmänhet som bestämmer vad som ska ägas och inte ägas. Inget samhälle kan överleva om inte folk, åtminstone tyst, samtycker till det. Folk gillar ju dock inte korruption och man kan ju hoppas att om en domstol blir korrupt kan folk gå till en annan eller starta en ny. Det här problemet blir dock 1000 gånger värre om det finns en monopoliserad domstol, för om det bara finns en, och den blir korrupt, då är det kört.
Citat:
Totalt sett finns det mycket att diskutera för ett fritt samhälle, men det känns på något vis som att den med mycket pengar alltid kommer leva friare än den med lite pengar, den med mycket kommer alltid inskränka friheten för den med lite på ett eller annat vis. Så känns det iaf. Tror dock inte att de gör det för att va jävliga mot de fattiga...mer för att få det så absolut bra det bara går själva sen att det är på bekostnad av andra struntar man helt enkelt i. Men ja kan ha fel
Den som har mer pengar har oavsett samhällsform, allt annat lika, mer frihet än den med mindre. Att någon som har mer pengar inskränker andras frihet bara genom att ha mer pengar kan jag dock inte se. Det känns som samma sak som förut, att folk tror att företag utnyttjar dem bara för att de blir av med pengar när de köper produkter. Men folk köper inte luft för pengarna, de köper produkter och tjänster som de vill ha hellre än pengarna. Det enda sättet att bli rik på en fri marknad är därför att sälja saker som andra vill ha. Ju mer du vill tjäna, desto mer måste du hjälpa andra med.