• 1
  • 2
2012-01-03, 12:25
Medlem
DoOrDoNots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofinkenn
DU vet inte vad jag har för utgifter. Och när man flyttar hemifrån så måste man köpa en hel del saker
Då är du vuxen nog att räkna ut alldeles själv att du kan sälja det du köpt? En
Säng för 1000 kr kan bytas ut mot en säng för 200 kr på blocket, mycket skänkes dessutom bort.
Citera
2012-01-03, 12:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
DU vet inte vad jag har för utgifter. Och när man flyttar hemifrån så måste man köpa en hel del saker

Ditt sätt att argumentera visar att du inte är vuxen nog att bo själv tillika hantera din egna ekonomi. Man måste inte köpa en hel del saker. Det viktigaste är att kunna betala sin hyra.
Senast redigerad av Conception 2012-01-03 kl. 12:59.
Citera
2012-01-03, 12:56
Medlem
DoobaTroopas avatar
Du har inga pengar och har hyra att betala ? då går du i personlig konkurs, inte mer med det ?

Sätt upp en avbetalningsplan med kronofogden då det blir dags så har du fått bort anmärkningen om 3 år om du lyckas betala av skulden till dess och inte köpt senaste ipad istället.

Vad är det som är så konstigt ? Det finns inga snabba fixar eller "rättigheter" att få en massa pengar bara för att man inte kan sköta sig ? Bara svartskallar i Sverige har såna rättigheter.
Citera
2012-01-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoOrDoNot
Då är du vuxen nog att räkna ut alldeles själv att du kan sälja det du köpt? En
Säng för 1000 kr kan bytas ut mot en säng för 200 kr på blocket, mycket skänkes dessutom bort.
Sängen tog jag med mig hemifrån så den har inte jag betalat. Sen är det en soffa jag har köpt begagnad för 500 kr när den som ny kostar 4000. så har inte lagt ut en jävla massa pengar på saker
Citera
2012-01-03, 13:12
Medlem
DoOrDoNots avatar
Citat:
Sängen tog jag med mig hemifrån så den har inte jag betalat. Sen är det en soffa jag har köpt begagnad för 500 kr när den som ny kostar 4000. så har inte lagt ut en jävla massa pengar på saker
Tydligen har du ju det! Var har pengarna tagit vägen? Du kan tydligen inte ta hand om din ekonomi, lär dig att ta hand om det innan du flyttar hemifrån.
Citera
2012-01-03, 13:24
Medlem
Du har haft inkomster på 66.000 på tre månader, men kan inte betala din hyra på 4900:-

Vad har du för utgifter förutom hyran?

66.000 innan skatt? Ca 43 efter skatt.
Citera
2012-01-03, 14:45
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
men vad går Odesk ut på?
Nej inga krediter tack
Internet baserade jobb med betalning till paypal, kasslön för mycket jobb men du gör allt framför datan och ligger du i så är det enkelt att tjäna minst 1000kr/vecka
Citera
2012-01-03, 15:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag vet vilka utgifter jag hade när jag själv flyttade hemifrån, de flesta prylar jag hade i början hade jag fått/lånat eller köpt begagnade.
Första steget mot att verka vuxen är att lägga bort den där trumpna attityden, den hjälper dig inte!
Citera
2012-01-03, 21:33
Medlem
Visst är jag medveten om att man behöver köpa saker när man flyttar hemifrån. Jag själv flyttade hemifrån för flera år sen, men det dröjde innan jag hade köpt/fått allt som man brukar ha i en bostad. Jag började med det mest viktiga. Tex säng, viss köksutrustning (inkl. tallrikar, glas och bestick), handdukar och sängkläder. Sedan har jag fått fylla på med saker i efterhand. En del hade jag med mig hemifrån.

Man måste inte spendera tusentals kronor på att få en komplett bostad inom 3 månader.

Dessutom är det inte smart att flytta hemifrån när man är arbetslös alternativt har en tillfällig anställning som snart går ut och man saknar rätt att få a-kassa. Eller du kanske kan få a-kassa? Låter dock som om du bara har arbetat i 3 månader, vilket brukar vara alldeles för lite för att vara berättigad till a-kassa, inklusive alfakassa. Brukar ju krävas minst 6 månaders arbete inom ett år, och så är det krav på viss antal arbetade timmar.

Du har bott i egen bostad i 3 månader. Men redan lyckats spendera en hel del. Om det är saker som du kan sälja, så gör det. Även om det egentligen kan vara saker som du vill behålla, så kan det vara en bra ide att sälja och sedan köpa det igen när du har möjlighet. Annars kan du säkert göra små ärenden. Tex sitta barnvakt om du har känner folk som har barn. Kanske klippa gräset (det har ju varit en mild vinter på många håll i Sverige) och liknande saker. Som tack för besväret så brukar man få en slant.
Citera
2012-01-07, 16:20
Medlem
burfogels avatar
TS: Nej, du är inte vuxen eftersom du uppenbarligen tjänar i snitt 20k i månaden och ändå inte kan hushålla med pengarna. Ditt bästa tips är att flytta hem till föräldrarna igen, alternativt sälja röv till svettiga homosar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in