2012-01-02, 13:59
Medlem
Oneways avatar
Jag beställer en vara från utlandet, tex Asien. Denna vara är inte på något sätt olaglig i Sverige eller kräver importlicens av något slag, varan som sådan säljs även i Sverige med 18-årsgräns.
Varan betalas med paypal/kreditkort/bank transfer och skickas sedan till Sverige med EMS Speedpost.

Väl i Sverige börjar problemen, vid införtullning uppmärksammas att denna vara är av sådan typ att Posten sedan tidigare beslutat att inte transportera sådana varor vidare till mottagare i Sverige. Posten ger inte mottagaren några som helst möjligheter att hämta paketet själv eller få det skickat med annat fraktbolag, som inte har några problem med varan.
Posten väljer helt sonika att skicka tillbaka varan till avsändaren i Asien, och där står jag med ekonomisk förlust i form av fraktavgifter som betalats trots att jag aldrig mottagit någon vara.

Är det verkligen lagligt av Posten att agera på detta sätt?

Jag kan förstå att man har en intern policy att inte transportera vissa varor (även fast dom är fullt lagliga i Sverige om än annat med en 18-årsgräns), men att inte erbjuda att man får hämta själv eller att ett annat fraktbolag tar över försändelsen anser jag vara på gränsen till egenmäktigt förfarande.

Så vad säger våra kära hobbyjurister?

(för er som är nyfikna på varans benämning så är det airsoftvapen)
Citera
2012-01-02, 14:07
Medlem
Xiztecs avatar
Posten är väl ett företag som sätter upp sina egna regler lite somså de önskar. Ingen blir tvingad att använda deras tjänster men visst kan man tycka att man bör informeras i förhand. Jag är inte speciellt insatt men jag tror inte posten begår något större fel eftersom dem enbart tillhandahåller en tjänst som inte är någon självklarhet olyckligtvis nog.

Prövat att ringa deras kundtjänst?
020-23 22 21 Öppettider: Mån - Fre 08.00-18.00
Citera
2012-01-02, 14:17
Medlem
Vad kineserna benämner som airsoftvapen är inte intressant utan vad dess fysiska egenskaper är:
2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule.
Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 3 joule.

Har man vid intullning haft anledning att misstänka att "airsoftvapnet" är starkare än vad som kan räknas som effektbegränsat så kommer det inte in.
Citera
2012-01-02, 14:25
Medlem
Oneways avatar
Citat:
Ingen blir tvingad att använda deras tjänster....

Det är ju precis det man blir när man tex beställer varor från utlandet med tex EMS Speedpost eller USPS, det är Posten och endast Posten som tar över dessa paket.

harlequin, vad svensk vapenlagstiftning säger har jag full koll på. Men det är inte vad denna tråd handlar om. Den handlar om att Posten vägrar leverera paket pga en intern policy och sedan inte ger mottagaren några alternativ. Frågan är om deras metoder är lagliga?
Senast redigerad av Oneway 2012-01-02 kl. 14:27.
Citera
2012-01-02, 16:41
Medlem
Eftersom det är ett företag har dom säkert rätt att vägra kunder så länge du inte råkar vara en invandrare.

Sen att jag tycker det är idiotiskt då dom är "det enda altenativet" och får alla liknande paket per automatik. Där problemet ligger, att man inte kan välja bort dom.
Citera
2012-01-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Det är ju precis det man blir när man tex beställer varor från utlandet med tex EMS Speedpost eller USPS, det är Posten och endast Posten som tar över dessa paket.
Det är inte postens fel. Sluta handla hos tattare och vänd dig till seriösa företag som nyttjar seriösa speditörer (UPS, jetpak, osv) så får du billigare, snabbare och trevligare service. Dessutom oftast paketet direkt i handen.

I det här fallet är du dessutom inte kund hos posten, du skall vända dig till försäljaren av varan och be om pengar åter, för deras paket kommer att återvända till dom.

Juridiskt solklart, posten gör som dom vill inom svensk lags råmärken och detta fall ligger dom väl inom dessa. Problemet är ditt och försäljarens.
Citera
2012-01-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Sen att jag tycker det är idiotiskt då dom är "det enda altenativet" och får alla liknande paket per automatik. Där problemet ligger, att man inte kan välja bort dom.
Detta är ot men du har helt fel. Du kan vända dig till vilken speditör som helst, det finns tjogtals. När man handlar från ett företag utomlands så erbjuder alla seriösa företag transport med UPS, jetpak eller liknande företag och det har aldrig under alla mina år krånglat för mig, billigare och snabbare än posten och dessutom leverans i handen.
Citera
2012-01-02, 18:37
Medlem
Som tidigare nämnt så är det bara att välja UPS eller tex. FedEx så tar dom över varan.

Det är väl ganska självklart att USPS (United States Postal Service) inte knallar in i Sverige med ditt paket

FedEx ringer iaf. och talar om att paketet är stoppat och du får välja att bevisa motsatsen, skicka tillbaka eller förstöra.
Citera
2012-01-02, 18:38
Medlem
Försök alltid få DHL/Feedex om du har möjlighet att vara hemma dagtid när de levererar paketet. Posten har en tendens att vara bättre med att momsa & tulla försändelser. DHL & Feedex är inte lika flitiga där.

Ska tilläggas att om du inte kan ta emot försändelsen från t ex DHL när de försöker köra ut så är de ganska ivriga med att få bränna upp den.
Citera
2012-01-02, 18:43
Medlem
Iprenens avatar
Antar att du beställde på RSOV i USA?

Hur som haver är det tyvärr posten som har rätten på sin sida. Däremot kan du åtala dem för att dem skickat tillbaka paketet till sin ursprungsort. Posten har som rättighet att inte ta emot paketet från Tullen precis som vilket företag som helst har rätten att neka en kund. Det dem däremot inte får göra är att ta beslut över dina saker (din orderbekräftelse är ditt kvitto). Det jag alltid gör är att jag förvarnar tullen när jag beställer. Då är dem med på vad det är för grejer och det ger även Posten inget att säga till om då du har rätten på din sida.

Beställning från utlandet -> Tullen kollar igenom -> Tullen begär leverans till mottagare -> Posten accepterar (Här det har gått fel. Vill dem inte transportera ska dem inte åta sig uppdraget) -> Posten upptäcker varan och beslutar (felaktigt då dem inte äger den) att skicka tillbaka den.

Dra det här högre upp så ska du säkert få igenom en del.
Citera
2012-01-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iprenen
Antar att du beställde på RSOV i USA?

Hur som haver är det tyvärr posten som har rätten på sin sida. Däremot kan du åtala dem för att dem skickat tillbaka paketet till sin ursprungsort. Posten har som rättighet att inte ta emot paketet från Tullen precis som vilket företag som helst har rätten att neka en kund. Det dem däremot inte får göra är att ta beslut över dina saker (din orderbekräftelse är ditt kvitto). Det jag alltid gör är att jag förvarnar tullen när jag beställer. Då är dem med på vad det är för grejer och det ger även Posten inget att säga till om då du har rätten på din sida.

Beställning från utlandet -> Tullen kollar igenom -> Tullen begär leverans till mottagare -> Posten accepterar (Här det har gått fel. Vill dem inte transportera ska dem inte åta sig uppdraget) -> Posten upptäcker varan och beslutar (felaktigt då dem inte äger den) att skicka tillbaka den.

Dra det här högre upp så ska du säkert få igenom en del.
Posten har inte skickat tillbaka något, dom har vägrat ta emot det, och då går det helt i enlighet med internationell rätt tillbaka till den som försökte lämna över det till posten. Dom i sin tur kommer med all sannolikhet att skicka det tillbaka till företaget som skickat varan från början.
Citera
2012-01-02, 19:25
Medlem
Iprenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Posten har inte skickat tillbaka något, dom har vägrat ta emot det, och då går det helt i enlighet med internationell rätt tillbaka till den som försökte lämna över det till posten. Dom i sin tur kommer med all sannolikhet att skicka det tillbaka till företaget som skickat varan från början.

Då är det en helt annan sak. I hans text förstod jag det som att Tullen lämnat över det till posten som i sin tur bestämde sig för att skicka tillbaka det.
Då är det en annan sak. Då är det TS som misslyckats med att importera luftgevär (som airsoft går under) utan att berätta för tullen om det. Hade TS berättat för dem hade dem kunnat hantera det på ett mycket bättre sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in