2012-01-02, 13:01
Medlem
Hallå Flashback!

Jag använder mig mycket av Cubase när jag spelar in och producerar musik, dock har jag länge fått leva med ett problem! Jag har ett internt ljudkort som hängde med mitt moderkort, ett THX TruStudio PRO.
Problemet ligger i att jag, när jag har Cubase igång, så är det bara Cubase som kan spela upp ljud. Har jag något annat program igång som också använder sig utav ljudkortet måste jag stänga ner det innan jag startar Cubase.
Drivrutinen jag använder är ASIO4ALL v2 och jag har läst att just den drivrutinen fungerar så att bara en process kan utnyttja det i taget. När jag väl är i Cubase så funkar det smidigt, men det är väldigt tröttsamt att behöva stänga ner Cubase i fall jag vill göra någonting annat som använder sig utav ljud.

Så...till lösningen. Vad tror ni är bäst?
Finns det någon annan drivrutin jag kan använda mig av som passar bättre?
Jag har givetvis installerat den rekommenderade Realtek drivrutinen men när jag använder mig utav den blir det väldigt hög latency när jag spelar in.
Ska jag köpa ett annat ljudkort? Jag behöver inget extremt, bara någonting som ger så lite latency som möjligt. Känns som att det finns en drivrutin som passar mig någonstans där ute men jag har ännu inte hittat den.

Gott nytt!

EDIT: Ändrade titeln
Citera
2012-01-02, 13:05
Medlem
cammos avatar
Skaffa ett "riktigt" ljudkort som är till för musikproduktion.

Du får ett ok kort för 800-1000:-

http://www.thomann.de/se/ljudinterface1.html
Citera
2012-01-02, 14:49
Medlem
Wittgensteins avatar
Hemelektronik, ljud och bild -> Egen musik - teori och praktik.

/Mod.
Citera
2012-01-02, 22:29
Medlem
Jonny666s avatar
Det finns ingen drivrutin som passar dig... att ens spela in på moderkortets ljudkort gör mig förvånad, måste bli en skön brusnivå med en 3.5mm plugg! köp ett riktigt kort eller lägg när musikplanerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in