2012-01-01, 22:30
Medlem
Tjena tjena!

Jag står i det skedet i livet där man måste bestämma sig för vad man ska plugga och pyssla med resten av livet och det är ju ändå lite halvklurigt om man får säga det själv. Så jag tänkte höra om nån sitter på nåt najs yrke som jag inte tänkt på? så hur ser en dag ut på ditt jobb? varierat arbete? hög lön? trivs du?
Citera
2012-01-01, 22:33
Medlem
ExpertKommentatoRs avatar
Du behöver inte pyssla med endast en grej i resten av livet. Kan ju vara en smart sak att inte begränsa sig medvetet så mycket som du gör.
Citera
2012-01-01, 23:38
Medlem
Yamamas avatar
Yrke: Servicetekniker, reparerar bilar, felsöker, utför service m,m lön: ca 35 k, får ut ca 25-26 k.
Trivs som fan! Har endast yrkesutbildning från gymnasiet, finns för vuxna med.
Citera
2012-01-02, 00:27
Medlem
Illusioners avatar
CNC-Operatör. Inte särskilt varierande. Lite enkel CAD-programmering, skruvar lite på maskinen. Får ut ungefär 20 000 i månaden. Simpel gymnasieutbildning.
Jag trivs inte och tänker säga upp mig idag.
Citera
2012-01-02, 01:25
Medlem
orkarNs avatar
Flyttar till A&A men noterar också listtrådpotentialen.

/mod
Senast redigerad av orkarN 2012-01-03 kl. 02:40.
Citera
2012-01-02, 11:11
Medlem
Jag jobbar som personlig assistent. Jobbar mest kvällar och helger och sitter 7 av 8 timmar framför datorn och gör vad jag vill. Får ut ca 20 000 kr efter skatt. Den timmen då jag arbetar torkar jag bajs, duschar eller städar. Man vänjer sig.
Citera
2012-01-07, 10:13
Medlem
Snöa inte in på en grej, alla branscher har upp & nergångar.

Jag är Yrkesdykare, takläggare, reparbetare, snickare och telekomtekniker. Behöver inte vara orolig för arbetsbrist precis. Och det där med att dykare tjänar grova pengar är skitsnack, du tjänar mer per timme som rörmokare i Norge än som dykare.
Citera
2012-01-07, 11:09
Medlem
Daineas avatar
Jag är lastbilschaufför. Jag kör feedertransport för ett bryggeri i Norge. Det innebär i praktiken att jag backar in under två färdiglastade containers, lyfter upp dom, kör till en annan plats och släpper ner skiten, plockar upp tomma burkar och kör tillbaka med dom. Rinse and repeat.

Problemet är väl att jag fullständigt hatar att sitta bakom ratten, jag hade dött en lycklig man om jag sluppit se en väg eller en jävla lastbil till i hela mitt liv! Min olycka är dels att det är sjukligt stor chaufförsbrist och dels att jag är bra på det jag gör, vilket gjort att jag blivit väldigt eftertraktad och får det mesta jag ber om, både av arbetsgivare och kunder, och det är svårt att gå över till ett yrke där arbetsgivaren kan tänkas börja ställa krav och där man inte kan be allt och alla omkring en dra åt helvete högt och lågt och att de kommer och ber om ursäkt efteråt...

Lönemässigt tjänar jag bra för att vara i min bransch men dåligt i förhållande till andra yrken om de jobbat lika mycket som jag gör. En normal månad på 21 dagar ligger jag på ca 46 000 NOK brutto.
Senast redigerad av Dainea 2012-01-07 kl. 11:11.
Citera
2012-01-07, 11:32
Medlem
Jobbar som samordnare på en stor internationell organisation. Mina arbetsdagar ser väldigt olika ut och ofta är det oförutsägbart vilket passar mig bra. Arbetstiden är extremt flexibel och jag reser mycket i tjänsten. Lönen är bra även om den relativt sett är i lägsta laget om man ser till arbetsinsats, ansvar, resor och till hur krävande vägen varit för att komma dit. Trivs väldigt bra!

Skulle göra resan igen så skulle först jag gått en kortare yrkesutbildning inom en bransch där det går att få jobb och tjäna hyfsade pengar och ha som grund. Sen skulle jag valt att utbilda mig akademiskt och följa den väg som tog mig dit jag är idag.

Försök att hålla igen på CSN-lånen i början, dels för att det är piss att betala tillbaka men framförallt för att du kanske behöver dina CSN-terminer bättre senare i livet.
Senast redigerad av Grasparven 2012-01-07 kl. 11:34.
Citera
2012-01-07, 11:39
Medlem
Uroys avatar
Jag kör lastbil, grävmaskin, lastmaskin och traktorgrävare beroende på vad som ska göras. Trivs som fan med det och har ca 25-30k i handen.
En arbetsdag innebär allt från höglyft med kranbil tex takstolar till planering av gräsmattor med grävmaskin, mycket fritt och omväxlande.
Finns mycket jobb och enl prognoser kommer det bli högre efterfrågan.
Perfekt om du vill ha frihet och vara utomhus samt garanterat bli smutsig.
Det är mycket ensamarbete och egna beslut vilket ställer mycket höga krav på den kör.
Citera
2012-01-07, 13:55
Medlem
Det stör mig att lågutbildade tjänar så mycket pengar.
Citera
2012-01-07, 14:03
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelH
Det stör mig att lågutbildade tjänar så mycket pengar.

Varför det? Om du är intresserad så behövs det fler som oss, speciellt i dessa dagar när gud och envar ska ha en MSc i något. Det har gått superinflation i utbildning där alla tror att en fancy skola ska ge dom garanterat jobb och en höjdarlön.
Dock bör du minnas att valfri jurist/civ.ing./ekonom med tur/kontakter tjänar lika mycket som jag gör på drygt halva min arbetstid, och detta utan att riskera liv, hälsa och massiva böter bara för att göra sitt jobb, om nu det får det att känna dig bättre?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in