2012-01-01, 12:02
Medlem
Hiller29s avatar
Hej!

Jag hade nu efter nyår tänkt börja deffa och har då tänkt byta ut mycket utav min pasta,potatis och ris mot grönsaker istället.

Jag har tänkt att äta ca 100-200g grönsaker till varje måltid (lunch och middag).

Frågan är då om min ekonomi kommer påverkas negativt eller positivt utav denna ändring. Kommer jag tjäna eller förlora på det? Ni får gärna tipsa om vilka grönsaker som är bra och billiga oxå.

Tack på förhand!
Citera
2012-01-01, 12:39
Medlem
christerys avatar
Verkligen inte mitt ämne, kommer säkert nån snäll vegan förbi med 100 linsrecept. Men:

Ris, qinoa (stavning?) och couscous är väl nåt att snegla på. Men dom räknar jag inte som grönsaker.

Rötter av alla möjliga slag finns ju, men vill du skippa potatis så ligger dom nog inte heller bra till.

Alger? bara käkat nåt grönt "slem" i mison, men det ska tydligen gå att leva på. Billigt är det säkert inte.

Majs, kan faktiskt funka... käkar den gärna med smör och salt... men i längden trist.

Nåja, det är väl bara testa. Tror inte nån har dött utan potatis.

Deffa har jag ingen aning om hur man gör/tänker. Men då skulle jag gå 0 kolhydrater. Utan socker bränner kroppen nåt annat. Förhoppningsvis fett, men den kan ta av musklerna istället. Kolla lite på hur man gör när man byter till palentologisk kost eller stenåldersmat. Du märker när kreastosen sätter in för urinen börjar lukta aceton tex. Kroppen slår om på fett.
Senast redigerad av christery 2012-01-01 kl. 12:43.
Citera
2012-01-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Deffa har jag ingen aning om hur man gör/tänker. Men då skulle jag gå 0 kolhydrater. Utan socker bränner kroppen nåt annat. Förhoppningsvis fett, men den kan ta av musklerna istället. Kolla lite på hur man gör när man byter till palentologisk kost eller stenåldersmat. Du märker när kreastosen sätter in för urinen börjar lukta aceton tex. Kroppen slår om på fett.

Finns inget magiskt med att nolla kolhydrater, man bränner fett lika bra med en kolhydratrik kost som en utan kolhydrater.
Citera
2012-01-01, 14:11
Medlem
christerys avatar
Intressant, har du nån källa på det. Jag gick bara på det som stod om stenålderskäk när jag höll på. Då var det inte 0 kolhydrater, men mindre än normalt (mat och potatis typ).

Man ska väl hålla sig under 8g/dag. men jag är ingen dietist, har inte nån större susning. Testade det och gick ner 13 kg, sen vart jag less. Gått upp nåt kg igen, men jag trivs med min bilring runt magen.

Fått för mig att tex LCHF dieten kortsluts om man käkar kolhydrater.

Men om man deffar (märkligt namn) så käkar man alltså som vanligt eller? fast mindre...
Senast redigerad av christery 2012-01-01 kl. 14:14.
Citera
2012-01-01, 14:26
Medlem
[quote=christery]Intressant, har du nån källa på det. Jag gick bara på det som stod om stenålderskäk när jag höll på. Då var det inte 0 kolhydrater, men mindre än normalt (mat och potatis typ).

Man ska väl hålla sig under 8g/dag. men jag är ingen dietist, har inte nån större susning. Testade det och gick ner 13 kg, sen vart jag less. Gått upp nåt kg igen, men jag trivs med min bilring runt magen.

Fått för mig att tex LCHF dieten kortsluts om man käkar kolhydrater.

Men om man deffar (märkligt namn) så käkar man alltså som vanligt eller? fast mindre...[/QUOTE]

http://traningslara.se/lchf-vs-kost-med-mer-kolhydrater-vad-ar-bast-for-viktnedgang/

Sedan finns där fler sidor där som tar upp kolhydrater etc etc

Deffar man så betyder det att man med hjälp av kost och styrketräning går ner i vikt med målet att behålla muskelmassa.
Citera
2012-01-01, 15:18
Medlem
christerys avatar
Men dom klipper ju LC med benen...

Lim et al. där jämförelsen är mellan dieterna som kallades för ”very low carbohydrate” (4 E % kolhydrater) och ”high unsaturated fat” (50 E % kolhydrater). Gruppen som kallades för ”very low fat” där deltagarna bara fick äta 10 E % är därför inte med.

LC är inte med i testet.

Ahmm, gör som ni vill, så gör jag.

Men TS, gör lite lök ocj paprikor, bananer i en vecka - inte optimal deff kost. Men wokar du de med liet nam plah och skör ner lite andra spröda grönsaker, kanske en nudelskål, så står du dig nån timme i allla fall.
Senast redigerad av christery 2012-01-01 kl. 15:22.
Citera
2012-01-01, 15:23
Medlem
Citat:
Men dom klipper ju LC med benen...

Lim et al. där jämförelsen är mellan dieterna som kallades för ”very low carbohydrate” (4 E % kolhydrater) och ”high unsaturated fat” (50 E % kolhydrater). Gruppen som kallades för ”very low fat” där deltagarna bara fick äta 10 E % är därför inte med.

LC är inte med i testet.

Ahmm, gör som ni vill, så gör jag.

Det jag ville få fram var ju det dem pekade på att vilken diet man än väljer att köra på så fungerar de i regel lika bra i det långa loppet, det gäller bara att man håller fast vid det.

Sedan att vissa mår bättre på en viss diet medans andra inte alls mår bra på en sådan är självklart då vi alla är olika, så man får testa sig fram till vilken man själv trivs med
Citera
2012-01-01, 19:51
Medlem
Masterkrabbans avatar
Jag gillar sockerärtor (köp inte frysta), koka typ 3 minuter i lite saltat vatten. Häll av vattnet och peppra.

en 100g sockerärtor är rätt lagom, vilket är cirka 40kcal.

Ät med ex. stekt kycklingfilé, och gör gräddsås (Milda har 4% fett grädde som är god och krämig, runt 60kcal per 100g) på skyn. Badda in filéerna med kryddor och en liten mängd olja. Kör de i ugnen tills den är färdig. Häll lite vatten i pannan och skrapa loss ev. bitar som bränt fast. Häri ligger smaken. Häll över skyn i en panna och koka ner några minuter. Dra i lite kyckling/kalvfond och grädde. Salta och peppra efter smak.

Sockerärtor+kyckling+gräddsås på kanske 600kcal sammanlagt. En vanlig grönsallad till så står du dig nog rätt bra.
Citera
2012-01-01, 19:55
Bannlyst
grönsaker är jävligt dyrt om man jämför med tex potatis 1 kg potatis köstar ca 0,50 kr/kg medans 1 kg tomater köstar 32,90 kr/ kg
Citera
2012-01-02, 10:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Jag gillar sockerärtor (köp inte frysta), koka typ 3 minuter i lite saltat vatten. Häll av vattnet och peppra.

en 100g sockerärtor är rätt lagom, vilket är cirka 40kcal.

Ät med ex. stekt kycklingfilé, och gör gräddsås (Milda har 4% fett grädde som är god och krämig, runt 60kcal per 100g) på skyn. Badda in filéerna med kryddor och en liten mängd olja. Kör de i ugnen tills den är färdig. Häll lite vatten i pannan och skrapa loss ev. bitar som bränt fast. Häri ligger smaken. Häll över skyn i en panna och koka ner några minuter. Dra i lite kyckling/kalvfond och grädde. Salta och peppra efter smak.

Sockerärtor+kyckling+gräddsås på kanske 600kcal sammanlagt. En vanlig grönsallad till så står du dig nog rätt bra.

Utan skinnet då? har fått för mig att det är det som är gott åxå är det som är onyttigt. Skinnet är ju bäst.

Hehe, första gången jag köpte sockerärtor på väg ut till stugan... Fick klura lite innan jag kom på om dom skulle tillagas öht.

Skälet till att jag nämnde stenålderskost är väl att den vet jag tvingar över kroppen i kreostos eller vad det nu heter. Och det antar jag att man vill om man deffar.

Men jag ser med avsky på hantlar och andra djävulens påfund, har inte rört en sån sen skolgymanstiken tror jag.
Senast redigerad av christery 2012-01-02 kl. 10:06.
Citera
2012-01-03, 03:43
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Utan skinnet då? har fått för mig att det är det som är gott åxå är det som är onyttigt. Skinnet är ju bäst.

Hehe, första gången jag köpte sockerärtor på väg ut till stugan... Fick klura lite innan jag kom på om dom skulle tillagas öht.

Skälet till att jag nämnde stenålderskost är väl att den vet jag tvingar över kroppen i kreostos eller vad det nu heter. Och det antar jag att man vill om man deffar.

Men jag ser med avsky på hantlar och andra djävulens påfund, har inte rört en sån sen skolgymanstiken tror jag.

Sockerärtor går att äta råa också, jag gillar dock de tillagade
Självklart kan du äta skinnet också, men då blir det ju en viss kaloriökning. Gå en promenad eller dra in på något annat (skinnet ger inte så mycket extra kalorier dock), så jämnar det ut sig.

Ordet du söker är Ketos, och är ett tillstånd där levern utsöndrar ett ämne som gör att fett bryts ner. Det är i det snaraste ett sjukdomstillstånd som träder in vid fasta, alternativt en ketogen diet. En ketogen diet innebär ett extremt lågt kolhydratsintag.

I grund och botten när det kommer till viktminskning gäller det att du ligger på kaloriunderskott. Kräver din kropp exempelvis 2500 kalorier om dagen för att behålla sagda vikt, och du minskar intaget med 500kcal/dag så kommer det leda till en viktminskning om cirka 0.5kg/veckan, vilket är rätt lagom. Några magiska detoxar, superingredienser eller chockdödsdieter som Aftonbladet m.fl talar är oftast humbug. Kaloribalans är det som räknas.
Citera
2012-01-03, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenxiv
grönsaker är jävligt dyrt om man jämför med tex potatis 1 kg potatis köstar ca 0,50 kr/kg medans 1 kg tomater köstar 32,90 kr/ kg

Var hittar du potatis för 50öre/kg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in