2012-01-01, 05:57
Medlem
Summerbirds avatar
Kan detta vara temporalis arerit:

Blodkärl på ena sidan av halsen som är synbart/kännbart svullet, tydligt i liggande ställning och ofta kvällstid. Ibland tryckkänsla mot tinningen på samma sida. Blodkärlet kan förnimmas hela vägen från halsen upp till hjässan. Ingen smärta. Ögat på den drabbade sidan har en tydlig tendens att torka ut och lätt tryckkänsla, men inte smärta, förekommer.

Blodbilden innefattar sänkta blodvärden, gräns till anemi. Perioder av uttalad trötthet. Sänkan kraftigt förhöjd, >70. Snabbsänkan är konstant förhöjd, ca 30.
Citera
2012-01-01, 06:08
Medlem
det.sociala.arvets avatar
Uppsök vårdcentralen. Flashback känns inte som bästa stället att förlita sig på vad gäller ens hälsa.
Citera
2012-01-01, 14:54
Medlem
Hur snabbt har symptomen kommit?
Har du smärta vid skalpen, typ att det gör ont när du kammar dig?
Tröttas tuggmusklerna ut och gör ont när du försöker tugga?
Har du fått någon som helst synnedsättning på ena sidan?

Om synen är försämrad tycker jag du ska åka in omedelbart till närmaste akutmottagning.

Och hur gammal är du? TA drabbr praktiskt taget ingen under 50
Senast redigerad av adapa 2012-01-01 kl. 15:06.
Citera
2012-01-01, 18:05
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adapa
Hur snabbt har symptomen kommit?
Har du smärta vid skalpen, typ att det gör ont när du kammar dig?
Tröttas tuggmusklerna ut och gör ont när du försöker tugga?
Har du fått någon som helst synnedsättning på ena sidan?

Om synen är försämrad tycker jag du ska åka in omedelbart till närmaste akutmottagning.

Och hur gammal är du? TA drabbr praktiskt taget ingen under 50

Det är svårt att svara på hur länge symptomen funnits. Men åtminstone åratal utan att gå djupare in på omständigheterna.
Ingen skalpsmärta. Ingen smärta alls, inte heller om man trycker på blodkärlet. Vid nyckelbenet känns kärlet något "ringligt".
Inga problem med tuggmuskler och trötthet.
Ingen märkbar synnedsättning.

Migrän drabbar samma sida, men detta har troligen inget samband då migränen funnits tidigare.

Ålder: betydligt yngre än 50. Men odds vs ålder har slagit fel förr.

Jag vet inte heller om jag tror på TA riktigt. Jag vet inte vad jag ska tro. En person som levt under kraftig och långvarig stress och sedan trappar ner - har en sån person lättare att drabbas av inflammationer? Jag tänker om kroppen vant sig vid förhöjd mängd kortisol - Vad händer när stressen en dag går ner? Kan det leda till kärlinflammationer?

Sedan har jag hört om något märkligt samband mellan tarmen och enkelsidiga ögonproblem. Tror det var Chrons. Hur i hela friden funkar det?
Citera
2012-01-01, 18:26
Medlem
Jag kan säga till dig att du inte har någon temporalisarterit. Sen när det gäller ditt "svullna kärl" kan ingen på internet säga vad det är utan att ha sett det. Jag misstänker att du menar jugularvenen när du beskriver det. Gå till en vårdcentral så får någon titta på dig, men det rör sig alltså inte om någon TA.
Citera
2012-01-01, 18:34
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adapa
Jag kan säga till dig att du inte har någon temporalisarterit. Sen när det gäller ditt "svullna kärl" kan ingen på internet säga vad det är utan att ha sett det. Jag misstänker att du menar jugularvenen när du beskriver det. Gå till en vårdcentral så får någon titta på dig, men det rör sig alltså inte om någon TA.

Ok, tack!

Du verkar ju lite insatt - får jag PM:a dig en fråga kring en diagnos?
Citera
2012-01-01, 18:49
Medlem
Absolut, ska svara så bra jag kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här