2017-03-21, 15:45
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Enkelt att förlöjliga honom när man själv inte har gått igenom det han gick igenom. Godtrogen skulle jag möjligtvis påstå, det är dessutom en indikation på att det är frågan om en snäll kille fast knappast "efter". En person som trots en välbärgad uppväxt levde ett normalt studentliv och verkar vara omtyckt av många.

Han låter vältalig och smart, akademiskt har han även gjort väl ifrån sig. Hoppas innerligt att denna fina kille har återhämtat till sig till fullo.
Ska förtydliga mig, menar inte att Åhman är dum i huvudet. Vad jag menade är att han är mesig och godtrogen, något som man skulle kunna beteckna som "efter". Han att verkar vara en snäll och ödmjuk kille är helt uppenbart och nog ingen som någonsin ifrågasatt. Smart vet jag inget om, en examen i sociologi säger ingenting.

Jag hoppas att han börjat med någon kampsport och tuffat till sig lite.
Citera
2017-03-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Ska förtydliga mig, menar inte att Åhman är dum i huvudet. Vad jag menade är att han är mesig och godtrogen, något som man skulle kunna beteckna som "efter". Han att verkar vara en snäll och ödmjuk kille är helt uppenbart och nog ingen som någonsin ifrågasatt. Smart vet jag inget om, en examen i sociologi säger ingenting.

Jag hoppas att han börjat med någon kampsport och tuffat till sig lite.

Har sett hans högskoleprovsresultat, mycket högre än medel.
Att få 1.8 på högskoleprovet och ändå välja att plugga sociologi säger en del om honom, han verkar inte alls vara en person som är ute efter status eller glamour utan endast en ödmjuk och snäll kille som var på fel plats vid fel tidpunkt.

Förstår förvisso hur du menar nu, trodde du försökte indikera på att han har ett kasst intellekt vilket inte stämmer. Det är just det faktum att han verkar så godtrogen, snäll och ödmjuk som fick mig att bli så förbannad på dessa idioter som utsatte honom för detta.
Citera
2017-03-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.Lugo
Korkat att fortsätta långa ut pengar om han inte gjorde rätt för sig.

Jag kan slå vad om att du inte kommer göra ett skit om du träffar honom.

Du vågar ju inte skriva för mycket om det här för att han förstå vem du är.

Och varför skulle du göra något nu när du inte har gjort något tidigare.

Gör dig själv en tjänst. Gå vidare.

Verkar onödigt att sitta o lacka framför tangentbordet när du ändå inte kommer göra något åt saken afk.

Ja det var korkat att låna ut pengar absolut, men tanken med att låna ut pengar är ju att man ska få tillbaka pengar, eller hur? Men det var länge sen, man var för naiv och snäll och oftast påverkad av alkohol. Men men det är skitsamma.

Nej jag vill inte avslöja här vem jag är och vilken koppling han och jag haft, det räcker med att vissa vet och de som fanns i vår dåvarande umgängeskrets.

Varför jag inte skulle göra något? Om du följt fallet och läst Fup noga, så finns ett annat namn inblandat och det är en nära vän till mig. Det gjorde att jag tände till mer.

Sen undrar jag, vem är du o påstå att jag inte kommer göra något? Känner du Elias? Har du umgåtts med honom? O då isf från tiden innan han flyttade till gbg?
Du verkar påstå en del saker som du inte har någon koll på...
Citera
2017-03-21, 18:28
Medlem
Citat:
Knappast oskyldig, hon har betett sig vidrigt åt men jag undrar innerligt om hon hade varit kapabel till något sådant utan Elias hjälp.
Det är ju just det jag menar även om Elias var motorn så borde samtliga få samma straff. Magnus den idioten gick till grannen och frågade efter mat och saft och lnade bara Alex till att kanske dö av svält.

Är det förresten någon som kan förklara hur utpressningen skullebgå till det framgick inte av P3
Citera
2017-03-21, 20:37
Medlem
Daniel.Lugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel666
Ja det var korkat att låna ut pengar absolut, men tanken med att låna ut pengar är ju att man ska få tillbaka pengar, eller hur? Men det var länge sen, man var för naiv och snäll och oftast påverkad av alkohol. Men men det är skitsamma.

Nej jag vill inte avslöja här vem jag är och vilken koppling han och jag haft, det räcker med att vissa vet och de som fanns i vår dåvarande umgängeskrets.

Varför jag inte skulle göra något? Om du följt fallet och läst Fup noga, så finns ett annat namn inblandat och det är en nära vän till mig. Det gjorde att jag tände till mer.

Sen undrar jag, vem är du o påstå att jag inte kommer göra något? Känner du Elias? Har du umgåtts med honom? O då isf från tiden innan han flyttade till gbg?
Du verkar påstå en del saker som du inte har någon koll på...

Nej, givetvis vet jag inte. Men du verkar inte vara typen som skulle göra något.

-Låna ut pengar till en känd mytoman. Och anledningen är att vara snäll och ursäkten på fyllan.
-Du hade chansen att ge honom konsekvenser när han fortfarande var tillgänglig men det gjorde du inte.
-Du snackar om att du ska hälsa på honom i något inlägg men det har ju inte heller blivit av? Eller?

Av ovan nämnda punkter så bedömer jag dig som en person som inte kommer att göra ett skit. Men jag kanske har fel?

Vad skulle du göra då? Om du fick chansen?

En annan fråga.

Det kan väl inte vara så mycket pengar det handlar om? Eller?

Jag menar om du var full vid tidpunkten för utlåningen kan det väl inte vara så stora summor?

I övrigt önskar jag dig allt gott. Och att du blir av med din harm. På ett eller annat sätt.
Citera
2017-03-21, 20:47
Medlem
Daniel.Lugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Det är ju just det jag menar även om Elias var motorn så borde samtliga få samma straff. Magnus den idioten gick till grannen och frågade efter mat och saft och lnade bara Alex till att kanske dö av svält.

Är det förresten någon som kan förklara hur utpressningen skulle gå till det framgick inte av P3

Magnus erkände allt direkt och hjälpe polisen att rädda Alexander från fara.

Elias och Parastou nekade sig igenom hela rättegången och försvårade utredningen. Dessutom var de drivande i planeringen och förberedelse bra mycket mer än Magnus. Som exempel när de skulle låna pengar på SEB.

Jag rekommenderar att du lyssnar på https://soundcloud.com/rattegangspodden/kidnappningen

(3 delar)

Enligt mitt tyckte mycket bättre än p3.

Bättre historieberättande, bättre musik och mer underhållande.
Citera
2017-03-21, 20:55
Medlem
Citat:
Har sett hans högskoleprovsresultat, mycket högre än medel.
Att få 1.8 på högskoleprovet och ändå välja att plugga sociologi säger en del om honom, han verkar inte alls vara en person som är ute efter status eller glamour utan endast en ödmjuk och snäll kille som var på fel plats vid fel tidpunkt.

Förstår förvisso hur du menar nu, trodde du försökte indikera på att han har ett kasst intellekt vilket inte stämmer. Det är just det faktum att han verkar så godtrogen, snäll och ödmjuk som fick mig att bli så förbannad på dessa idioter som utsatte honom för detta.

1.8 på hp betyder ju inte att man kan komma in på första bästa statusutbildning, det närmaste är väl socionom, möjligen jurist om hp ligger ovanligt lågt just då. Men både läkare, tandläkare, psykolog etc är uteslutet, han hoppades nog på bättre resultat.
Citera
2017-03-21, 22:51
Medlem
Citat:
Nej, givetvis vet jag inte. Men du verkar inte vara typen som skulle göra något.

-Låna ut pengar till en känd mytoman. Och anledningen är att vara snäll och ursäkten på fyllan.
-Du hade chansen att ge honom konsekvenser när han fortfarande var tillgänglig men det gjorde du inte.
-Du snackar om att du ska hälsa på honom i något inlägg men det har ju inte heller blivit av? Eller?

Av ovan nämnda punkter så bedömer jag dig som en person som inte kommer att göra ett skit. Men jag kanske har fel?

Vad skulle du göra då? Om du fick chansen?

En annan fråga.

Det kan väl inte vara så mycket pengar det handlar om? Eller?

Jag menar om du var full vid tidpunkten för utlåningen kan det väl inte vara så stora summor?

I övrigt önskar jag dig allt gott. Och att du blir av med din harm. På ett eller annat sätt.

- I våra gamla kretsar lånade vi ut pengar till varandra när det behövdes och man betalade tillbaka. Han brukade betala tillbaka. Sista gångerna blev det inte så.

- nej jag har inte fått läge att ge honom konsekvenser pga ändrade livsvillkor (för min del). Och nej jag har inte haft läge. Läge för mig är att stöta på honom ensam, det har jag inte fått.

- jag ska inte hälsa på honom, det har jag aldrig påstått heller. Men jag känner en som gör det ibland och den personen ska jag träffa rätt snart (vem det är avslöjar jag inte).

Så ja du har lite fel.
Vad jag skulle göra? Ge honom en chans ett ge mig pengarna (vissa skulder släpper jag inte). Eller så skulle jag ge honom duktigt med stryk (har inga problem med det bara jag får va själv med honom).

Totalt är han skyldig mig strax under 2000. Visst ingen större summa men det är av ren princip jag vill ha pengarna.

Well tack, önskar med jag kan det. Men tyvärr kommer jag för evigt hysa agg mot denne cancersvulst för dels brottet mot åhman och att han i denna härva försökt sätta dit en god vän till mig...
Citera
2017-03-21, 23:32
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Magnus erkände allt direkt och hjälpe polisen att rädda Alexander från fara.
Ett ögonblick. Jag kan minnas fel men tror inte att jag gör det. Polisen hittade inte huset i Älglund tack vare Magnus berättelse. Polisen hittade huset när man gjorde husrannsakan hemma hos Magnus och då hittade lagfartsbeviset.
Citat:
Elias och Parastou nekade sig igenom hela rättegången och försvårade utredningen. Dessutom var de drivande i planeringen och förberedelse bra mycket mer än Magnus. Som exempel när de skulle låna pengar på SEB.
Rent officiellt ska man inte få lägre eller högre straff beroende på om man erkänner eller ej. Däremot har du helt rätt i att Elias och Parastou var de som utförde planeringen, det finns helt enkelt inget dokumenterat om att Magnus skulle ha planerat kidnappningen eller annat. Däremot var han faktiskt en viktig komponent i planeringsstadiet för det var med Magnus pengar som huset i Älglund köptes. Utan det så hade kidnappningen antagligen inte ägt rum så som vi känner den. Magnus fick dessutom straffrabatt eftersom han är lite eljest, säregen, lättledd och...korkad.
Citera
2017-03-21, 23:45
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Ett ögonblick. Jag kan minnas fel men tror inte att jag gör det. Polisen hittade inte huset i Älglund tack vare Magnus berättelse. Polisen hittade huset när man gjorde husrannsakan hemma hos Magnus och då hittade lagfartsbeviset.
Rent officiellt ska man inte få lägre eller högre straff beroende på om man erkänner eller ej. Däremot har du helt rätt i att Elias och Parastou var de som utförde planeringen, det finns helt enkelt inget dokumenterat om att Magnus skulle ha planerat kidnappningen eller annat. Däremot var han faktiskt en viktig komponent i planeringsstadiet för det var med Magnus pengar som huset i Älglund köptes. Utan det så hade kidnappningen antagligen inte ägt rum så som vi känner den. Magnus fick dessutom straffrabatt eftersom han är lite eljest, säregen, lättledd och...korkad.

Polisen hittade huset pga att Elia* och P hade Mangus kreditkort i bilen när de stoppades pga att släkt/brodern spårade A:s mobil som körde lost my iPhone eller liknande. De hade A= BO mobil i bilen. Sen sökte polisen därefter. Läst om FUP i veckan så helt säker.

Edit förtydligande.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-03-21 kl. 23:50.
Citera
2017-03-22, 00:02
Medlem
Varför genomgick bara Magnus RPU? Och vad var eller är det för psykisk störning han ansågs lida av?
Citera
2017-03-22, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
1.8 på hp betyder ju inte att man kan komma in på första bästa statusutbildning, det närmaste är väl socionom, möjligen jurist om hp ligger ovanligt lågt just då. Men både läkare, tandläkare, psykolog etc är uteslutet, han hoppades nog på bättre resultat.

Nu är du ute och cyklar, det högsta som krävs HP-mässigt för att komma in på läkarlinjen i Sverige är just 1.8, majoriteten kräver endast 1.6 till 1.75. Du kommer även in på alla psykologprogram i Sverige med 1.8, detsamma gäller med jurisprogrammet.

Du har ingen koll alls.

Det är just det faktum att han inte valde någon statusutbildning trots alla möjligheter till att göra så säger ganska mycket om honom, han verkar vara en jordnära och fin kille som inte brydde sig nämvärt om status eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in