2011-12-31, 10:52
Medlem
arkealg1980s avatar
Detta exemplet har förmodligen blivit belyst förut, men jag kunde fan inte hålla mig efter att fallit i synd och faktiskt läst Aftonhoran för första gången på vääääldigt länge.

Jag blir aningen bekymmrad och faktiskt ganska förbannad när jag läser artikeln angående Herr Gårman... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14149478.ab

Man undrar ju hur långt detta vansinnet ska gå? Har inte folk bättre saker för sig/oroa sig för än detta, är det verkligen någon som kan känna sig kränkt pga. något sådant och isåfall bör man nog enligt min mening söka hjälp väldigt fort.
Detta kan även liknas med Negerbollshysterin (JA! Det heter Negerboll och har alltid gjort).
Citera
2011-12-31, 11:17
Medlem
Sammethamans avatar
jo, sen ser ju du ut som en sådan som blir irriterad av allt, am i right?
Citera
2011-12-31, 11:42
Medlem
Brutes avatar
Någon som kan säga vad de engelska gamla, resp. nya namnen är?
Artikeln är ju ganska intesägande när de bara skriver den svenska översättningen.

//Brute
Citera
2011-12-31, 14:33
Medlem
arkealg1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammethaman
jo, sen ser ju du ut som en sådan som blir irriterad av allt, am i right?

Nu kan det ju va så att man mestadels inlägg här på FB blir om saker man vill skrika ut om i tomma intet.
Samt att jag faktiskt blev aningen irriterad på dig nu
Citera
2011-12-31, 14:35
Medlem
arkealg1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Någon som kan säga vad de engelska gamla, resp. nya namnen är?
Artikeln är ju ganska intesägande när de bara skriver den svenska översättningen.

//Brute

Antar att det blir green figure då???

http://sv.bab.la/lexikon/svensk-engelsk/figur
Citera
2011-12-31, 16:39
Medlem
Allvarligt talat tycker jag inte att det här är så viktigt att man måste ändra på det. Syns det förresten inte att det är en gubbe?
Citera
2011-12-31, 17:11
Medlem
SMBHs avatar
I och med att det är "grön gubbe" eller "herr gårman" så diskriminerar man unga flickor som blir helf förvirrade när de ska gå över gatan.

Har du tänkt på dessa vilsna tjejer? Som stannar upp och tänker "Får inte jag gå här?" Patriarkatet genomsyrar varenda övergångsställe i Sverige, har TS tänkt på det?

Citera
2011-12-31, 17:33
Medlem
Läskigs avatar
Vi får hoppas att detta sker även i Sverige så att Aftonbladet slipper skriva en upprörd artikel om Herr Gårman vareviga sommar...
Citera
2012-01-01, 01:03
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Folk blir aldrig riktigt nöjda, det gäller både kvinnor och män. För hundra år sedan skulle feminister sagt att rösträtt var det enda de krävde, men så var det ju inte riktigt. Kvinnorna i dag är i dag så jämställda männen att de kommer på de mest löjliga ojämlikheterna. Det vet man ju själv, ett barn från Botswana klagar förmodligen mindre än ett svenskt barn, eller i alla fall klagar de på olika saker. Det svenska barnet klagar på att Pokémonkorten är slut, medan barnet i Botswana klagar på att han arbetar 14 timmar per dygn för en lön som knappt kan hålla en hund vid liv. Vem är mest bortskämd av de två?
Citera
2012-01-01, 01:07
Medlem
Zhuls avatar
Har då inte stött på en enda person som på fullt ansvar anser det vara en viktig samhällsfråga.
Citera
2012-01-01, 02:50
Medlem
From.Scratchs avatar
Lite tråkigt om de ska förstöra denna geniala benämning. Herr gårman är ju en dubbel bemärkelse och ordlek. "här går man" förlorar ju hela idén och sin charm om det nu ska bli en "fröken går man"
Citera
2012-01-01, 03:15
Medlem
Flytande_argots avatar
Nån som sett en sån här svensk variant än?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11400579.ab

Känns onekligen rätt mossigt att kvinnan har stora bröst och kjol på skylten. Rullstolsbundna lär väl också få egna skyltar i rättvisans namn? Hur kränkta lär inte de känna sig av "Herr och Fru Gårman"? "Herr och Fru Paraplegi" borde införas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in