2011-12-31, 08:14
Medlem
Tja!

Jag kommer ihåg att jag ofta inte kunnat fullt knyta näven just då jag vaknar på morgonen. Jag har inget problem att klä på mig eller öppna en dörr, men att exempelvis öppna en burk på morgonen kan vara omöjligt. Går bort efter kanske 15 min eller så.

Jag trodde att alla upplevde detta, men efter att ha googlat runt lite verkar det inte alls vara så, och de som upplever denna svårighet att knyga nävarna på morgonen verkar inte ha en aning varför.

Några idéer?
Citera
2011-12-31, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoekk
Tja!

Jag kommer ihåg att jag ofta inte kunnat fullt knyta näven just då jag vaknar på morgonen. Jag har inget problem att klä på mig eller öppna en dörr, men att exempelvis öppna en burk på morgonen kan vara omöjligt. Går bort efter kanske 15 min eller så.

Jag trodde att alla upplevde detta, men efter att ha googlat runt lite verkar det inte alls vara så, och de som upplever denna svårighet att knyga nävarna på morgonen verkar inte ha en aning varför.

Några idéer?

Samma här, vet dock inte vad det beror på. Kanske någon avslappnande substans som sitter kvar i kroppen efter sömnen? Eller någon hämmare osv
Citera
2011-12-31, 09:17
Medlem
Har samma problem och jag tror det beror på att man spänner knytnävarna när man sover/drömmer vilket leder till att man vaknar med en kraftlöshet i nävarna på morgondagarna, är nog inte svårare än så. Testa spänna knytnävarna i några minuter så känner du nog samma kraftlöshet efter det...

MVH
Citera
2011-12-31, 09:45
Medlem
1TBs avatar
Har det inte med blodcirkulationen att göra?

Om man tar ett hårt grepp runt någons handled så börjar personen att tappa kraft i näven och slutligen kan personen inte knyta näven. Blodcirkulationen/syresättningen till musklerna är inte den högsta när man sover?
Citera
2011-12-31, 10:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det kan även vara en markör på begynnande reumatisk (eller neurologisk) problematik. För någon typ av memo över problematiken, fiska efter om det känns igen i släkten och ta upp det med husläkare, nästa gång du går dit.
Citera
2011-12-31, 11:09
Medlem
Har samma problem. Ingen kraft när jag är nyvaken. Svårt att hålla i kopplet när jag ska ut med hunden, så dröjer ett tag innan jag kan gå ut med honom. Men det har nog som skrivet, med blodcirkulationen att göra.
Citera
2011-12-31, 13:10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det tar tid för kroppen att vakna. Sju minuter brukar man säga (vem som nu räknat på det). Därför gör man klokt i att ta det lilla lugna den första kvarten. Snooze har inte tillkommit av en slump...
Citera
2012-01-01, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det kan även vara en markör på begynnande reumatisk (eller neurologisk) problematik. För någon typ av memo över problematiken, fiska efter om det känns igen i släkten och ta upp det med husläkare, nästa gång du går dit.

Tvivlar på att det är reumatik tbh, det är inte lederna som inte klarar av det, utan själva musklerna. Lutar nog mest åt något sömnrelaterat, men jag tenderar att få detta även då jag sitter stilla länge utan att röra på mig. Typ när man ser film eller nåt.
Citera
2012-01-01, 11:09
Medlem
Känner samma sak. För egen del så beror det på att jag inte ens kan slappna av
när jag sover utan är så pass spänd att jag knyter nävarna i sömnen.
Blir värre när jag har mycket bekymmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in