2011-12-31, 01:07
Medlem
steklovataboys avatar
r student och ska nu f.o.m. 2012 brja anvnda mig utav en riktigt matbudget och brja laga bra och nringsrik mat. Tnkte drfr skaffa ett ica-kort och kpa deras matkassor fr 500 kr. Rcker till 5 middagar fr 4 personer. Tanken r d att kpa tv sdana matkassor och laga maten enligt medfljande recept. Matbudgeten ska ligga p 1 500 kr/mnad. Det blir d 500 kr ver till vriga matkostnader. Jag vill framfrallt frbttra mina matlagningskunskaper och ta varierat.

S vad tycks? Ngon som har erfarenhet av dessa matkassor frn ica?
Citera
2011-12-31, 02:20
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
r mest fr barnfamiljer. Tvivlar p att du har tillrckligt ytrymme i din studentfrys att frvara alla matldor som kommer genereras...

Freslr korvmoj eller kebabhak fr dig.
Citera
2013-11-14, 09:10
Medlem
Jag har ICA Matkasse, Laktosfri. Nu har de klantat sig 2 veckor p raken och levererat laktos varor i kassen. Klantigt!
Citera
2013-11-14, 14:49
Medlem
christerys avatar
Har inte testat ICAs kasse men fr en student s skulle jag rda dig att skaffa begagnade exemplar av rutiga kokboken och vr kokbok samt handla x-pris och ssongsvaror som rotsaker p hsten osv.

Basvarorna kan du ju ha hemma fr att gra eget brd, fixa till frukostgrten, matldan till lunch lser du med storkok p helgerna (p x-prisvaror). Har du 1500kr/mnad s fr du varierad och troligen god mat om du brjar med dom lite enklare husmansrtterna.

Tragiskt nog lyckas jag inte frysa in potatis, eller infrysningen gr bra men nr jag vrmer upp den s liknar den inte potatis lngre. Fr mnga av vra trevligare rtter som stekt flsk med lkss eller kldolmar osv krver ju nstan kokt potatis till. r uppvuxen med "mat och potatis" tnket.

Visst kan det vara sknt att f rvaror+recept men veckohandlar du och har lagt upp menyn fr veckan s vet du ju redan vad du skall ha. utan att veta s gissar jag att det inte blir billigare med en ICA kasse n att vlja rtterna sjlv.

Ta bara en sn sak som falukorv och kika lite p vad man kan gra med den... steka, stroganoff, makaronilda, soppa, ungsbakt. Dr har du redan 5 olika rtter som r olika men med samma basrvara. Gr samma vning med kttfrs s har du minst 5 rtter till som r enkla. Nn vegetarisk dag kan ju vara spnnande x.

Variationen kan du skapa sjlv bttre n ICA, fr ICA vet ju inte vad du gillar. Sen lt 4portioner/dag*5 om du r singel lite vl mycket... Lunch+middag*7=14 men du producerar 20...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in