2011-12-30, 17:14
Medlem
Hej!

Jag har precis börjat använda CentOS (minimal desktop), fast jag har lite problem. Det största problemet är att portarna inte tillåts. Jag började använda CentOS för jag ville se hur det var, lära mig lite linux och host:a en Apache server för att leka runt lite med hemsidor, html och sådant. Fast jag kan bara nå hemsidan genom localhost. Alltså inte genom min andra dator i samma lokala nätverk med serverns ip-adress. Detta gäller inte bara Apache utan också en Minecraft server som jag också skulle vilja pröva host:a. Och jag har lagt till portarna 80 och 25565(Minecraft) i iptables fast det blir ingen skillnad.

Ett annat problem är nätverks ikonen/gadgeten i gnome-panelen. Den försvinner när du startar om datorn och du måste installera om gnome-panelen varje gång för att den ska dyka upp igen vilket är störigt.

Ett ytterligare problem är om NX. Jag har installerat freenx på servern och en NX klient på datorn. Det fungerar suveränt ända tills jag startar om CentOS, för då fungerar inte NX anslutningen. Då får jag detta i klientens logg: http://pastebin.com/EWaa1iuz.
Det fungerar åter igen om jag avinstallerar sen installerar om freenx på servern.

Jag är väldigt tacksam om ni vet lösningar på mina problem.
Citera
2011-12-30, 18:09
Medlem
N2O/THCs avatar
Efter vad jag kan minnas, så kommer Centos förinstallerat med någon brandvägg. Minns inte vad den heter, men om du kör med gnome2, så bör du kunna finna den under System > Administration. Om du vill använda iptables, så lär du stänga av denna brandväggen helt.

Det kan även vara något problem med selinux, vilket kan stöka med det mesta. För att inaktivera selinux, editera filen /etc/selinux/config med till exempel vim eller nano, och byt ut raden SELINUX=enforcing till SELINUX=disabled. Detta måste du göra som root.

Vad gäller panelen, så vet jag inte vad som kan vara fel. Testa att bara lägga till en ny applet... Detta gör du genom att högerklicka på panelen, välja "Add to panel..." och sedan välja lämplig applet. Den kan heta notification applet, men jag minns inte riktigt. Du hittar den nog.

Slutligen beträffande NX, så behöver du antagligen bara lägga till den som ett startupskript.
Detta görs enklast genom chkconfig freenx(eller vad programmet nu må heta) on. Fungerar inte detta, så rekommenderar jag dig att kika i loggarna under /var/log/ för vidare felsökning beträffande detta.

Hoppas att jag hjälpte med något i alla fall.
Citera
2011-12-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Efter vad jag kan minnas, så kommer Centos förinstallerat med någon brandvägg. Minns inte vad den heter, men om du kör med gnome2, så bör du kunna finna den under System > Administration. Om du vill använda iptables, så lär du stänga av denna brandväggen helt.

Det kan även vara något problem med selinux, vilket kan stöka med det mesta. För att inaktivera selinux, editera filen /etc/selinux/config med till exempel vim eller nano, och byt ut raden SELINUX=enforcing till SELINUX=disabled. Detta måste du göra som root.

Vad gäller panelen, så vet jag inte vad som kan vara fel. Testa att bara lägga till en ny applet... Detta gör du genom att högerklicka på panelen, välja "Add to panel..." och sedan välja lämplig applet. Den kan heta notification applet, men jag minns inte riktigt. Du hittar den nog.

Slutligen beträffande NX, så behöver du antagligen bara lägga till den som ett startupskript.
Detta görs enklast genom chkconfig freenx(eller vad programmet nu må heta) on. Fungerar inte detta, så rekommenderar jag dig att kika i loggarna under /var/log/ för vidare felsökning beträffande detta.

Hoppas att jag hjälpte med något i alla fall.

Jag hittade ingen brandvägg fast jag löste problemet genom att stänga av iptables. Vilket är konstigt då jag har lagt till bl.a.
Citat:
-A INPUT -p tcp -m tcp --dport 25565 -j ACCEPT
.
Jag kanske kör utan iptables.

Nätverksikonen har jag inte löst än, då den inte kommer med notification applet:en och det finns ingen applet som handlar om nätverket förutom en där man kopplar sig till en server.

Och angående NX: det är ingen problem med att det inte startas utan ett problem som diskuteras bl.a. här http://forum.ovh.co.uk/showthread.php?t=1416. Finns det andra NX alternativ? Jag provade den man hämtar från NoMachine, fast jag klienten hittade inte servern, kanske jag ska prova igen. Har också hört talats om VNC, fast att den använder mer nätverk och är inte lika snabb. Eller så får jag överleva med SSH och FTP.
Senast redigerad av derin38 2011-12-30 kl. 21:47.
Citera
2011-12-31, 18:50
Medlem
Har fått NoMachine's NX att fungera nu. Det var lite strul med nyckeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in