Hej!
Jag har precis börjat använda CentOS (minimal desktop), fast jag har lite problem. Det största problemet är att portarna inte tillåts. Jag började använda CentOS för jag ville se hur det var, lära mig lite linux och host:a en Apache server för att leka runt lite med hemsidor, html och sådant. Fast jag kan bara nå hemsidan genom localhost. Alltså inte genom min andra dator i samma lokala nätverk med serverns ip-adress. Detta gäller inte bara Apache utan också en Minecraft server som jag också skulle vilja pröva host:a. Och jag har lagt till portarna 80 och 25565(Minecraft) i iptables fast det blir ingen skillnad.
Ett annat problem är nätverks ikonen/gadgeten i gnome-panelen. Den försvinner när du startar om datorn och du måste installera om gnome-panelen varje gång för att den ska dyka upp igen vilket är störigt.
Ett ytterligare problem är om NX. Jag har installerat freenx på servern och en NX klient på datorn. Det fungerar suveränt ända tills jag startar om CentOS, för då fungerar inte NX anslutningen. Då får jag detta i klientens logg:
http://pastebin.com/EWaa1iuz.
Det fungerar åter igen om jag avinstallerar sen installerar om freenx på servern.
Jag är väldigt tacksam om ni vet lösningar på mina problem.