2011-12-30, 10:05
Medlem
Mohaves avatar
http://blogg.digenia.se/2011/12/28/nkmr-ar-en-samhallsfarlig-organisation/

Författaren och bloggaren Anna-Karin Granberg är besviken på Flashback och har lämnat sajten. Den utlösande faktorn verkar vara Filipstadstråden - https://www.flashback.org/t1627606 . Hon skriver:

"Ett flertal användare, däribland jag, skrev till Admin och till moderatorer för att protestera mot att Flashback fick användas på detta vedervärdiga sätt men det har inte haft nån effekt. Det, i kombination med mångas tvivel på modereringens objektivitet i just denna tråd, reser dock frågor om huruvida Flashback är korrumperat och infiltrerat av krafter som vill åka snålskjuts på forumets stora inflytande."
Senast redigerad av Mohave 2011-12-30 kl. 10:08.
2011-12-30, 10:08
Medlem
SiSeniors avatar
Anna-Karin Granberg, vilken pajas. "Hon har bestämt sig för att lämna Flashback", stackars oss...
2011-12-30, 10:16
Medlem
Hon har ju helt klart en poäng, måste också säga att kvaliten har dippat nåt enormt på flashback, men den är påväg uppåt, det finns en positiv trend
2011-12-30, 12:20
Medlem
FritzDaCats avatar
Man förändrar sällan något genom att lämna det i protest.
Men hon har rätt i att det händer att FB-trådar blir till privata vendettor som saknar ett egentligt allmänintresse. Jag tänker då även på trådar som de om Simmerud och den nu aktuella om kvinnan i Kalmar, som lägger ut nakenbilder på sig själv på nätet. Jag hade aldrig hört talas om dessa personer innan jag läste om dem här, så man undrar hur pass mycket "kändisar" de är. Och som sagt, är Filipstadsfallet verkligen ett "aktuellt brott"?

Trådarnas belägenhet genererar ju tyvärr fortsatt aktivitet, så kan inte FB inrätta en forumsektion där man kan förpassa trådar som har lämnat det allmängiltiga, men som har bitit sig fast pga vissa användares envetenhet?
2011-12-30, 12:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Stor förlust, men hon har en poäng - Filipstadstråden är för oss oinvigda helt obegriplig (som en sekt).
2011-12-30, 18:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det var mycket intressant, vad Anna-Karin Granberg skrev. Jag uppskattade henne mycket på Flashback för övrigt, och har följt hennes blogg ibland.

Men jag undrar över följande:
"I ett antal fall de senaste åren har NKMR använt sig av Flashback för att driva sina kampanjer och sprida sin propaganda och i slutet av detta inlägg kommer jag att länka till några exempel på trådar där detta förekommer. I augusti i år startades en tråd i forumdelen Aktuella brott och kriminalfall med rubriken Filipstad – pedofilernas paradis. 11-årigt flickoffer låstes in bland våldtäktsmän. Den hamnade direkt på Heta ämnen och har idag nästan 50000 inlägg och nära 4 miljoner visningar vilket gör den till en av Flashbacks mest uppmärksammade trådar genom tiderna. "

Själv är jag en flitig läsare av Aktuella brott och kriminalfall, men avfärdade ovanstående tråd som en toktråd efter ca två sidor. Sedan har jag tittat i den någon gång och konstaterat att den fortfarande är en toktråd. Alltså: jag ifrågasätter att tråden skulle vara uppmärksammad och populär. Tvärtom tror jag att det är en sån där tråd som bara en liten grupp av de närmaste sörjande skriver i.
2011-12-30, 19:16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
tror du fel. Det finns något som heter att som människa och med samvete inte lämna en tråd full med förtal och lögner, och det har inget med närmast sörjande att göra.
Om detta har jag inget sagt - jag har inte följt historien, och jag hittar inga inkörsportar till den heller. Det enda jag syftade på är mitt intryck att tråden har få skribenter och troligen få läsare.
2011-12-30, 19:31
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Om detta har jag inget sagt - jag har inte följt historien, och jag hittar inga inkörsportar till den heller. Det enda jag syftade på är mitt intryck att tråden har få skribenter och troligen få läsare.

Håller med. Jag brukar läsa trådar i AB&K även om jag sällan skriver i dem, och just den där tråden har jag börjat läsa ett par gånger då den dyker upp lite titt som tätt i folks signaturer, här på meta-FB osov.
Dock så är det knappast en tråd man fastnar för om man inte är maniskt lagd alternativt masochist, senast jag kollade så var tråden på över 3000 sidor, till största delen bestående av ett par personer som gastar hejvilt fram och tillbaka.

Jag har svårt att tänka mig att någon "utomstående" skulle vara särskilt intresserad.
2012-01-01, 01:47
Medlem
En märkvärdig och lite smålustig tråd detta.

För det första så kan man med rätta säga att den här Flashbackmedlemmen lämnade Flashback redan för över tre månader sedan – då hon själv bad om permanent avstängning.
A-K Granberg skriver själv i den bloggning som den här tråden utgår ifrån:

Citat:
När denna tråd startade hade jag själv varit inaktiv, bara läst, under en tid men den blev orsaken till att jag lät stänga mitt konto och tog min Berengar ur skolan.

(Tråden hon nämner är alltså Filipstadstråden.)

Den permanenta avstängningen bad hon om den 21 september 2011 och lite dryt fem timmar senare skrev hon så sitt sista inlägg (och hon står alltså administrerad såsom avstängd nu).
Tre månader och tio dagar senare talas det i termer av att hon väljer att lämna ...
Det hon skriver den 28 dec. (med ett tillägg den 30 dec.) handlar ju i huvudsak om ett slags ifrågasättande av NKMR:s ideologiska struktur etcetera.

-----------

Annars är det intressant att läsa hur den här ord- och textanspråksdemagogen alltså ger uttryck för att Flashback skulle vara:
Citat:
korrumperat och infiltrerat av krafter som vill åka snålskjuts på forumets stora inflytande.
Va!? Hur fan då – om jag får fråga?

Sedan rodnar inte Granberg av att ändå vurma något för Flashbacks existens.
I tillägget två dagar senare, den 30 december (precis under huvudbloggningen den 28 december), skriver hon:
Citat:
Uppdatering 30/12:
En sak ska vara fullständigt klar: Jag vill INTE att Flashback ska försvinna. Det behövs, men dess fel och brister ska kunna diskuteras och förbättras. Mitt val att lämna är ett personligt val som endast har med ovannämnda tråd att göra, och den handlingen innebär för mig att jag ställer mig med båda fötterna på den förtalade och smutskastade personens sida (och i förlängningen även alla de övriga uthängdas).

(Min fetning i citatet sist här.)
2012-01-01, 02:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
En märkvärdig och lite smålustig tråd detta.

För det första så kan man med rätta säga att den här Flashbackmedlemmen lämnade Flashback redan för över tre månader sedan – då hon själv bad om permanent avstängning.
A-K Granberg skriver själv i den bloggning som den här tråden utgår ifrån:

(Tråden hon nämner är alltså Filipstadstråden.)

Den permanenta avstängningen bad hon om den 21 september 2011 och lite dryt fem timmar senare skrev hon så sitt sista inlägg (och hon står alltså administrerad såsom avstängd nu).
Tre månader och tio dagar senare talas det i termer av att hon väljer att lämna ...
Det hon skriver den 28 dec. (med ett tillägg den 30 dec.) handlar ju i huvudsak om ett slags ifrågasättande av NKMR:s ideologiska struktur etcetera.

-----------

Annars är det intressant att läsa hur den här ord- och textanspråksdemagogen alltså ger uttryck för att Flashback skulle vara:
Va!? Hur fan då – om jag får fråga?

Sedan rodnar inte Granberg av att ändå vurma något för Flashbacks existens.
I tillägget två dagar senare, den 30 december (precis under huvudbloggningen den 28 december), skriver hon:

(Min fetning i citatet sist här.)

2011-08-15, 09:43 Startar tråden Filipstad och det betyder att hon läste en månad av tråden minst innan hon på egen begäran stängdes den2 011-09-21, 19:25 , sen har hon nog läst resten av tråden eller vad tror du?
Och om hon nu vill uttrycka sig om just detta så anser jag att hon har full rätt till det.
Om du sedan undrar varför hon talar i termer om infiltrering osv, så krävs det nog mer än ett hastigt getöga på tråden, och fallet både på insidan och utsidan flashback.

Kan tillägga att denna stora tråd hade en hel som kom fram redan den 21 september, så det är inte konstigt alls utan tvärtom.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-01-01 kl. 02:38.
2012-01-01, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
2011-08-15, 09:43 Startar tråden Filipstad och det betyder att hon läste en månad av tråden minst innan hon på egen begäran stängdes den2 011-09-21, 19:25 , sen har hon nog läst resten av tråden eller vad tror du?
Och om hon nu vill uttrycka sig om just detta så anser jag att hon har full rätt till det.
Om du sedan undrar varför hon talar i termer om infiltrering osv, så krävs det nog mer än ett hastigt getöga på tråden, och fallet både på insidan och utsidan flashback.

Kan tillägga att denna stora tråd hade en hel som kom fram redan den 21 september, så det är inte konstigt alls utan tvärtom.
Visst är det så, som du säger. Mitt inledningsord "märkvärdig" ger nog fel konnotationer i sammanhanget. Jag skulle ha valt ett annat begrepp där.

Osäker på om hon har läst "resten av tråden". I någon mening har hon sannolikt ändå tagit del av densamma.

Självfallet har hon rätt att skriva om detta – inte minst då det skett på hennes blogg.
Jag riktar ingen egentlig kritik mot hennes skrivande härom. Och hon sprider ju också retoriken något, vilket är lite intressant. Man bör inte glömma av att NKMR likväl är en sorts utgångspunkt för Granberg i kontexten.

Min delvisa inläggstanke hade f.ö. att göra med att jag fann det smärre ögonbrynshöjande i det att de första 10 inläggen på tråden cirka (ungefär från det att du kom in efter 10–11 inlägg) mest kretsade och kommenterade ämnet/tråden så som att hon hade lämnat Flashback nu eller alldeles nyss. Så är det ju inte, som du också vet (bättre än mig t.o.m.).

Den som vill kan ju i stället läsa hennes blogg. En blogg som inte helt sällan är rätt intressant, om jag får säga det.
2012-01-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Själv är jag en flitig läsare av Aktuella brott och kriminalfall, men avfärdade ovanstående tråd som en toktråd efter ca två sidor. Sedan har jag tittat i den någon gång och konstaterat att den fortfarande är en toktråd. Alltså: jag ifrågasätter att tråden skulle vara uppmärksammad och populär. Tvärtom tror jag att det är en sån där tråd som bara en liten grupp av de närmaste sörjande skriver i.

Det verkar vara några få som skriker mycket och högt, och som antagligen har sina närmast sörjande sektmedlemmar som skriver.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in