2011-12-30, 02:35
Medlem
klimaxxs avatar
För, säg, en 22-årig svensk? Om någon kan komma med statistik (även på andra åldrar) vore det intressant. Om inte, vore gissningar (även på andra åldrar) intressant.
Citera
2011-12-30, 02:36
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimaxx
För, säg, en 22-årig svensk? Om någon kan komma med statistik (även på andra åldrar) vore det intressant. Om inte, vore gissningar (även på andra åldrar) intressant.

För en 22-årig svensk är det nog inte många tusen skulle jag tro.
Citera
2011-12-30, 02:40
Medlem
klimaxxs avatar
Kanske inte. Men det borde finnas bankanställda flashbackare som man göra mer än att tro i den här frågan!
Citera
2011-12-30, 03:28
Medlem
TheShapes avatar
Luktar penisförlängartråd innan den ens har kommit igång, men sanningen är nog det att väldigt få 22-åringar har ens ett nämnvärt sparkonto - särskilt om vi tittar på sådana som börjar studera direkt efter gymnasiet och aldrig har haft ett riktigt arbete. Jag har dessutom väldigt svårt att tro att en normal inkomstagande i den åldern skulle kunna dra på sig några större förmögenheter efter ett par ynka år i arbetslivet. Kanske kan man lägga undan lite mer om man bor hemma hos föräldrarna/föräldern, men personligen så anser jag att har man ett jobb så ska man inte heller bo hemma hos den/dem.

Jag själv hade nog inte många tusenlappar på kontot på den tiden. Efter att man hade betalat hyran, räkningarna osv. så satte man nog sprätt på det lilla som var kvar. Man levde lite för dagen och framtiden var sällan längre än till nästa helg, och de flesta av mina vänner på den tiden hade ungefär samma attityd. Sen skiljer det naturligtvis på olika samhällsklasser, var man bor osv.
Citera
2011-12-30, 09:20
Medlem
Blygiss avatar
Har ca 80k sparat, varav 40k är av mina föräldrar, resten har jag knegat ihop på lite mindre än ett år ca.
Citera
2011-12-30, 17:32
Medlem
Gissningar eller att gå på vad folk skriver i en tråd på flashback är tämligen ointressant, då det förmodligen endast är de som har ett sparat kapital som ens bryr sig, samt att genomsnittsflashbackaren har minst en miljon sparat och 30cm slak och allt det där. Jag hittade två grejer i alla fall som kan vara lite intressant, och lite skrämmande på samma gång.
Citat:
• Hälften av den vuxna befolkningen 16-79 år har ett sparkapital på mellan inget alls och
upp till 50.000 kronor.
- 21 procent av svenskarna 16 år och äldre har inget sparkapital alls.
- 14 procent har mellan 1 och 10.000 kronor.
- 16 procent har mellan 10.000 och 50.000 kronor.
• 20 procent har ett sparkapital över 250.000 kronor.
- varav 5 procent har ett sparande som överstiger en miljon kronor.

Saxat ur följande rapport om någon vill fördjupa sig, finns lite diagram och annat fördelat på olika åldrar osv: http://www.swedbank.se/idc/groups/pu.../fm_723388.pdf

Sen följande citat:

Citat:
Med hänsyn tagen till samtliga tillgångar och skulder är medelförmögenheten 601 000 kronor
medan medianen då istället är 60 000 kronor.

Från en annan rapport:
http://www.swedbank.se/idc/groups/pu...cid_326504.pdf
Citera
2011-12-30, 21:15
Medlem
Är 22 år. Har ca 130k sparat just nu på kontot. Bor hemma. Har jobbat nästan två fulla år. Tjänar mellan 26-29k i bruttolön.

Större delen av pengarna lär försvinna när det skall handlas egen bostad, det är det jag har avsatt mycket pengar till.
Citera
2011-12-30, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Metalfreddan
Är 22 år. Har ca 130k sparat just nu på kontot. Bor hemma. Har jobbat nästan två fulla år. Tjänar mellan 26-29k i bruttolön.

Större delen av pengarna lär försvinna när det skall handlas egen bostad, det är det jag har avsatt mycket pengar till.
jo visst dra den om tomten med, men iaf så är det genomsnittet han vill veta.
Citera
2011-12-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idioten500
jo visst dra den om tomten med, men iaf så är det genomsnittet han vill veta.

Är skiftgående drifttekniker inom den kemiska processindustrin. Grundlön på 21255 kronor. Med OB-tillägget är man uppe i 25-26k, med lite röda dagar och storhelger närmare 28-29k. Nåt mer ?

Är nog väldigt olika i den åldern. Har polare som är arbetslösa och går på F-kassa, medans andra sitter i ICAs kassa och tjänar ganska taskigt.
Citera
2011-12-31, 01:28
Medlem
nattbushcitys avatar
Var det ingen undersökning (AB?) för några veckor sedan som kom fram till att gemene svensk inte hade mer än 10k sparade på kontot?
Citera
2011-12-31, 02:52
Medlem
klimaxxs avatar
Som en del har påpekat är det inte så intressant för mig (TS) att se enskilda flashbackares sparkonton. Då blir det ju bara penismätartråd som någon redan sagt.

Men swedbank-länk-inlägget var desto bättre, tack!
Citera
2011-12-31, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimaxx
Som en del har påpekat är det inte så intressant för mig (TS) att se enskilda flashbackares sparkonton. Då blir det ju bara penismätartråd som någon redan sagt.

Men swedbank-länk-inlägget var desto bättre, tack!

I den så kallade Sparbarometern kan man se svenskarnas totala sparande i olika tillgångsslag. Tyvärr är den inte nedbruten i åldersgrupper, men den är ändå intressant läsning.

I den första länken ser man totalen:
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____24790.aspx

I den andra ser man transaktioner, det vill sägs kvartalets förändring:
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____24796.aspx

Man kan t.ex. se att det verkar som att svenskarna har flyttat pengar från madrassen till bankkontot då tillgångsslaget mynt, sedlar har minskat med drygt 6 miljarder kronor under Q1-Q3 2011.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in