2011-12-29, 19:59
Medlem
Hej Flashback!
Har en liten fråga, därför vänder jag mig till er, eftersom FB brukar kunna svara på ALLT!

Jag äger en Saab 900S -94, och det är som så att låsen i mina dörrar (passagerar+förarsida) inte fungerar så bra (går att låsa men knappt att låsa upp). De andra dörrarna öppnas med hjälp av centrallåset.

Eftersom jag inte vill stå som en idiot i vinter när det blir lite kallare och inte komma in i min egen bil har jag tänkt att installera fjärrlås (kopplat till centrallåset).

Något i stil med: http://www.vikinglarm.se/search/fjarrstyrning-av-centrallas/c0/p177/

Har läst att man skall koppla den på styrdonet till centrallåset.
Min fråga är: Vart sitter det JÄVLA styrdonet? Och hur ser det ut? Någon som kan lägga upp en bild?

Hjälp mig nu FLASHBACK!
Citera
2011-12-29, 21:39
Medlem
spldynamicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddyz
Hej Flashback!
Har en liten fråga, därför vänder jag mig till er, eftersom FB brukar kunna svara på ALLT!

Jag äger en Saab 900S -94, och det är som så att låsen i mina dörrar (passagerar+förarsida) inte fungerar så bra (går att låsa men knappt att låsa upp). De andra dörrarna öppnas med hjälp av centrallåset.

Eftersom jag inte vill stå som en idiot i vinter när det blir lite kallare och inte komma in i min egen bil har jag tänkt att installera fjärrlås (kopplat till centrallåset).

Något i stil med: http://www.vikinglarm.se/search/fjarrstyrning-av-centrallas/c0/p177/

Har läst att man skall koppla den på styrdonet till centrallåset.
Min fråga är: Vart sitter det JÄVLA styrdonet? Och hur ser det ut? Någon som kan lägga upp en bild?

Hjälp mig nu FLASHBACK!

på saab 9000 sitter den mot torpedväggen "inifrån kupén" bakom pedalerna. och upp en bit. sitter på en vit plastbit. man drar ut en spärr som ser ut som en bricka typ, som är mot förarstolen. sen ska man bara ha den i handen typ. antar att dom gjort något liknande på 900..
Citera
2011-12-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spldynamics
på saab 9000 sitter den mot torpedväggen "inifrån kupén" bakom pedalerna. och upp en bit. sitter på en vit plastbit. man drar ut en spärr som ser ut som en bricka typ, som är mot förarstolen. sen ska man bara ha den i handen typ. antar att dom gjort något liknande på 900..

Okej, får kolla detta ser den ut som en låda eller är det bara typ en massa elsladdar in i nåt skit?
Tack
Citera
2011-12-30, 23:35
Medlem
mrnemtrixs avatar
Börja med att rengöra låskolven i fotogen och sedan lägga den i olja.
Citera
2011-12-30, 23:44
Medlem
[quote=mrnemtrix]Börja med att rengöra låskolven i fotogen och sedan lägga den i olja.[/QUOTE

Okej. Nån speciell typ av olja? Hört att man inte ska använda vissa oljor till lås, typ symaskinsolja?
Jag måste alltså skruva av dörrsidan på båda dörrar och plocka ur låskolvarna? (Totalt kass vad gäller lås, så du får ursäkta )
Citera
2011-12-31, 00:37
Medlem
Echonators avatar
Kärvande lås såhär års är inget ovanligt. Dessutom är det ganska vanligt att låsen på 900 kärvar, och lösningen är att praktiskt taget dränka låsen i låsolja. Köp en burk på OKQ8 och spraya sedan redigt mycket i låset. Lås och lås upp ett par gånger och upprepa detta några gånger.

Se dock till att torka av lacken ordentligt eftert då det lätt blir flammig av låsoljan.
Citera
2011-12-31, 13:51
Medlem
mrnemtrixs avatar
Jag hade nog försökt att få rent låsen innan oljan ska i men det beror på hur noga du vill vara. Personligen kan jag stå inomhus och jag skulle lossa kolvarna och rengöra. symasinsolja är lysande bra. 556 och annan universalolja kommer troligtvis döda låsen på nolltid.

Om du nu inte vill göra ett stort projekt av det hela just nu så kan du göra som en annan föreslog och ösa i låsolja. Jucka sedan men nyckeln, i med mer vird om och jucka lite till. Så håller du på tills det funkar.
Citera
2011-12-31, 16:52
Medlem
Okej. Tack så mycket båda 2. Tror jag efter att ha läst lite, skruvar av dörrsidorna och sprutar olja "inifrån" också och ser om detta hjälper, annars vetifan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in