2012-01-02, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor
... Jag har försökt självläka (= försökte hålla ut i flera veckor) men detta skedde aldrig ...

Flera veckor? 6-12 veckor?
Jag håller med blir det för långvarigt är det också okej att behandla.
Citera
2012-01-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labanbaban
... Twar verkar ju vara poppis nu, ska alla som har ngt som sitter med infektionsbesvär i 4+ veckor misstänka Twar? ...

Nej de skall inte misstänka Twar. Du behöver inte heller göra det med din sjukberättelse.
Citera
2012-01-02, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfulpilot

Jag har imorse tagit min sista Amimox av en 10-dgrs kur.
Har fortfarande trötthet och extremt tung i muskler och lite halsont, ja kort och gott jag känner mig inte frisk eller som vanligt.
Resterande symtom som hosta,slem/snor,ögoninfektion är borta. Lite öronlockkänsla kvar men inte så besvärande.

Med din erfarenhet är detta ett normalförlopp att jag inte mår helt ok trots avslutat kur och att det helt enkelt tar ett tag att bli som vanligt igen?

Efter influensa står det ju ofta att man kan känna trötthet flera veckor efteråt. Jag tänker dock på den trötthet och mjölksyrakänsla jag även har i msuklerna och kroppn. Skulle aldrig klara av ngt fysiskt som tennis eller innebandy nu.

Tacksam för svar och synpunkter.
(Även från dig TuffeViktor, om du känner igen dig i förloppet eller om du blev frisk och pigg direkt redan några dagar in i en kur av antibiotika.)
Citera
2012-01-02, 15:30
Medlem
Många virusinfektioner kan vara otroligt långdragna. Jag själv blev förkyld i september och hade snuva och problem med bihålorna fram tills december.

Om du har kvarstående trötthet etc om ett par veckor kan det ju vara lönt att lite blodprover som blodstatus, sänka och CRP. Men jag tror fortfarande det mest sannolika är en långdragen virusinfektion.

Om odlingen av HI har visat att den är känslig för amimox och du inte har blivit bättre är det låg sannolikhet att det är HI som har gett dig dina symtom.
Citera
2012-01-02, 18:07
Medlem
Citat:
...

Med din erfarenhet är detta ett normalförlopp att jag inte mår helt ok trots avslutat kur och att det helt enkelt tar ett tag att bli som vanligt igen?
...

Normalförlopp för ordentlig övre luftvägsinfektion x2 hos stressad småbarnsmamma(?). Jag tror även du nu har lite blodbrist. tjuhohundraelva är riktigt duktig. Du skall må bra och vårdcentralen är till för dig. Viktigt att även ta blodvärdet när du är där. Fråga aktivt efter det, även sänkan eller annat alternativ för det (ej CRP). Dina besvär har ingenting med HI att göra. Om något besök är viktigt så är det ditt eventuella tredje besök nu (beroende på hur du mår). Tyvärr tycker jag inte alls om dina andra två besök där det andra gav dig en helt onödig lång antibiotikakur trots ett normalt CRP och helt normala virussymtom.
Citera
2012-01-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfulpilot

Nej, så länge håller jag inte ut, måste erkännas. För mig är halsinfektionerna funktionsnedsättande, dvs saker blir inte gjorda när jag är sjuk. Så, tre veckor är mitt personliga rekord när det gäller härda ut.
Det låter kanske bortskämt, men jag har inte tålamodet att vänta i "all evighet".

Och jag fruktar den dag då antibiotikan inte hjälper längre. Då ligger jag riktigt illa till.
Citera
2012-01-04, 11:51
Medlem
Citat:
Jag har imorse tagit min sista Amimox av en 10-dgrs kur.
Har fortfarande trötthet och extremt tung i muskler och lite halsont, ja kort och gott jag känner mig inte frisk eller som vanligt.
Resterande symtom som hosta,slem/snor,ögoninfektion är borta. Lite öronlockkänsla kvar men inte så besvärande.

Efter influensa står det ju ofta att man kan känna trötthet flera veckor efteråt. Jag tänker dock på den trötthet och mjölksyrakänsla jag även har i msuklerna och kroppn. Skulle aldrig klara av ngt fysiskt som tennis eller innebandy nu.

Tacksam för svar och synpunkter.
(Även från dig TuffeViktor, om du känner igen dig i förloppet eller om du blev frisk och pigg direkt redan några dagar in i en kur av antibiotika.)

Jag känner delvis igen mig, mest i känslan av att inte vara riktigt återställd efter antibiotikan. Jag brinner t ex efter att få komma igång med idrotten lite, men förlamande känsla att inte riktigt orka/våga.
Citera
2012-01-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor
Jag känner delvis igen mig, mest i känslan av att inte vara riktigt återställd efter antibiotikan. Jag brinner t ex efter att få komma igång med idrotten lite, men förlamande känsla att inte riktigt orka/våga.

Ja så är det för mig nu. Inga luftvägssymtom men orken är inte där och sjukdomskänslan är kvar om än i mindre utsträckning.

Hemofilus som grundorsak eller ej så lär vi ju som småbarnsföräldrar årligen utsättas för massor av virus. Märker ju en enorm skillnad nu när man fått barn mot tidigare. Visst kunde jag bli förkyld då men mkt lindrigare, nu är man däckad av minsta virus.

Hörde nyss att flera i min omgivning haft riktigt sega virusinfektioner som varat i mer än 4-5 veckor. Kan ju vara ngt som ligger parallellt?!

Hoppas vi slipper Hib hur som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in