2011-12-29, 17:29
Medlem
i snart en månads tid har familjen(inkluderar två daigsbarn) haft Haemophilus Influenzae-bakterien.
Käkat Amimox först 7 dgr 2 x 750mg/dygn. Fick besvär och symtom igen och nytt läkarbesök och nu inne på dag 8:a av en ny kur med Amimox 10 dgr 2 x 750mg/dygn.
Jag själv har positivt odlingssvar från näsan nu inför kur nummer två.

Gröngult slem i näsa och hals trött vid anträngning, ont i käkarna, igentäppt vänsteröra, halsont och två ggr en rätt kraftig varig ögoninfektion.

Senaste odlingen så var inte bakterien betalaktas-ngnting och jag tror den ska vara känslig för Amomix då?

Efter att ha sökt runt på nätet så verkar det inte helt ovanligt att man får tillbaka bakterien och att det ÄR svårt att bli av med den. Jag känner ju nu knappt ngn förbättring.

Har blivit av med slem iofs men annars sjukdomskänslan, örontäpptheten,halsont och tröttheten kvar, känner mig som jag haft en influensa i 4 veckor mer eller mindre.

Finns det andra antiobiotika?
Vänta ut och låta kroppen fixa? Klarar kroppen alltid av dessa infektioner?

Vad kan man göra för att få bort locket för örat? Borde inte Amimoxen hjälpa och att det nu inte är bättre än ett tecken på att det är fel antibiotika?

Nu senast hade jag normal crp men inför första besöker var crp 25.
Ingen feber.
Citera
2011-12-29, 20:55
Medlem
Även om man har hittat HI vid nasofarynxodling måste den inte vara boven. Många dagisbarn är koloniserade med HI utan att få symtom och jag antar att vuxna som har barn på dagis således också skulle kunna bli koloniserade. Det kan vara så att det du drabbas av är flera förkylningsvirus och då hjälper inte antibiotika.

Att du har symtom från flera ställen(halsont, ont i örat, ögat, snuva etc) talar även för virus. CRP 25 är ganska lågt. Det är ganska typiskt att man inte har någon direkt feber vid förkylning. Ögoninflammation är också typiskt för virus.
Senast redigerad av tjuhohundraelva 2011-12-29 kl. 20:58.
Citera
2011-12-29, 22:42
Medlem
Bra svar tjuhohundraelva! Jag vill tillägga att antibiotikakurer förstör den normala bakteriefloran vilket leder till problem, bland annat något mer virusinfektioner. Många bakterieinfektioner bör få självläka.

Vänta och låt kroppen fixa. Kroppen klarar av det.
Locket för örat, valsalva manöver, blås luft till öronen. Om smärta inspektion.

(bra frågor TS!)
Citera
2011-12-29, 23:23
Medlem
Många tack för svar!
Låter som riktigt kloka ord och absolut rimlig förklaring!

I grund och botten är jag för att alltid låta kroppen fixa så mkt på egen hand som möjligt men med arbeta, dagis och pengar så blev det nog den till synes enkla snabba vägen med antibiotika.
Första kuren banade säkert väg för viruset igen.

Finns det ngn tumregel bakterier och feber? Jag hade ju ingen feber nu men nog kan väl vissa bakterieinfektioner härja utan ngn större tempstegring?

Mindfulpilot: Angående "valsalva manöver/tryckutjämning", ska detta ske så ofta jag mäktar med?

(Enligt läkares inspektion var det lite rött i örat men inget anmärkningsvärt som krävde speciell åtgärd just då(en vecka sen), har lite smärta då och då men inget jag besväras av. Lockkänslan däremot är jobbig.)
Citera
2011-12-30, 00:39
Medlem
Tack själv labanbaban. Du skriver och frågar efter tips på ett sätt som får mig att inse att du är eftertänksam. HI infektioner måste inte behandlas. Allt handlar om tyngden i infektionen. Så spontant och utan att veta mycket så känns det fel att du fått två behandlingar. Jag blev riktigt glad att du fick ett bra tips direkt. tjuhohundraelva är garanterat läkare. Även jag så klart.

Ingen klar tumregel angående bakterie och feber. Att vara påverkad, fynd vid undersökning inkluderat blodprover har mer betydelse. Dock har mycket hög feber stor betydelse, men då är man oftast just ordentligt påverkad. Nja de flesta bakterieinfektionerna härjar inte. De är en naturlig del av ditt liv och drabbar främst dina slemhinnor (ett av dina skydd mot den yttre miljön). Det krävs stor erfarenhet som läkare att faktiskt förstå på rätt sätt när det är dags att behandla med antibiotika och när det inte är det. Tyvärr får vi som läkarkollektiv knappt godkänt.

Valsalva är inget måste. Vill du försöka öka dränaget och skynda på så får du väl göra det. Hade jag sett ditt öra så hade jag kunnat ge dig ett okej tips. Nu kan ditt öra lika väl vara indraget. Så jag chansar på att du kan köra 3 set om 10 valsalva, 2 gånger per dag. Blås inte för hårt. Lite lägre än rekommendationen vid vätska bakom trumhinnan.
Citera
2012-01-01, 20:39
Medlem
Fortfarande absolut inte 100% fiot-for-fight än då jag har kvar lite halsont, trötthet och får typ mjölksyra i armar och kroppen när jag antränger mig.
Lite värk i kropp och leder,framförallt käkarna/käften och örat är lika värdelöst som förut.

Misstänker att en stor bov är brist på sömn(läs familj med vilda småbarn i dagisåldern)!
Jag är en sådan person som aldrig vilar eller sover middag även om jag får tillfälle(trött som ett jon är man ju rätt ofta så behovet finns ju).

Ingen hosta alls, ingen feber och inget färgat snor eller slem.

Twar verkar ju vara poppis nu, ska alla som har ngt som sitter med infektionsbesvär i 4+ veckor misstänka Twar?

Fast Twar-bakterien ger kanske inte varig ögoninfektion.

ps. Nyårslöftet borde vara att vila mer, typ sådär att jag inte gör ett jota utan bara vilar/Sover/mediterar.
Citera
2012-01-01, 22:18
Medlem
Jag har väldigt ofta HI själv. En ggn om året är mer regel än undantag. Min erfarenhet är, tyvärr, att HI inte självläker utan måste behandlas. Jag har försökt självläka (= försökte hålla ut i flera veckor) men detta skedde aldrig. Efter intag av Spektramox/Amimox så gör den dock det, med de konsekvenser detta får i termer av rubbad tarmflora m m.

Min bävan är förstås den dag då penicillin inte längre hjälper. Vad gör jag då ? Redan nu är en del HI resistent mot viss antibiotika, har jag fått lära mig.
Citera
2012-01-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor
Jag har väldigt ofta HI själv. En ggn om året är mer regel än undantag. Min erfarenhet är, tyvärr, att HI inte självläker utan måste behandlas. Jag har försökt självläka (= försökte hålla ut i flera veckor) men detta skedde aldrig. Efter intag av Spektramox/Amimox så gör den dock det, med de konsekvenser detta får i termer av rubbad tarmflora m m.

Min bävan är förstås den dag då penicillin inte längre hjälper. Vad gör jag då ? Redan nu är en del HI resistent mot viss antibiotika, har jag fått lära mig.

Hej broder,

Ja låter klart jobbigt. Ren nyfikenhet, vet du varför du drabbas så ofta av HI? Också småbarnsförälder?

Första läkaren påstod att många infektionsläkare inte ens behandlar HI utan att det just ska självläka.
Citera
2012-01-02, 00:07
Medlem
Jo, jag har barn i den åldern, märkligt nog är de dock aldrig själva sjuka. Eftersom jag är sjuk i HI så relativt ofta så träffar jag många läkare, en del har lite egna teorier. Intressantast bland dem är tanken att jag egentligen kanske har EN infektion men som inte ger med sig helt o fullt utan ligger kvar latent. Ytterligare en pusselbit är ev att jag var ett ganska utpräglat ÖNH-barn som liten, kanske är halsen en svag punkt hos mig.
Citera
2012-01-02, 07:17
Medlem
Tillägg: det har utförts odling i de flesta fall av mina halsonda o i alla fall utom ett var det HI. I ett fall gav odlingen inget utfall alls o diagnosen blev virusinfektion.
Citera
2012-01-02, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor
Tillägg: det har utförts odling i de flesta fall av mina halsonda o i alla fall utom ett var det HI. I ett fall gav odlingen inget utfall alls o diagnosen blev virusinfektion.

Vilka symtom brukar du ha då du haft HI/Hib?

Feber osv?

På mig tog de en nasopharynx-odling och det var positivt för Hib.
Citera
2012-01-02, 13:26
Medlem
Feber bara ngn ggn, däremot alltid ngn grads/halv grads förhöjd temperatur.
Typiska symptom för mig är rejält svårt att svälja (behöver värktablett för att kunna äta), trötthet, viss slembildning (men inte riktigt samma känsla som snuva), samt stark sjukdomskänsla. Ofta inleds förloppet med vanlig bonn-förkylning, för att därefter övergå i halsproblemet. Ngn ggn satte sig bakterien på struplocket (vilket är farligt, jag hamnade på sjukhus då), två ggr i öronen (rejäl otit).

Ngt slags tema med variationer, o där HI verkar vara temat i mitt fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in