2012-01-05, 00:46
Medlem
gadzooxs avatar
Det enda kretsen gör är att "transformera upp" från 5-6V utsignal från mottagaren till 12V ut till servot, genom att 6V-signalen i praktiken styr en 12V-källa. Puls in = puls ut. Så länge det är ett vanligt RC-servo är det ingen skillnad, servon jobbar som sagt med pulsviddsmodulering med 5-10% duty cycle där 7.5% motsvarar mittenläget och 5 resp. 10% motsvarar ändlägena. Men det där sköter mottagaren åt dig. Se till bara att styrservot verkligen tål 12V och att det verkligen är ett riktigt RC-servo, annars lär du bränna det om du använder det på det här sättet.

Jag såg nu att SN7417 tål max 5.5V in. Kör du mottagaren och övriga servon på 4.8V så är det såklart lugnt, men kör du grejerna på 6V lär du behöva spänningsdelare på både ingången och VCC. Två seriekopplade motstånd bara, med ena änden kopplat till +6V-matning (eller styrsignal ut från mottagaren) och andra ändan kopplat till jord, mellan motstånden plockar du då ut dina 5V. Förhållande 1:5 mellan motstånden t.ex. 1k och 5k.

Såg även denna note i datasheet: "All unused inputs of the device must be held at VCC or GND to ensure proper device operation". Kan vara värt att tänka på.

En strömbrytare i serie med 12V-accen kan väl vara trevligt också.

Edit: Tydligare såhär? http://i44.tinypic.com/vutjd.png

Edit 2: Nej du kan inte använda en DC-motor från en tivolibil, fönsterhiss eller elantenn på det här sättet. De har inga inbyggda positionsgivare såsom servon har, du kan alltså inte styra dess läge exakt.
Senast redigerad av gadzoox 2012-01-05 kl. 01:22.
Citera
2012-01-05, 11:12
Medlem
Tuvtramps avatar
Nu fattar jag, fick i min enfald (och trots att du skrev så inte var fallet) för mig det bara gick ström till servona när man manövrerade dessa.

Hmm.... vart kan man då hitta en passande motor? inget ny motor för 2000spänn då utan nästintill gratis från någon gammal pensionerad grej.
Citera
2012-01-05, 12:35
Medlem
Tuvtramps avatar
Skruvade sönder det ena trasiga servot och det sitter någon form av vridpotentiometer som styr "returen" så jag tog bort motorn och lödade på tre sladdar och tänker nu att man kan passa in potentiometern(?) mekaniskt till styrningen och använda din tilltänkta förstärkare till motorn.
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2012-01-05, 14:00
Medlem
gadzooxs avatar
http://servocity.com/html/how_do_servos_work_.html

Det sitter nog en liten styrkrets någonstans däri också. Potentiometern är bara till för att styrkretsen skall veta i vilket läge axeln står, och justera därefter för att matcha läget med insignalen. Styrkretsen tål nog inte mer än 6V om den suttit i ett 6V-servo, min lilla "förstärkare" var enbart ett experiment för att driva ett 12V-servo (med 12V styrsignal) från en 5-6V mottagare.

Men funkade det inte bra med dina tre vanliga rc-servon? Om två av dem är kassa kanske du kan passa på att byta ut dem mot ett lite starkare 6V-servo? Finns ruggigt starka servon att hitta. Det här t.ex., som inte kostar några 2000 spänn, drar 24kg/cm

Sen slipper du ju massa krångel om du kör på riktiga RC-grejer utvecklade för ändamålet. Glöm inte servoräddare bara
Citera
2012-01-05, 14:44
Medlem
Tuvtramps avatar
Sitter (satt) en krets inuti servot som motorn sen är kopplad till med tre tåtar, har svårt att tänka mig det sitter något ytterligare innanför den mikroskopiska elmotorn men visst kan det göra det..
Iaf så går det 2V ut till H rep V-"riktning" när poteniometern är på "noll" och 5V när den går (då är det 0V på andra sidan). Det jag tänkte var att enbart förstärka de 5V till en större motor och använda resten av kretsen som den är (och sätta potentiometern på styrstaget någonstans) om det nu inte var så man inte kunde göra?

Men visst funkade det innan kraschen och tom bra så jag har faktiskt satt ihop allt igen för jag har gott om servon & grejer men det hade varit bättre med rejäla doningar.
Senast redigerad av Tuvtramp 2012-01-05 kl. 15:00.
Citera
2012-01-11, 20:03
Medlem
Tuvtramps avatar
Update!

Har ett par gokart-hjul till bettan nu: http://i44.tinypic.com/6pat6w.jpg inte monterade men det är på G.

Försöker ladda upp den grymma grusplans-videon men förgäves då det blir timeout för min uppkoppling är så slö och klippet så stort men här är testkörning nr:2 iaf http://tinypic.com/r/vytwfo/5 innan det blev motorsågsförgasare.

..inte helt lätt att köra på fuktigt gräs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in