2011-12-29, 01:10
Medlem
Tja jag har börjat testa lite med fl studio 10 för första gången, jag har aldrig gjort musik eller någonting sånt förut, så jag har några frågor angående det.
vad föredrar ni? fl studio,ableton eller logic? Jag har testat lite med fl studio och det värkar sådär. Ableton har jag också laddat ner demon och jag fattar i princip ingenting.
Hur lär jag mig på bästa sett? jag kollar mycket tutorials på youtube nu på fl studio det finns otroligt mycket, men det verkar inte som det finns lika mycket till logic?
Måste jag vara musikalisk? måste jag liksom vara bra på typ piano eller något liknande eller spelar det ingen roll?
För att göra bra musik måste man köpa något tillbehör som något litet djset eller enklare?

Tack på förhand!
Senast redigerad av addepilot 2011-12-29 kl. 01:25.
Citera
2011-12-29, 02:52
Medlem
Potentatens avatar
Jag föredrar Fl studio, har knappt prövat någonting annat. Det spelar egentligen ingen roll vilket du har bara du kan det.

Du behöver inte kunna spela piano, du kan vara musikalisk ändå.

Du behöver inget djset.
Citera
2011-12-29, 04:09
Medlem
w0nderbars avatar
Logic imo. Älskar min imac, älskar ui't hos logic, älskar upplägget, älskar syntharna.
Fruityloops som det en gång hette känns så rörigt, kan också bero på att jag är ganska oerfaren i programmet.
Ej prövat ableton.
Citera
2011-12-29, 21:43
Medlem
Okej tack så mycket för alla tips! håller med att fl studio känns ganska rörigt fast att jag kan lite.
Citera
2011-12-31, 12:46
Medlem
Synd att allt ska vara så dyrt.. Jag kan inte heller bestämma mig, måste göra ett val för främst för filmmusik och börja lära mig. Cubase är det som lockar mig mest (främst för jag känner några som gillar det och har gjort mycket grymt samt fått det som rekommendation). Kanske finns det någon piratkopia att testa med i början för att se hur programmet fungerar innan man köper? Någon som vet? Jag antar att man inte får mycket VST-plugins med heller, inte är det lätt att veta hur man ska börja som fattig student och nybörjare men grymt intresserad..
Citera
2011-12-31, 13:01
Medlem
bonde1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini
Synd att allt ska vara så dyrt.. Jag kan inte heller bestämma mig, måste göra ett val för främst för filmmusik och börja lära mig. Cubase är det som lockar mig mest (främst för jag känner några som gillar det och har gjort mycket grymt samt fått det som rekommendation). Kanske finns det någon piratkopia att testa med i början för att se hur programmet fungerar innan man köper? Någon som vet? Jag antar att man inte får mycket VST-plugins med heller, inte är det lätt att veta hur man ska börja som fattig student och nybörjare men grymt intresserad..
De flesta DAW:s har Trial versions så man får testa programmet innan man köper det.
Citera
2011-12-31, 14:10
Medlem
WaldemarKas avatar
Du har bevisligen inte hängt så mycke tpå flashback heller.
https://www.flashback.org/t1427353
https://www.flashback.org/t1657822

Citat:
Ursprungligen postat av addepilot
Okej tack så mycket för alla tips! håller med att fl studio känns ganska rörigt fast att jag kan lite.

Tycker du att FL Studio känns rörigt så ska du just ha FL Studio.
Fl Studio får ofta skit för att det är för lätt just för att den har den mest användarvänliga interfacen.
Men räkna med att du kommer sitta i månader utan att fatta ens hälften.

Ska du ha Cubase så bör/måste du minst ha ett MIDI-keyboard, ska du ha logic så måste du ha en mac och gärna en studio och åtskilliga timmar som du inte vet vad du ska göra av med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in