2011-12-28, 22:44
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag tycker att det känns konstigt att rapportera en "dålig" trådstart med "felpacerad tråd" eller "annat, vet ej". Borde det inte finnas ett alternativ enligt ovan.
Tråden kan ju vara skapad i rätt forum men vara bristfällig, som exemplet från Kändisskvaller:
Citat:
Malin Arvidsson
vad vet flashback om tjejen i misterioso,malin arvidsson?någon som har bilder eller facebook?
https://www.flashback.org/t1753462
Kanske exemplifierar jag det bra själv med denna trådstart, vad vet jag?
Citera
2011-12-28, 22:51
Medlem
crillecrilles avatar
Använd 0.00 och skriv en kommentar om varför du anser det är en undermålig trådstart. Fungerar utmärkt I ABoK brukar jag dock skita i det och hellre skriva ett vettigt inlägg för att komplettera trådstarten(om jag är först på bollen dvs).
Citera
2011-12-28, 22:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Använd 0.00 och skriv en kommentar om varför du anser det är en undermålig trådstart. Fungerar utmärkt I ABoK brukar jag dock skita i det och hellre skriva ett vettigt inlägg för att komplettera trådstarten(om jag är först på bollen dvs).
Jo, men det kan man ju säga om alla typer av rapporteringar. Jag är medveten om att man inte kan ha en lista på alla tänkbara "felaktigheter" som begås, men det tar tillräckligt lång tid att rapportera som det är nu...
Citera
2011-12-28, 22:57
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, men det kan man ju säga om alla typer av rapporteringar. Jag är medveten om att man inte kan ha en lista på alla tänkbara "felaktigheter" som begås, men det tar tillräckligt lång tid att rapportera som det är nu...
Jag kan förvisso hålla med dig, men om trådstarten nu är så pass undermålig att den är värd att rapportera så lär en okommentarad 0.00 också räcka eftersom moderatorn bör förstå vad problemet är.
Citera
2011-12-28, 23:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag kan förvisso hålla med dig, men om trådstarten nu är så pass undermålig att den är värd att rapportera så lär en okommentarad 0.00 också räcka eftersom moderatorn bör förstå vad problemet är.
Kanske skulle man införa en snabbrapporteringsfunktion? Då kväver man ju trådar som riskerar att balla ur i sin linda.
Svårt dock att veta vikten av olika rapporteringskoder då jag inte sitter på statistik kring vad som är vanligast och till mest nytta etc.
Citera
2011-12-28, 23:07
Medlem
epost72s avatar
I egentlig mening finns det inget som kräver att en tråd ska ha diskussionsunderlag.

Oftast räcker det att rapportera för klen trådstart, ändå.
Citera
2011-12-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
I egentlig mening finns det inget som kräver att en tråd ska ha diskussionsunderlag.

Oftast räcker det att rapportera för klen trådstart, ändå.
Det skulle kunna gå att rapportera för 2.02, KFK dvs kvalitét framför kvantitet.
Citera
2011-12-29, 20:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det skulle kunna gå att rapportera för 2.02, KFK dvs kvalitét framför kvantitet.
Alternativt att 0.00 är i förhand ikryssat. Jag vene, kanske någon "moderat" vet vad som skulle underlätta?
Citera
2011-12-29, 20:08
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Fast KFK är admins beslut, dock med viss input från moderatorer.
Kan iofs tycka att man borde införa någon mer definierad regel om att trådar ska ha ett diskussionsunderlag så att man åtminstone med regelstöd kan låsa/korga trådar med bristande diskussionsunderlag.
Citera
2011-12-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fast KFK är admins beslut, dock med viss input från moderatorer.
Kan iofs tycka att man borde införa någon mer definierad regel om att trådar ska ha ett diskussionsunderlag så att man åtminstone med regelstöd kan låsa/korga trådar med bristande diskussionsunderlag.
Lite halvt OT:
Varför är det bara admin som beslutar om detta?
Citera
2011-12-29, 21:12
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Lite halvt OT:
Varför är det bara admin som beslutar om detta?

En gissning bara.
KFK är ju en absolut avstängning/bannlysning utan att man får komma tillbaks efter en vecka eller en månad. (hur det är nu efter 6 månader vet jag inte iom att amnestireglerna ändrats)

De flesta andra regelbrott får man ett par chanser att bättra sig på, men KFK är tack och adjö.

Som sagt bara en teori.

Med tanke på hur KFK tillämpas så tycker jag att det är lite hårt att drämma till med på ett par undermåliga trådstarter som kan göras av ren obetänksamhet innan man inser vikten av en bra trådstart.

Hellre då med ordentligt regelstöd smälla på med en varning, och hörsammas inte den så ja de flesta vet gången.
Citera
2011-12-29, 21:40
Medlem
Offsures avatar
En trådstart som är undermålig i ett forum är kanske inte undermålig i något annat. I de flesta forum krävs diskussionsunderlag, men i vissa gäller det inte. Och övriga forum ställer olika hårda krav på trådstartens kvalitet. Därför är det lämpligt att ha sådana regler på delforumnivå snarare än på forumnivå, och rapporteringsalternativ har hittills alltid varit återspeglade i regler. Att ha specifika rapporteringsalternativ per delforum är garanterat tekniskt klurigt.

Jag tycker nog att "övrigt" duger gott, då delforumspecifika regler ju är övriga regler.
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Kanske skulle man införa en snabbrapporteringsfunktion? Då kväver man ju trådar som riskerar att balla ur i sin linda.
Svårt dock att veta vikten av olika rapporteringskoder då jag inte sitter på statistik kring vad som är vanligast och till mest nytta etc.
Den nuvarande RP-funktionen är väl rätt snabb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in