2012-12-04, 16:45
Medlem
Skan mycket väl stämma.

Elektronik är inte ovanligt med marginaler under 5% och vissa produkter säljs till ren förlust och så vänder man det till vinst genom att sälja tillbehör, avbetalning, försäkringar osv.
Citera
2012-12-17, 17:27
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krell
Lite OT..
Jag köpte en IPad 3 av en bekant som jobbar på Media Markt, han hävdar att MM gör en förlust på denna IPad med 13%?

Kan det stämma?
Han manade att det handlar om att ta marknadsandelar..

Ja det stämmer.
Ibland kan de vara ännu sämre marginaler (vid vissa extrema kampanjer som har varit nu i höst så har vi tappat upp mot 800kr per iPad 2a )
Citera
2012-12-17, 20:31
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Ja det stämmer.
Ibland kan de vara ännu sämre marginaler (vid vissa extrema kampanjer som har varit nu i höst så har vi tappat upp mot 800kr per iPad 2a )

Du jobbar alltså på MM?
I ditt ställe skulle iaf inte jag garva åt det. Det är i mitt tycke ett tydligt tecken på en sjuk affärsidé som mer förr än senare innebär att du blir arbetslös.
Jag förstår att lockvaror säljs till underpris, och tanken är säkert att merförsäljning (tillbehör?) ska generera pengarna, men det känns ändå som ett högt spel.
Citera
2012-12-17, 20:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Du jobbar alltså på MM?
I ditt ställe skulle iaf inte jag garva åt det. Det är i mitt tycke ett tydligt tecken på en sjuk affärsidé som mer förr än senare innebär att du blir arbetslös.
Jag förstår att lockvaror säljs till underpris, och tanken är säkert att merförsäljning (tillbehör?) ska generera pengarna, men det känns ändå som ett högt spel.

Mediamarkt har verksamhet i många länder så de har råd att föra krig i sverige, nu när två större kedjor fallit så går nog elektronikkriget mot sitt slut tyvärr dock. Det har varit gynnsamt för oss konsumenter
Citera
2012-12-18, 00:29
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Du jobbar alltså på MM?
Jobbar för en konkurrent!

Det handlar som sagt att ta marknadsandelar. Jag tror inte det kommer sluta med att jag blir arbetslös då företaget jag jobbar för är det enda av företagen som inte går helt åt helvete .

Men det är en sjuk marknad och det sjuka är människorna som blir som djur. De som förväntar sig att få rabatt på allt de säljer i en marknad där priserna redan är pressade.

Men som jag brukar säga till folk, vill folk fortsätta ha den här marknaden så ska folk sluta handla på Media Markt!

För MM kommer aldrig ge upp Sverige, de kommer kötta på här för alltid. Genom att handla på Elgiganten så kommer de att hålla sig kvar.

Jag tror att om 3 år så kommer endast Elgiganten och Media Markt vara kvar på marknaden och även om Elgiganten inte är lika starka som Media Markt så tror jag att det ska mycket till innan de ger upp.

Och ja, jag jobbar för elgiganten!
Citera
2012-12-18, 09:14
Medlem
Cpt-Gaish-Wayzs avatar
Citat:
Du jobbar alltså på MM?

Det är ett tydligt tecken på att man köper marknadsandelar vid en etablering på en ny marknad. Inget speciellt sjukt alls, då man investerar för framtiden. Sen är frågan om framtiden blir som man hoppas.
Citera
2012-12-18, 09:23
Medlem
Precis likadant som t.ex. Tre gjorde när de startade upp.

Vissa industrier är bara extremt långsiktiga som elektronik, resor och telekom. Egentligen allt som kräver höga investeringar de första 5-10 åren.

Vad det egentligen handlar om vet vi ju redan. Tyskarna och Engelsmännen slåss i mini WW3 i Sverige genom Media Markt och Elgiganten.
Citera
2013-01-25, 09:55
Medlem
Siba Götaplatsen i Göteborg nästa butik att klappa ihop. Lär offentliggöras inom de närmsta dagarna...
Citera
2013-02-06, 14:33
Medlem
Jag var där å köpte bilsterio i helgen. Verkar gå bra. Duktig personal och mycket på lager.
Citera
2013-02-06, 15:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av russinmule
Jag var där å köpte bilsterio i helgen. Verkar gå bra. Duktig personal och mycket på lager.

Den går relativt bra (med vinst) och har mycket kunder. Men det finns för lite parkering (vilket är ett problem då man säljer ganska många stora tv-apparater) och kraftiga hyreshöjningar väntar pga renovering av huset vilket gör att den kan komma att gå med förlust framöver. Därför stänger man denna butik nu när hyresavtalet går ut.

Det är troligt att man som småningom satsar på en ny butik t.ex. vid Järntorget istället i samband med nybyggnation i området.
Citera
2013-02-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den går relativt bra (med vinst) och har mycket kunder. Men det finns för lite parkering (vilket är ett problem då man säljer ganska många stora tv-apparater) och kraftiga hyreshöjningar väntar pga renovering av huset vilket gör att den kan komma att gå med förlust framöver. Därför stänger man denna butik nu när hyresavtalet går ut.

Det är troligt att man som småningom satsar på en ny butik t.ex. vid Järntorget istället i samband med nybyggnation i området.

vad? Den har inte gått bra alls. Att de skall öppna nytt är högst otänkbart om det inte står Netonnet på skylten. AAtt öppna på nytt läge är dyrt, det tar tid att lära kunden hitta dit och marginalen är inte så bra längre.
Citera
2013-02-07, 10:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikkunnig
vad? Den har inte gått bra alls. Att de skall öppna nytt är högst otänkbart om det inte står Netonnet på skylten. AAtt öppna på nytt läge är dyrt, det tar tid att lära kunden hitta dit och marginalen är inte så bra längre.

Det gäller att fånga kunderna på rätt plats. Avenyn är inte rätt plats eftersom denna typ av affärer håller på och försvinner därifrån. SIBA hade ett ganska bra (läs: billigt) hyresavtal eftersom lokalen inte får byggas om så mycket och är ganska svår att utnyttja till andra ändamål (typ restaurang, bostäder etc). Eftersom marginalerna som du säger är små så håller inte konceptet om hyresvärden försöker ta ut marknadshyra.

När det gäller nya lägen så finns det inte så många bra just nu. SIBA har dragit sig ur ett flertal mindre köpcenter, t.ex. Kållered, Sisjön (som dock flyttats till Järnbrott) etc, pga sviktande kundunderlag. Det är för få butiker med rätt inriktning och kunder. Nu är de heller inte ensamma för även elgiganten har slagit igen ett flertal butiker och on/off/expert finns inte alls kvar idag.

Om man tänker öppna någon citybutik så är nog Järntorget det enda som är aktuellt just nu. Detta eftersom det inte finns några konkurrenter där och de flesta vitvarubutiker i området har slagit igen. Men det finns en stor befolkningsmängd där och bra kommunikationer samt goda möjligheter till parkering. Men det krävs också en hyresvärd som kan satsa på det vilket är mindre troligt pga de marknadshyror man sätter idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in