genomgår nu en Zybankur själv och har i stort sett bara positiva synpunkter. Jag har inte märkt av några allvarligare biverkningar, kanske några nätters problem med sömn. Hursomhelst så brukar de flesta biverkningar ge sig efter ett tag. Idag startar jag min fjärde vecka helt utan tobak och jag är övertygad om att jag kommer att klara av att sluta efter 20 års nyttjande av både snus och cigaretter.
Rent effektmässigt så påminner inte Zyban i någon stor utsträckning om vanliga depressionstabletter. Det var ju i det syftet de först utvecklades men så märkte tillverkarna att testpersonerna snarare hade en tendens att sluta röka istället för att bli så himla mycket gladare...
Jag skulle snarare beskriva effekten av Zyban som att en snus bara känns som en rätt tråkig degklump. Den mest slående effekten tyckte jag att jag upplevde vid den obligatoriska morgonciggen. Normal sett så känner man ju hur nikotinet sprider sig i kroppen, en lätt ökning i pulsen och ett skönt sus i huvudet de första blossen. Efter en veckas preparation med Zyban (man kör parallellt i början) så kändes det som om den enda effekten var att man blev lätt yr, ungefär som om man snurrat på en snurrstol samt att man luktade rök. Ingenting av de sköna effekterna var längre kvar.
Zyban fungerar, vad jag förstår, som blockerare av belöningscentra i hjärnan på så sätt upplever man i högre utsträckning tobaken som verkningslös och utan positiva effekter. Detta i kombination med en ångestdämpande effekt som jag skulle uppskatta till omkring 70-80% mot standard "cold turkey" så fungerar Zyban superbt. Man kan känna av viss irritation och tobakssug men det är enormt dämpat och helt klart hanterbart. Medicinen är inte heller beroendeframkallande. Man tar den tills kroppen har blivit av med tobaksdriften (fysisk och psykisk abstinens) bara...
Givetvis så kan man föreställa sig att detta varierar mellan olika personer men min nikotinkonsumption var väldigt hög så argument som grundar sig i det köper jag inte. Jag snusade konstant varje vaket ögonblick utom då jag åt, dessutom rökte jag ett paket cigg om dagen. Rekommenderar varmt Zyban till alla som vill försöka lägga av...
Disclaimer: En av mina polare som är läkare upplyste mig om att en väldigt sällsynt biverkning är allvarlig psykos så det är bra om ni upplyser den närmaste omgivningen om detta ifall tendenser skulle visa sig. Det är hur som helst väldigt ovanligt...