Detta är inte så konstigt som det låter. Det har funnits en stark tradition av björnjakt med spjut och kniv i norra Europa. Björnjakt var t.ex. Karl XII favoritsysselsättning som ung, innan han begav sig ut i Europa och krigade. Att jaga i grupp är en förutsättning; beroende på mod och tradition skadeskjuter man först björnen antingen med musköt eller med pil, vilket får björnen att bli aggressiv. Den som får äran att döda björnen utrustas med ett långt och starkt spjut och sätter änden mot marken och låser den med ena foten. Spjutets spets riktas snett uppåt och när björnen blir tillräckligt hotad och aggressiv rusar den mot spjutet och blir spetsad. Personen som spjärnar spjutet får således ha det goda omdömet att stå fast till dess att björnen är tillräckligt spetsad. Denna jakt ansågs ypperligt karaktärsbildande.
Karl XII tröttnade efter ett tag på denna jaktform. Har man dödat ett antal björnar på detta vis lär man sig att stå fast tillräckligt länge och jaktformen mister sin tjusning. Istället använde man kniv. Jaktformen var i princip likadan och personer med björnspjut sattes upp som säkerhet. Den som fick äran att döda björnen skulle numera emellertid hoppa upp på björnens rygg, medan hans kamrater såg till att avleda björnens uppmärksamhet.
Förr i tiden var män män.
Väldigt intressant! Har du någon sida du kan länka som jag kan läsa mer om detta`?
aleks emelianenko är ett känt troll i mma-världen. det fanns en tid då inte ens fedor (hans bror) ville umgås med honom.. ta allt han säger med en nypa salt.
finns ju en gubbe som döda en björn me en fällkniv i alaska, visst han va ju inge färsk när han va klar. Tror de va på badassoftheweek som jag läste de men orkar inte texten.
finns ju en gubbe som döda en björn me en fällkniv i alaska, visst han va ju inge färsk när han va klar. Tror de va på badassoftheweek som jag läste de men orkar inte texten.
När jag tillbringade en vår, sommar, höst i Alaska i min ungdom skrevs mycket i tidningarna om en man som angreps av grizzly och dödade den med sin Buck 110 (fällkniv) Jag minns att han blev söndertrasad i axel och arm och kunde bara använda använda ena armen, i den andra var ben och nerver sönder.
Skrevs för övrigt om en guide som blev uppäten. Identifierades genom sin klocka i björnens mage. Hade varit berusad, sas att fulla människor löpte störst risk. lukten attraherade.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!