2011-12-28, 00:31
Medlem
Har haft lite problem med Boot Camp, att f den att partionera.
Googlat runt lite och tydligen skall man starta datorn frn sin OSX cd som fljde med datorn.

Har ett problem bara... r ivg och har inte tillgng till min OSX CD som fljde med min MacBook Pro Mid 2010. Har dock tillgng till en OSX CD som fljde med en IMac troligen frn samma tid eller senare.

Min frga r d om det gr bra fr mig att anvnda mig utan CD:n frn IMacen till min MacBook Pro utan problem?

Tacksam fr snabba svar!
Citera
2011-12-28, 00:39
Medlem
Snjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenzza
Min frga r d om det gr bra fr mig att anvnda mig utan CD:n frn IMacen till min MacBook Pro utan problem?
Det gr icke. Skivorna som kommer med Mac r hrdvaru-specifika. Det gr allts inte att anvnda en iMac-skiva till en MBP, eller tvrtom. Du behver originalskivorna, skivorna ifrn ngon som har samma modell, eller en retail-skiva.
Citera
2011-12-28, 00:44
Medlem
Aha, jag vet vad problemet r. Min HDD har fr mnga spridda fragment p sig. Har iDefrag installerat, men fr att gra en kompakt defrag mste jag starta OSX frn en annan partion och kra idefrag utifrn den.

Skulle det vara mjligt fr mig att kra frn iMac skivan eller brnna OSX p en annan DVD, kra frn den och sedan defragmentera?
Citera
2011-12-28, 01:54
Medlem
Sttte p ett annat problem...

Nr jag testade att starta datorn frn DVD:n vill den endast installera om hela OSX, vilket jag inte vill! Vill bara kunna defragmentera min HDD! Googlat som tusan men hittar inte ngot till min hjlp, bara frldrade program som CDMaker till guider till hur man startar frn installation...

Ngon som kan hjlpa?
Citera
2011-12-28, 15:35
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Sttte p ett annat problem...

Nr jag testade att starta datorn frn DVD:n vill den endast installera om hela OSX, vilket jag inte vill! Vill bara kunna defragmentera min HDD! Googlat som tusan men hittar inte ngot till min hjlp, bara frldrade program som CDMaker till guider till hur man startar frn installation...

Ngon som kan hjlpa?

Har du en extern hrddisk?
Om du har en utan viktig information s kan du formatera den, och installera operativet dr (om du hittar originalskivan) samt iDefrag. Alternativt kan du duplicera ditt operativsystem dit med hjlp av Carbon Copy Cloner, och boota frn den disken.

Sedan kan du kra iDefrag drifrn.
Ett annat alternativ r att, efter att du bootat frn den externa disken, formatera din interna hrddisk och sedan blsa tillbaka systemet frn externa hrddisken igen (om du nu kopierat hela ditt operativsystem) med Carbon Copy Cloner, s fr du automatiskt en total defragmentering.
iDefrag gr nog snabbare dock.

Ett tips r att fr framtiden kpa en 32GB (eller strre) USB-sticka och installera hela operativsystemet dr, samt eventuella systemprogram, typ "iDefrag", "Carbon Copy Cloner", "Data rescue" m.m.
D kan du i framtiden boota frn det, och kra allt systemunderhll drifrn om det skulle behvas.
Jag har ven partitionerat min usb-sticka och lagt installationsdisken fr operativsystemet (Lion) p den andra partitionen, s att jag har allt i ett smidigt paket.
Citera
2011-12-28, 20:21
Medlem
Har externa hrddiskar, dock s har jag inte mjligheten att blsa ngon av de tv. Lyckades kra iDefrag med hjlp av en bootCD som iDefrag brnt t mig. Var tydligen inte hela problemet d jag kontrollerade min skiva i skivverktyget. Fick fram att min hrddisk var skadad och behvde repareras.

Skulle det vara skert fr mig att kra "Disk Repair" frn installationsskivan som fljde med IMacen eller finns det ngot annat stt fr mig att komma runt? Som att t.ex anvnda IMacen och koppla ihop den med min dator med hjlp utav en gigabit kabel? Hittar inte mycket hjlp p googel utan min ursprungsskiva vad jag kan se
Citera
2011-12-29, 00:40
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Har externa hrddiskar, dock s har jag inte mjligheten att blsa ngon av de tv. Lyckades kra iDefrag med hjlp av en bootCD som iDefrag brnt t mig. Var tydligen inte hela problemet d jag kontrollerade min skiva i skivverktyget. Fick fram att min hrddisk var skadad och behvde repareras.

Skulle det vara skert fr mig att kra "Disk Repair" frn installationsskivan som fljde med IMacen eller finns det ngot annat stt fr mig att komma runt? Som att t.ex anvnda IMacen och koppla ihop den med min dator med hjlp utav en gigabit kabel? Hittar inte mycket hjlp p googel utan min ursprungsskiva vad jag kan se

Om iMac-skivan tillter dig att kra disk repair s r det vl ingen fara antar jag. Din id om att koppla ihop de tv datorerna r ocks bra. D skulle jag rekommendera en FireWire 800-kabel.
Boota i s fall upp din dator i target disk mode (t-tangenten intryckt under uppstarten) och koppla ihop den med din iMac. D skall din dators hrddisk dyka upp som en extern hrddisk p iMac:en, och du kan sedan kra diskreparation m.m. frn den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in