Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-28, 00:31
Medlem
Har haft lite problem med Boot Camp, att få den att partionera.
Googlat runt lite och tydligen skall man starta datorn från sin OSX cd som följde med datorn.

Har ett problem bara... Är iväg och har inte tillgång till min OSX CD som följde med min MacBook Pro Mid 2010. Har dock tillgång till en OSX CD som följde med en IMac troligen från samma tid eller senare.

Min fråga är då om det går bra för mig att använda mig utan CD:n från IMacen till min MacBook Pro utan problem?

Tacksam för snabba svar!
Citera
2011-12-28, 00:39
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenzza
Min fråga är då om det går bra för mig att använda mig utan CD:n från IMacen till min MacBook Pro utan problem?
Det går icke. Skivorna som kommer med Mac är hårdvaru-specifika. Det går alltså inte att använda en iMac-skiva till en MBP, eller tvärtom. Du behöver originalskivorna, skivorna ifrån någon som har samma modell, eller en retail-skiva.
Citera
2011-12-28, 00:44
Medlem
Aha, jag vet vad problemet är. Min HDD har för många spridda fragment på sig. Har iDefrag installerat, men för att göra en kompakt defrag måste jag starta OSX från en annan partion och köra idefrag utifrån den.

Skulle det vara möjligt för mig att köra från iMac skivan eller bränna OSX på en annan DVD, köra från den och sedan defragmentera?
Citera
2011-12-28, 01:54
Medlem
Stötte på ett annat problem...

När jag testade att starta datorn från DVD:n vill den endast installera om hela OSX, vilket jag inte vill! Vill bara kunna defragmentera min HDD! Googlat som tusan men hittar inte något till min hjälp, bara föråldrade program som CDMaker till guider till hur man startar från installation...

Någon som kan hjälpa?
Citera
2011-12-28, 15:35
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Stötte på ett annat problem...

När jag testade att starta datorn från DVD:n vill den endast installera om hela OSX, vilket jag inte vill! Vill bara kunna defragmentera min HDD! Googlat som tusan men hittar inte något till min hjälp, bara föråldrade program som CDMaker till guider till hur man startar från installation...

Någon som kan hjälpa?

Har du en extern hårddisk?
Om du har en utan viktig information så kan du formatera den, och installera operativet där (om du hittar originalskivan) samt iDefrag. Alternativt kan du duplicera ditt operativsystem dit med hjälp av Carbon Copy Cloner, och boota från den disken.

Sedan kan du köra iDefrag därifrån.
Ett annat alternativ är att, efter att du bootat från den externa disken, formatera din interna hårddisk och sedan blåsa tillbaka systemet från externa hårddisken igen (om du nu kopierat hela ditt operativsystem) med Carbon Copy Cloner, så får du automatiskt en total defragmentering.
iDefrag går nog snabbare dock.

Ett tips är att för framtiden köpa en 32GB (eller större) USB-sticka och installera hela operativsystemet där, samt eventuella systemprogram, typ "iDefrag", "Carbon Copy Cloner", "Data rescue" m.m.
Då kan du i framtiden boota från det, och köra allt systemunderhåll därifrån om det skulle behövas.
Jag har även partitionerat min usb-sticka och lagt installationsdisken för operativsystemet (Lion) på den andra partitionen, så att jag har allt i ett smidigt paket.
Citera
2011-12-28, 20:21
Medlem
Har externa hårddiskar, dock så har jag inte möjligheten att blåsa någon av de två. Lyckades köra iDefrag med hjälp av en bootCD som iDefrag bränt åt mig. Var tydligen inte hela problemet då jag kontrollerade min skiva i skivverktyget. Fick fram att min hårddisk var skadad och behövde repareras.

Skulle det vara säkert för mig att köra "Disk Repair" från installationsskivan som följde med IMacen eller finns det något annat sätt för mig att komma runt? Som att t.ex använda IMacen och koppla ihop den med min dator med hjälp utav en gigabit kabel? Hittar inte mycket hjälp på googel utan min ursprungsskiva vad jag kan se
Citera
2011-12-29, 00:40
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Har externa hårddiskar, dock så har jag inte möjligheten att blåsa någon av de två. Lyckades köra iDefrag med hjälp av en bootCD som iDefrag bränt åt mig. Var tydligen inte hela problemet då jag kontrollerade min skiva i skivverktyget. Fick fram att min hårddisk var skadad och behövde repareras.

Skulle det vara säkert för mig att köra "Disk Repair" från installationsskivan som följde med IMacen eller finns det något annat sätt för mig att komma runt? Som att t.ex använda IMacen och koppla ihop den med min dator med hjälp utav en gigabit kabel? Hittar inte mycket hjälp på googel utan min ursprungsskiva vad jag kan se

Om iMac-skivan tillåter dig att köra disk repair så är det väl ingen fara antar jag. Din idé om att koppla ihop de två datorerna är också bra. Då skulle jag rekommendera en FireWire 800-kabel.
Boota i så fall upp din dator i target disk mode (t-tangenten intryckt under uppstarten) och koppla ihop den med din iMac. Då skall din dators hårddisk dyka upp som en extern hårddisk på iMac:en, och du kan sedan köra diskreparation m.m. från den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in