Citat:
Ursprungligen postat av jenzza
Stötte på ett annat problem...
När jag testade att starta datorn från DVD:n vill den endast installera om hela OSX, vilket jag inte vill! Vill bara kunna defragmentera min HDD! Googlat som tusan men hittar inte något till min hjälp, bara föråldrade program som CDMaker till guider till hur man startar från installation...
Någon som kan hjälpa?
Har du en extern hårddisk?
Om du har en utan viktig information så kan du formatera den, och installera operativet där (om du hittar originalskivan) samt iDefrag. Alternativt kan du duplicera ditt operativsystem dit med hjälp av Carbon Copy Cloner, och boota från den disken.
Sedan kan du köra iDefrag därifrån.
Ett annat alternativ är att, efter att du bootat från den externa disken, formatera din interna hårddisk och sedan blåsa tillbaka systemet från externa hårddisken igen (om du nu kopierat hela ditt operativsystem) med Carbon Copy Cloner, så får du automatiskt en total defragmentering.
iDefrag går nog snabbare dock.
Ett tips är att för framtiden köpa en 32GB (eller större) USB-sticka och installera hela operativsystemet där, samt eventuella systemprogram, typ "iDefrag", "Carbon Copy Cloner", "Data rescue" m.m.
Då kan du i framtiden boota från det, och köra allt systemunderhåll därifrån om det skulle behövas.
Jag har även partitionerat min usb-sticka och lagt installationsdisken för operativsystemet (Lion) på den andra partitionen, så att jag har allt i ett smidigt paket.