2005-01-14, 16:55
Medlem
Smokebombs avatar
Jag ska lackera om ett par grejor, och har redan börjat slipa och spackla. Sedan har jag tänkt att lackera med riktig 2 komponentslack. Vad jag undrar är om Biltema spackel är kompatibelt med 2 komponentslack, och vad för grundlack på sprayburk kan användas till 2 komponentslack?
Citera
2005-01-14, 17:07
Medlem
Erk Swedes avatar
färg eländet

2K färg är ju inte så aggresiv så nog borde det fungera,är du osäker lägg en sealer,är ju inte så dyrt och det brukar finnas skvättar hos dom som lackar.,skulle tro att de flesta spraygrunder går att använda också.Problemet har blivit mindre sedan syntetlacken mer eller mindre slutade användas.Men egentligen ,går nästan allt bara man tar tunna varv som får torka. Du vet väl att om du ska ha max rostskydd ska du lägga primer under spackel.(lackerarna gör oftast tvärtom för att det säkert ska sitta,men då kommer rosten om ett par år) Undrar om sealer finns på Sprayburk?,vore optimalt för smågrejer,men jag är tämligen säker att du inte behöver,men ibland är ingenting logiskt.
Citera
2005-01-14, 17:12
Medlem
Smokebombs avatar
Sealer vad är det? Ingen som har testat biltemaspackel ihop med 2k lack? Ni har inga säkra kort på grunlack som garanterat går ihop med 2k lack?

Förresten vad tycker ni om biltemas spackel jämfört med t.ex plastic padding om man bortser från att jämföra priset?

Det är plastkåpor på en hoj som ska lackas, så jag har inte haft någon grundlack under.

Tack för ditt svar.
Citera
2005-01-14, 20:42
Medlem
Erk Swedes avatar
färg o spackel

Man använder det spackel man tycker fungerar,givetvis det billigaste.Det går myter om att vissa spackel drar till sig vatten,men det är jag tveksam till. utan det är förbrukningen som avgör,om du yrkemässigt spacklar vill du ha stora burkar so m är enkla att ta ur,och priset blir väl bättre vid stora inköp. Biltema har vissa prylar jag aldrig använder typ oljefilter,men förbrukningsmaterial som spackel är ju billigt hos biltema så visst fungerar det.Vad man ska tänka på när man köper spackel är att affären eller macken har någorlunda omsättning,när det blir gammalt blir det hårdare och mer svårarbetat. Är det på plast behöver du ju inte grunda under spacklet i varje fall.Problemet med plast är att spacklingar sjunker ihop,så att spckla upp slipa till och grunda samt låta prylen ligga ett par månader i åtminstone rumstemperatur innan lack ger bästa resultatet,så fin korrigerar man just innan lack.Tänk på att plast kryper(alltså om du lägger prylen snedbelastad blir den sned)
Sealer ser ut som mjölk nästan, man förtunnar,en del använder man härdare till och lägger ett tunt lager över den gamla lacken om man är rädd att den nya lacken är "vassare" och kan resa den underliggande lacken. ser nästan ut som klarlack när den är lagd.
Citera
2005-01-15, 10:29
Medlem
Smokebombs avatar
Ok då vet jag. Så det är ingen risk att ett visst spackel kan få lacken att resa sig?

Åter till grundfärgs frågan, är det någon som vet en grundlack på sprayburk som inte får 2k lack att resa sig?

Tackar återigen för ditt svar.
Citera
2005-01-15, 11:05
Medlem
Erk Swedes avatar
grund färg

Grundfärgen reser sig knappast,däremot om den är lackad för länge sedan (20 år) då kan det finnas risk att lack som exponeras reser sig. ett sätt att få plastprylar riktigt rena från gammal färg är att behandla dom med bromsvätska(traditionell) då reser sig färgen och brukar gå att nästan spola av,perfekt på plast där man inte vill slipa för djupt.
Citera
2005-01-15, 11:34
Medlem
Smokebombs avatar
OK, så i princip vilken Biltema grundlack som helst går ihop med 2 k lack?
Citera
2005-01-15, 13:18
Medlem
eftersom jag har lekt lite med lacking med så kan jag säga att tex hagmans grundfärg den på sprayburk reser sig på med 2k lack har hänt flera ggr trots att det står på burken att det ska gå bra lacka över med 2k.. när jag lacka min bil så hade jag gjort lite plåtjobb och hade lackat och spacklat lite granna då sa min lackerare att det va bäst lägga på en sealer llr va han kalla det annars brukade det blir resningar med alla sprayburks färg om den inte vart lackad för mkt länge sedan..
Citera
2005-01-15, 19:14
Medlem
Smokebombs avatar
Så sealer är kompatibelt med alla lacker och spackel i princip? Ok, men då får det väl bli biltema grundlack med sealer då. Tack för er hjälp!

Givetvis är fler åsikter välkomna.
Citera
2005-07-11, 18:37
Medlem
Smokebombs avatar
Har provat nu och biltemas spackel och grundfärg gick ihop med Standox två komponents färg...
Citera
2008-12-26, 16:26
Medlem
camshows avatar
Gammal tråd, jag vet! Men det är samma topic som min fråga.

Det är så här, att jag har ett par plastkåpor med sprickor i som jag nu tänkte laga. I ena kåpan är sprickan fin, bara att trycka ihop så syns den knappt, men i andra är sprickan äldre och det ser ut som små bitar har lossnat. Det går inte lika bra att endast trycka ihop sprickan på sistnämnda kåpan.

Så hur går man tillväga för att laga sprickorna, utan att dom går upp igen?
Räcker det med att limma med 2K epoxy eller liknande?

Och sen till sista frågan, ska man ha något specifikt spackel till plast?
Tänkta att spacklet måste vara lite flexibelt eftersom plastkåpor bänder och böjer sig.
Tar gärna emot något exempel på sådant spackel i så fall.
Tackar för svar.
Citera
2008-12-26, 17:01
Medlem
Du kan ju lägga glasfiberspackel på baksidan, det håller nog väsentligt bättre än epoxy, och spackla med vanlig spackel på framsidan som synas, annars går det kanske att svetsa/smälta ihop det med värmepistol
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in