2011-12-27, 19:00
Medlem
Brandskydd och ventilations reglerna i hotellagen ska tydligen vara ganska "tuffa". Jag undrar om någon har erfarenhet av att få ett vandrarhem eller hotell godkänt när det kommer till ventilation och brandskydd.

Var det svårt?

Finns det några enkla metoder där man inte behöver göra speciellt ambitiösa byggnationer och ändå uppfylla kraven?

Har ni några andra word of advice gällande detta?
Citera
2011-12-27, 20:50
Medlem
http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_forvalta/Dokument/Bygg-och-konstruktionsregler/allmant-om-bbr/EU-anm%C3%A4lningar/BBR%202011%2C%20Avsnitt%205%2C%20EU-anm%C3%A4lan.pdf

resten får du leta rätt på själv på samma site.
Citera
2011-12-28, 00:42
Medlem
Tack för svaret, reglerna i sig känner jag till, dom kan ibland uppfattas som luddiga. Jag var mer ute efter om någon kände till enkla lösningar för att uppnå dessa krav.
Citera
2011-12-30, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damsugaren
Tack för svaret, reglerna i sig känner jag till, dom kan ibland uppfattas som luddiga. Jag var mer ute efter om någon kände till enkla lösningar för att uppnå dessa krav.

Bump
Citera
2012-01-04, 22:29
Medlem
Vad gäller ventilationen så gäller det att förhindra brandspridning mellan brandceller (mitt antagande är att varje rum är enskild brandcell?) Då enligt gällande klass...t.ex EI60

Ska du ha FT-ventilation kommer det innebära en jädra massa brandspjäll, och dessa är dyra. Vid stor ombyggnad kan det dock krävas krav på återvinning och då använder du antingen FTX eller FX. FX är betydligt billigare och beroende på planlösning kan brandskyddet uppnås med mindre medel. Nackdelen är sämre återvinningsgrad och risk för drag från icke uppvärmd uteluft.

Har du en planritning kan jag ge en hint om vad som är mest lämpligt
Citera
2012-01-09, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trebby
Vad gäller ventilationen så gäller det att förhindra brandspridning mellan brandceller (mitt antagande är att varje rum är enskild brandcell?) Då enligt gällande klass...t.ex EI60

Ska du ha FT-ventilation kommer det innebära en jädra massa brandspjäll, och dessa är dyra. Vid stor ombyggnad kan det dock krävas krav på återvinning och då använder du antingen FTX eller FX. FX är betydligt billigare och beroende på planlösning kan brandskyddet uppnås med mindre medel. Nackdelen är sämre återvinningsgrad och risk för drag från icke uppvärmd uteluft.

Har du en planritning kan jag ge en hint om vad som är mest lämpligt

Trevligt med svar från någon som har koll på läget.

Lokalen kommer vara ca 500 kvm och bestå av 20 rum á 20 kvm. Vad jag har förstått ska varje rum vara som du säger, en brandcell av högsta brandklass.

Vad gäller utformningen: Tänk dig en lång korridor med rum på varje sida, bottenplan. Alla rum har fönster.

Så vitt jag har förstått det är en bra lösning att man blåser in luft i korridoren. sen har man ett branspjäll in till varje rum. Från rummen leder man luften ut igen.

Då undrar jag vad är din synpunkt på denna lösning, kommer det behövas återvinning? Mellan tummen och pekfingret, hur mycket kostar det att installera ett sånt här system?
Citera
2012-01-18, 12:45
Medlem
Bump / trebby du har fått PM
Citera
2012-01-23, 08:40
Bannlyst
ett annat forum som vet mycket om bygg är detta
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/
Citera
2012-06-08, 20:53
Medlem
lyxnezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damsugaren
Trevligt med svar från någon som har koll på läget.

Lokalen kommer vara ca 500 kvm och bestå av 20 rum á 20 kvm. Vad jag har förstått ska varje rum vara som du säger, en brandcell av högsta brandklass.

Vad gäller utformningen: Tänk dig en lång korridor med rum på varje sida, bottenplan. Alla rum har fönster.

Så vitt jag har förstått det är en bra lösning att man blåser in luft i korridoren. sen har man ett branspjäll in till varje rum. Från rummen leder man luften ut igen.

Då undrar jag vad är din synpunkt på denna lösning, kommer det behövas återvinning? Mellan tummen och pekfingret, hur mycket kostar det att installera ett sånt här system?

Ett sent svar, men slänger iväg det ändå. Generellt sett så får du inte ta luft från skitigare rum till renare, alltså ska du ta in luft i hotellrummen och ha ett centralt utsug i korridor, om det är möjligt. Tänk på att du även har ljudkrav till hotellrum vid val av överluftsdon. brandspjäll är en dyr historia, hade hellre funderat på en isolerad kanal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in