Citat:
Ursprungligen postat av trebby
Vad gäller ventilationen så gäller det att förhindra brandspridning mellan brandceller (mitt antagande är att varje rum är enskild brandcell?) Då enligt gällande klass...t.ex EI60
Ska du ha FT-ventilation kommer det innebära en jädra massa brandspjäll, och dessa är dyra. Vid stor ombyggnad kan det dock krävas krav på återvinning och då använder du antingen FTX eller FX. FX är betydligt billigare och beroende på planlösning kan brandskyddet uppnås med mindre medel. Nackdelen är sämre återvinningsgrad och risk för drag från icke uppvärmd uteluft.
Har du en planritning kan jag ge en hint om vad som är mest lämpligt
Trevligt med svar från någon som har koll på läget.
Lokalen kommer vara ca 500 kvm och bestå av 20 rum á 20 kvm. Vad jag har förstått ska varje rum vara som du säger, en brandcell av högsta brandklass.
Vad gäller utformningen: Tänk dig en lång korridor med rum på varje sida, bottenplan. Alla rum har fönster.
Så vitt jag har förstått det är en bra lösning att man blåser in luft i korridoren. sen har man ett branspjäll in till varje rum. Från rummen leder man luften ut igen.
Då undrar jag vad är din synpunkt på denna lösning, kommer det behövas återvinning? Mellan tummen och pekfingret, hur mycket kostar det att installera ett sånt här system?