Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Jag hoppade mitt första tandemhopp i somras och har funderat lite på
möjligheten att skaffa eget certifikat. Hoppet är lätt den sjukaste adrenalinkicken
jag någonsin fått, men hur ofta måste man hoppa för att få behålla certifikatet?
Även om man har certifikatet lär ju kostnaderna för hoppen vara ganska dyra.
För A-cert, i praktiken en gång per år plus förnyelseavgift, men då får du bara göra årsförstahopp vilket kanske inte är så kul i längden. Kommer du upp i C-cert innan du lägger av så är det bara att betala förnyelseavgiften nästa år du vill hoppa lite igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Går det ens att ha certifikat för att endast hoppa några få gånger per år eller ska
det vara a way of life för att det ska vara värt att ta det? Hörde att certet kostar
cirka 12 000 på Västerås fallskärmsklubb och de verkade proffsiga så om det blir
av är det tänkt att jag ska ta det hos dem.
Ja, det går. Om det är värt det eller inte avgör du själv. Det beror mycket på livssituation i övrigt. Ett år kanske man gör 2-300 hopp eller mer, nästa kanske man gör tio gånger mindre. Hoppa för att berika ditt liv, inte för att definiera det.
Men visst, klubben blir lätt ens liv. Är det så att man känner att man har alla vänner på klubben men inte har råd att hoppa kan man ju hänga där ändå, hjälpa elever, manifestera, filma landningar, sola, käka glass, ha kul. Slår stranden eller parken med hästlängder.
Utbildningen kostar 12000 där, lägg till läkarundersökning och räkna med att inte bli godkänd på alla hoppen (mer cash), och räkna gärna in X antal hopp efter utbildning i budgeten så att du inte ser certet som slutmålet och stannar där. Gör inte nybörjarmisstaget att investera i en massa hopputrustning direkt, vänta med det och lägg pengarna på hopp istället. Coola cats hoppar i jeans. Lalala.
Räkna lite på det, kan du lägga 20K årligen på hoppning? 10K? 50K? 100K? 5K? Räkna med en fast årlig avgift för att få hoppa på 3K, sen kanske 170 per hopp (kolla upp med klubben) plus rigghyra om du inte har egen rigg. Hoppning blir lätt dyrt, men det behöver inte vara det.