2011-12-27, 13:56
Medlem
boksidans avatar
Funderar du på att börja hoppa fallskärm, eller är det så att du funderar över riskerna med fallskärmshoppning?

Undrar du vilken klubb som har bästa tandempris?

Är du redan en hoppare och vill dela med dig av dina bästa hoppminnen och bilder?

Alla frågor angående fallskärmshoppning hör hemma i den här tråden!
Citera
2011-12-29, 16:21
Medlem
Härligt, då börjar jag med första frågan här och hoppas på att den kan besvaras här.

Det är så att jag har tidigare hoppat fallskärm, endast en gång (tandemhopp).
Dystert nog så har jag fått diskbråck och undrar om jag kan fortsätta med fallskärmshopp efter att skadan har läkt.
Har nämligen tänkt att ta fallskärmscertifikat och hoppas att det blir möjligt för mig i framtiden.

blev förälskad i att hoppa fallskärm sen jag testade det.
Citera
2011-12-29, 20:26
Medlem
BeenArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic1992
Härligt, då börjar jag med första frågan här och hoppas på att den kan besvaras här.

Det är så att jag har tidigare hoppat fallskärm, endast en gång (tandemhopp).
Dystert nog så har jag fått diskbråck och undrar om jag kan fortsätta med fallskärmshopp efter att skadan har läkt.
Har nämligen tänkt att ta fallskärmscertifikat och hoppas att det blir möjligt för mig i framtiden.

blev förälskad i att hoppa fallskärm sen jag testade det.

Om skadan har läkt är det ju inga problem. Det bästa svaret kan dock endast din läkare ge. Du måste ändå ha ett läkarintyg på att du är tillräckligt frisk innan du får börja gå kurs.

Skriv ut informationen här och be din läkare bedöma.
Medicinska krav

Mvh,
/B
Citera
2011-12-29, 22:02
Medlem
boksidans avatar
Helt rätt, för att ta fallskärmscertifikat måste du först göra en läkarundersökning.
Men om du inte har ont längre och det har läkt så tror jag personligen att det inte ska vara något problem för dig att hoppa
Citera
2012-01-01, 15:47
Medlem
boksidans avatar
Om du vill kolla på alla möjliga fallskärm/base/wingsuit/vådaöppning/driftstörningar/felfunktioner/reservdrag mm. så rekommenderar jag att ni kikar in på http://www.iloveskydiving.org/ ligger många sköna klipp där!

Ni kan även joina deras facebook sida genom att söka på "I love skydiving" i sökrutan på facebook.
Citera
2012-01-01, 16:30
Medlem
Krävs mycket övning innan man börjar med fallskärm?

Det ser ju brutalt enkelt ut, hoppa, dra i snöret, glid och lev livet.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som hoppat innan och kan förklara för mig?
Skulle det vara omöjligt att "köpa" eller skaffa sig en egen fallskärm och dra iväg till närmsta höjd och hoppa utan någon vidare utbildning?

Tack för svar.
Citera
2012-01-01, 17:05
Medlem
boksidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew

Skulle det vara omöjligt att "köpa" eller skaffa sig en egen fallskärm och dra iväg till närmsta höjd och hoppa utan någon vidare utbildning?

Tack för svar.
För att få hoppa fallskärm behöver du fallskärmscertifikat som du får genom en utbildning, du får inte hoppa utan!

Det är inte så enkelt som det ser ut, du faller i ca: 190km/h och när du väl ska hoppa ut är du extremt rädd. ALLA är rädda sitt första hopp, om man inte är det så är man allvarligt psykiskt störd.
Det är inte så enkelt att bara "dra i ett snöre" Vanligt att dom som hoppar första hoppet inte ens lyckas komma åt handtaget, (Ingen av dom 13 jag gick utbildning med lyckades)
Senast redigerad av boksidan 2012-01-01 kl. 17:17.
Citera
2012-01-02, 15:29
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew

Det är inte speciellt svårt men det kräver vissa förkunskaper för att det inte ska bli helt livsfarligt. Du får lära dig det allra nödvändigaste under två-tre heldagar på marken. Därefter börjar du hoppa som elev, och det är minst lika mycket på riktigt som att hoppa efter att du tagit ditt cert. Så nej, egentligen krävs det inte speciellt mycket övning innan man börjar hoppa.

Citat:
Ja, det är väl möjligt om du skulle lyckas hitta någon som är dum och oansvarig nog att sälja grejer utan att ta reda på om du kan hantera dem. Men du skulle förmodligen slå ihjäl dig direkt. Fallskärmshoppning från flygplan och base-hoppning (hoppning från byggnader och antenner osv) är dessutom två väldigt olika saker, och det "går inte" att börja med base förrän du har minst något hundratal vanliga fallskärmshopp under bältet.
Citera
2012-01-03, 14:49
Medlem
Att hoppa är hur enkelt som helst, alla kan göra det minst en gång.

Det farliga i fallskärmshoppning är att man tar en mindre (dock ej försumbar) risk flera gånger. Dessutom tror du efter ett tag att du är oövervinnerlig och börjar göra saker som att dyka mot marken i 100+ km/h inför landning, spänner på dig en flygande likdräkt med tyg mellan armar och kropp som gör det omöjligt att nå styrhantagen utan att först frigöra armarna, och flyger in i andra människors fallskärmar och greppar linor och skärmtyg för att det är kul. Inte nödvändigtvis allt på samma gång, men troligtvis kommer du göra det en dag också.

Det är inte de skarpaste knivarna i lådan direkt, de där hopparna.
Citera
2012-01-05, 18:53
Medlem
GalFisks avatar
Stockholm eller Västerås har bäst pris på tandem. Söderhamn har norrlands bästa pris (ja, självskryt )
Citera
2012-01-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boksidan
Helt rätt, för att ta fallskärmscertifikat måste du först göra en läkarundersökning.
Men om du inte har ont längre och det har läkt så tror jag personligen att det inte ska vara något problem för dig att hoppa

ok, Tackar!
Citera
2012-01-16, 20:57
Medlem
mest B.A.S.E men jeb corliss är ju en stor ikon även i fallskärms hoppning, eller var kanske man får säga hädanefter...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cqiV_O8cdWY
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in