2011-12-26, 20:21
Medlem
snyggturbans avatar
När jag skulle få mitt körkortstillstånd så var man ju tvungen att göra en synundersökning. Då fick jag veta att jag såg sämre vid mörker osv. Men det var inget allvarligt. Optikern sa att vi inte behövde göra något åt det men det kunde bli svårt för mig ibland. Jag tänkte inte mer på det men nu när jag har mitt körkort har jag insett att det verkligen ger mig problem i trafiken.

Jag ser inte skyltar fören jag är väldigt nära och bländas lätt av ljusen. Rent allmänt känns det som att jag ser ganska dåligt. Finns det något man kan göra åt detta? Är det glasögon då? Eller vad fan gör man?

Ja jag vet att jag kan gå till en optiker och fråga dem men jag vill inte betala pengar i onödan och försäljare i allmänhet vill ju sälja sina produkter såklart, och kommer förmodligen pracka på mig skit jag kanske inte behöver så jag börjar här...
Citera
2011-12-26, 20:24
Medlem
Maxthons avatar
Vi har ju svårt att utföra syntest här på Flashback så du får nog gå till en optiker trots att dom bara vill lura dig på pengar.

Ja glösögon/linser kommer hjälpa dig.
Citera
2011-12-26, 20:31
Medlem
SiSeniors avatar
Ät mer vitamin-A.
Citera
2011-12-26, 21:06
Bannlyst
Du fick inte veta om du är lite astigmatisk på synundersökningen? Det är inte ovanligt med sämre mörkerseende då.
Citera
2011-12-27, 01:03
Medlem
snyggturbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Du fick inte veta om du är lite astigmatisk på synundersökningen? Det är inte ovanligt med sämre mörkerseende då.

Nej jag hade inget sånt. Det enda som han sa var att jag såg lite dåligt i mörker men det var på gränsen. Vet väl inte riktigt vad det innebär. Men han sa att jag inte behövde göra något åt det. Och då kan man ju undra vad som skulle behöva göras för att få hjälp med problemet. Och om det verkligen blir märkbart bättre. Har ju alltid haft bra syn så har ju ingen koll.
Citera
2011-12-27, 09:42
Medlem
undras vad man kan göra mot detta? Frågan är var problemet sitter.

Som du kanske vet har vi två typer av synceller i ögat, tappar och stavar. Tapparna används under dagtid för att se färger och de behöver ganska mycket ljus för att fungera bra.
När det blir mörkt tar stavarna över. de kräver mindre ljus för att fungera men är å andra sidan inte känsliga för olika våglängder, vi se i svartvitt. De har även en sämre detaljrikedom, de sitter inte lika tätt som tapparna.

Så, då är frågan var du har problem. Enda sättet att ta reda på det och se om det går att hjälpa dig medicinskt eller praktiskt är att du tar och går till en ögonläkare. En läkare som verkligen undersöker problemet och även, om det känns vettigt, undersöker bakgrunden och finner en behandling om möjligt.

Tror inte du kommer hjälpas av AD-droppar, av att käka morötter eller liknande.
Citera
2011-12-27, 15:44
Medlem
nozzens avatar
Har du jämnfört dig med någon annan i mörker? Du kanske bara inbillar dig efter att optikern påpekade det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in