2011-12-26, 12:32
Medlem
wallchars avatar
Nu har jag haft ett arbete i 4 månader, och om man utgår från chef och personal, så har jag säkrat min plats på arbetet. Mina löner hittils har gått till att b.la leva, och spendera på saker jag önskat mig under mitt obehagliga soc-liv. Nu är önskelistan komplett och det är dags för mig att börja spara pengar. rejält.

Jag har ingen direkt koll över effektiva sätt att spara pengar, och min enkla lösning är att helt enkelt låta bli en fast summa i månaden. Dock känns det som att det kan finnas bättre lösningar på att spara och eventuellt få dom att växa ännu mer?

Har ni några tips på hur jag får summan att växa? Planen är att spara 4k i månaden och inte röra dom alls. Alltså 48k på ett år. Det känns lite-lite på ett års sparande. Har ni några bra tips?

Tack på förhand!
Citera
2011-12-26, 12:40
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Betala räkningar, ta ut pengar för mat och öl 3000-5000. Sen för man överallt till sitt kapitalkonto och ser hur pengarna växer. Självklart måste man snåla men man kan ju sammtidigt ta ut pengar om man ska köpa nått "dyrt"
Citera
2011-12-26, 12:46
Medlem
Conceptions avatar
Skaffa dig ett sparkonto på en annan bank med högre inlåningsränta.

Jag har mitt sparkonto på Avida till 3.1% ränta (www.avida.se)

Du kan komma åt pengarna när du vill men det är lite besvärligare än ditt vanliga lönekonto. Då hinner du tänka till en gång eller två innan du rör pengarna.

Ett annat alternativ är att skaffa en värdepappersdepå och sätta pengarna i ett bolag.

Är du helt värdelös på att spara pengar så kan du sätta dem i ett fasträntekonto där du inte FÅR röra pengarna på en bestämd tid. Då rör du dem definitivt inte.
Citera
2011-12-26, 12:53
Bannlyst
Kolla upp internetbanker Forex, Ikano, Skandia, Länsförsäkringar mm och placera pengarna på ett kapitalkonto med hyfsad ränta, visserligen kan man få bättre avkastning med andra former, men det innebär även en risk, det är ju inte så roligt att spara långsiktigt, och att det sedan vid avslut visat sig att den sparformen var helt galen.
Acceptera en lägre men säker avkastning skulle jag rekommendera, tillse att ditt sparande omfattas av insättningsgarantien.
Finns att läsa om denna här https://www.insattningsgarantin.se/sv/
MVH Kidon
Citera
2011-12-26, 12:58
Medlem
wallchars avatar
Tack så mycket för er hjälp Detta var mer än vad jag viste, så det underlättar enormt!
Citera
2011-12-26, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wallchar
Tack så mycket för er hjälp Detta var mer än vad jag viste, så det underlättar enormt!
Ja var väldigt noga med att du säkrar dina pengar du sparar, ta hellre lägre ränta än att ge dig in på osäkra placeringar, osäkra placeringar är till för dessa som har råd att göra en förlust, inget för den vanlige spararen.
Lycka till med ditt sparande
MVH Kidon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in