2011-12-26, 12:25
Medlem
Xlntboys avatar
Hej

Har en allmän fråga om lönenivå 2011-2012 för en högskoleingenjör inom el-teknik.

är 29 år gammal, tog examen 2006 och har 6 års arbetserfarenhet som ingenjör inom diverse områden inom fordonsindustri.

Jobbar idag som produktägare/produktansvarig/komponentägare, projketledare och nu även börjat som konsult från mitt ordinarie arbetsgivare som produktansvarig (dvs jag är uthyrd på deltid till kund).

Vad tror ni om lönenivå för mig?

Vad tjänar man som komponentansvarig eller produktansvarig hos exempelvis ett företag inom fordonsindustri?

Vad tjänar man som projektledare hos exempelvis ett företag inom fordonsindustri?

Mvh X
Citera
2011-12-26, 12:31
Medlem
Det var väldigt specifikt, tror du får ha tur för att få ett svar ifrån någon med insyn i lönenivån för det du efterfrågar.

Får jag dra till med en vild gissning? Runt 40k i månaden.
Citera
2011-12-27, 23:04
Medlem
Jag har ca 3,5 års erfarenhet från ett stort fordonsföretag i sthlmsområdet, jobbade bla med projektledning. Dessvärre hade jag inte mer än 27000/mån men hade ett väldigt brett arbetsområde och ledde dels "normala" projekt men även mer krisande och jag tog väldigt väldigt mycket ansvar och initiativ. Är maskiningenjör i grunden...
Till slut blev jag förbannad och sade upp mig pga den dåliga lönen.
Idag är jag projektingenjör inom oljebranschen och har ca 72500/mån.

Du tjänar generellt bättre på mindre företag, eller om du går som konsult. Men positioner som innehåller ordet "ansvarig" vill man ju helst befatta med en fast anställd så att man inte riskerar att tappa kompetensen.
Citera
2011-12-28, 18:19
Medlem
Xlntboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flex84
Jag har ca 3,5 års erfarenhet från ett stort fordonsföretag i sthlmsområdet, jobbade bla med projektledning. Dessvärre hade jag inte mer än 27000/mån men hade ett väldigt brett arbetsområde och ledde dels "normala" projekt men även mer krisande och jag tog väldigt väldigt mycket ansvar och initiativ. Är maskiningenjör i grunden...
Till slut blev jag förbannad och sade upp mig pga den dåliga lönen.
Idag är jag projektingenjör inom oljebranschen och har ca 72500/mån.

Du tjänar generellt bättre på mindre företag, eller om du går som konsult. Men positioner som innehåller ordet "ansvarig" vill man ju helst befatta med en fast anställd så att man inte riskerar att tappa kompetensen.

Det var ju ganska schysst månadsinkomst! Tack för ditt svar flex84! Jobbar du kvar i Sverige? Har du tips på hur man söker sig till oljebranchen? Vilka företag?

Helt ärligt så känner jag samma sak just nu som du kände dig innan du sa upp dig men jag brottas med dilemma om skall jag söka vidare eller stanna kvar då jag trivs väldigt bra på mitt jobb! Delvis är jag pis**d-off men samtidigt har jag det ganska bra. Och ja, jag jobbar på ett litet bolag som underleverantörer till fordonsindustri.
Citera
2012-01-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xlntboy
Det var ju ganska schysst månadsinkomst! Tack för ditt svar flex84! Jobbar du kvar i Sverige? Har du tips på hur man söker sig till oljebranchen? Vilka företag?

Helt ärligt så känner jag samma sak just nu som du kände dig innan du sa upp dig men jag brottas med dilemma om skall jag söka vidare eller stanna kvar då jag trivs väldigt bra på mitt jobb! Delvis är jag pis**d-off men samtidigt har jag det ganska bra. Och ja, jag jobbar på ett litet bolag som underleverantörer till fordonsindustri.

Ja den är jag väldigt nöjd med faktiskt, dock är jag ingen utsvävare med utgifter utan är rätt ekonomisk och ska spara undan för framtiden vilket kommer gå betydligt fortare än i Sverige men självklart unnar jag mig lite också då o då.

Nej, jag jobbar nu i Oslo men har ändå kvar mitt boende i Sverige den dagen man ska dra sig tillbaka och dessutom åker jag hem till Sverige då o då för att bunkra upp med diverse saker jag inte kan köpa i Oslo eller så köper jag det mycket billigare i Sverige.
Tips?! Sök på bl.a platsbanken.se under jobb utomlands, finn.no men googla även på jobb i norge finns mycket att finna när man söker.
Företag? AkerSolutions är ett företag som kommer behöva anställa 100-tals ingenjörer detta år inom utvecklings o provsidan.

Precis så kände jag mig, hade väldigt bra arbetskamrater och folk gillade verkligen jobba ihop med mig men jag kunde inte längre stå ut med det faktumet att "bara" kunna få de här 3-4%:en årligen. Trots högst påslag på gruppen så blir det ingen direkt skillnad för mig på månadsbasis, jag blev pissed off o kände att jag var verkligen tvungen att göra något så jag slog slag i saken och började leta och fann till slut mitt nuvarande jobb som konsult via ett norskt företag.
Det är alltid värst i början, det är en väldigt stor omställning att bryta upp sina vanor, MEN, det här är en lärdom för livet och du blir erfaren och bygger upp ett mycket bättre självförtroende.

Dessutom får du en bra arbetserfarenhet med dig i bagaget sen om du ev ska söka dig tillbaka till Sverige och kan dra upp lönen lite, trots allt är det ju så att lönen påverkar du generellt mest när du byter jobb!
Senast redigerad av flex84 2012-01-08 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in