Ej nämnd på forumet är inom genren franska mästerverket
La vieille fille/Ungmö på semester (1973) utav då debuterande regissören
Jean-Pierre Blanc. Handlar om 2st medelålders aningen sorgliga singlar som intalat sig själva att det är ok att inte ha någon partner och med lågt självförtroende gällande utseendet i ena fallet(trots att det borde vara tvärtom), perfekt hanterat av
då i Frankrike mycket kända och stora
Annie Girardot och
Philippe Noiret i huvudrollerna(Dom återförandes flera gånger i senare filmer vilket jag ska försöka leta rätt på längre fram, Netflix har flera andra filmer med dom men inga fler av deras gemensamma).
Dom råkar hamna på samma hotell vid havet pga en krånglande Fleetwood bland massa överdrivna gäster plus nymfomanisk hotellpersonal, varvid dom tvingas sitta vid samma restaurangbord och prata med varann, bara en mening eller två, vilket dag för dag långsamt blir mer.
Som bonus så sitter självaste Hugo Drax, njutbara
Michael Lonsdale, ofta vid bordet bredvid, vars djupt religiösa fru mest ägnar sig åt stigmata eller jag vet inte vad. En av dom klart bästa dramakomedierna jag någonsin sett på temat om möjlighet till sen kärlek i livet för två ensamma själar, utan allt det ofta övertydliga och solklara i motsvarande Hollywood-varianter. Rekommenderas mycket kraftfullt för dom som har genuint filmintresse eller vill uppleva gråtvacker subtil romantisk.
www.imdb.com/title/tt0067949
www.justwatch.com/se/film/the-old-maid
www.netflix.com/title/81441929
Gick upp på en svensk biograf 1973, sen aldrig visad på TV. Nu finns den i guldgruvan som aldrig tar slut.