• 8
  • 9
2012-01-25, 23:11
Medlem
Fucking Åmål är världens mest romantiska film. Slår Titanic och alla andra med hästlängder. Att Elin väljer Agnes är inget annat än äkta kärlek!!!

Mest romantiska scenen i filmen är inte kyssen i baksätet. Det är den efter att Elin gjort slut med Johan Hult och sen ligger i sin säng och tänker på Agnes följt av att hon ställer sig nedanför Agnes fönster och försöker få kontakt genom att kasta sten på hennes fönster. Innanför fönstret ligger Agnes, helt förkrossad och livlös i tron att Elin hatar henne, ovetandes om att bara någon meter nedanför står Elin och vill berätta att hon är kär i henne. Jösses!!!
Citera
2015-01-11, 13:15
Medlem
zio86s avatar
Garden state är enligt min mening en av de bästa kärleksfilmerna som gjort:
http://www.imdb.com/title/tt0333766/

En annan bra film är The last kiss också med Zack Braff i huvudrollen.
http://www.imdb.com/title/tt0434139/...nm_flmg_act_14
Citera
2015-01-13, 01:04
Medlem
Krabbfisks avatar
De romantiska filmer som berört mig mest är helt klart Richard Linklaters trilogi: Before Sunrise (1995), Before Sunset (2004) och Before Midnight (2013). . De känns så äkta och levande, med den typen av konversationer som jag tycker att man faktiskt har i livet. De skiljer sig verkligen stort i jämförelse med många andra romantiska filmer!!
Citera
2017-02-03, 11:37
Medlem
Maximus111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Garden state är enligt min mening en av de bästa kärleksfilmerna som gjort:
http://www.imdb.com/title/tt0333766/

En annan bra film är The last kiss också med Zack Braff i huvudrollen.
http://www.imdb.com/title/tt0434139/...nm_flmg_act_14

Hur slutar The last kiss?
löser de allt och blir sams igen? förlåter de varandra?
Speciellt efter att han bevisar sin kärlek till henne.
Citera
2023-04-29, 02:26
Medlem
Ej nämnd på forumet är inom genren franska mästerverket La vieille fille/Ungmö på semester (1973) utav då debuterande regissören Jean-Pierre Blanc. Handlar om 2st medelålders aningen sorgliga singlar som intalat sig själva att det är ok att inte ha någon partner och med lågt självförtroende gällande utseendet i ena fallet(trots att det borde vara tvärtom), perfekt hanterat av
då i Frankrike mycket kända och stora Annie Girardot och Philippe Noiret i huvudrollerna(Dom återförandes flera gånger i senare filmer vilket jag ska försöka leta rätt på längre fram, Netflix har flera andra filmer med dom men inga fler av deras gemensamma).

Dom råkar hamna på samma hotell vid havet pga en krånglande Fleetwood bland massa överdrivna gäster plus nymfomanisk hotellpersonal, varvid dom tvingas sitta vid samma restaurangbord och prata med varann, bara en mening eller två, vilket dag för dag långsamt blir mer.

Som bonus så sitter självaste Hugo Drax, njutbara Michael Lonsdale, ofta vid bordet bredvid, vars djupt religiösa fru mest ägnar sig åt stigmata eller jag vet inte vad. En av dom klart bästa dramakomedierna jag någonsin sett på temat om möjlighet till sen kärlek i livet för två ensamma själar, utan allt det ofta övertydliga och solklara i motsvarande Hollywood-varianter. Rekommenderas mycket kraftfullt för dom som har genuint filmintresse eller vill uppleva gråtvacker subtil romantisk.

www.imdb.com/title/tt0067949
www.justwatch.com/se/film/the-old-maid
www.netflix.com/title/81441929

Gick upp på en svensk biograf 1973, sen aldrig visad på TV. Nu finns den i guldgruvan som aldrig tar slut.
Citera
2023-04-29, 11:55
Medlem
Dorniers avatar
Dimmornas bro (Waterloo Bridge, 1940) är en klassisk romantisk film, den är nämnd en gång i tråden. Den storyn var en pjäs från början och har filmatiserats tre gånger. Första versionen hette Natt över London (1931) på svenska, andra var Dimmornas bro (1940) och tredje Gaby (1956).

Första versionen var en såkallad "pre code"-film, filmer som gjordes innnan Hollywood började tillämpa självcensur. Det innebar att filmerna kunde vara lite mindre tillrättalagda så att säga, men det betydde så vitt jag jag vet inte att de innehöll woke-liknande ämnen som idag. Denna amerikanska självcensur var i bruk 1934 till 1968. (Filmer från andra länder kunde dock beröra känsliga ämnen även innan detta årtal).

Filmversionen från 1940 har med melodin The Farewell Waltz (som är Auld Lang Syne egentligen). Den gjordes även på svenska av Ulla Billquist som Godnattvalsen.

Ulla Billquist - Godnatt-Valsen

Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in