2011-12-25, 15:41
Medlem
RompeTodos avatar
Hej. Kom in på någon bättre rubrik. Det är så att jag har ungefär 12000 euro (vinst) som jag hade tänkt att ta ut.

Jag själv har dålig koll på euron och vad det "brukar" stå i, men just nu är det värd 8.98sek.
Min fråga är alltså om jag bör ta ut mina pengar nu eller vänta?

Självklart kan ni inte veta hur det kommer går för euron men det jag undrar är om den ligger under vad den vanligtvis brukar vara värd?

Kort sagt. Euron kostar 8.98kr idag. Jag har 12000 euro. Ska jag växla in dem till SEK nu eller vänta? Vad rekomenderar ni?

Tack på förhand
Citera
2011-12-25, 15:43
Medlem
För något år sedan var den värd kring 10 kr så nog är den under vad den brukar.
Citera
2011-12-25, 15:44
Medlem
stilltons avatar
valutaspekulation är otroligt svårt. men vänd på frågan. om du har 100.000 att spara, skulle du växla in det till euro?
Citera
2011-12-25, 15:45
Medlem
T_Sands avatar
Euro innebär bara problem. Växla in!
Citera
2011-12-25, 21:59
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
valutaspekulation är otroligt svårt. men vänd på frågan. om du har 100.000 att spara, skulle du växla in det till euro?

Ptja, det är otroligt svårt som du säger.
Men så vitt jag vet har 1 euro legat runt 9kr väldigt länge nu så det är väl lika bra att föra över dessa pengar till banken, för del blir väl automatiskt till SEK om jag flyttar dem till min bank?

mvh

Tack för tipsen jag fått hittils
Citera
2011-12-25, 22:00
Medlem
gottmospahedens avatar
Antingen växlar du allt eller hälften nu. Då har du alltid någonting kvar ifall Euron skiter sig.
Men du har även en stor chans att tjäna någonting på det, ifall euron nu skulle gå upp.
Citera
2011-12-25, 23:54
Medlem
svengörans avatar
Jag har också Euro kontant liggandes men bara runt 150 E, Känns rätt dumt att växla in dom då jag vet att jag kommer behöva Euro under 2012.

Man växlar ju in dom till en dålig kurs och köper tillbaka dom dyrare så det känns rätt meningslöst att överhuvudtaget bemöda sig besväret att ta sig till växlingskontoret.

Jag har även 10 000 Euro på ett bankkonto som jag kan växla till SEK direkt i internetbanken men det känns rätt så meningslöst med dagens dåliga kurs och när jag inte har något behov av pengarna.
Senast redigerad av svengöran 2011-12-26 kl. 00:18.
Citera
2011-12-26, 00:28
Medlem
bernankes avatar
Haha. Otroligt att de flesta är så naiva och korkade när det gäller marknadsprissättning. Det finns ingen "normal" nivå på valutakurser som så många verkar tro. Den rationella investeraren genomför växlingen nu och slipper på så vis ytterligare risk.
Citera
2011-12-26, 01:23
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Haha. Otroligt att de flesta är så naiva och korkade när det gäller marknadsprissättning. Det finns ingen "normal" nivå på valutakurser som så många verkar tro. Den rationella investeraren genomför växlingen nu och slipper på så vis ytterligare risk.

Eller så kan man säga att man växlar nu och tar förlusten..
Själv väntar jag och hoppas på att Euron blir starkare jämfört mot kronan, Om det tar 5 år har ingen större betydelse.
Citera
2011-12-26, 02:58
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Eller så kan man säga att man växlar nu och tar förlusten..
Själv väntar jag och hoppas på att Euron blir starkare jämfört mot kronan, Om det tar 5 år har ingen större betydelse.
Då agerar du inte rationellt. Betraka valutarörelser som ett slumpmässigt utfall, där uppgång och nedgång ges lika stor sannolikthet. Ett lotto, alltså. Och det spelar man ju inte på som normal, tänkande människa.
Citera
2011-12-26, 11:49
Medlem
Laxermedels avatar
Jag hade växlat in pengarna till svenska kronor och sedan låst pengarna ett år på Bluestep med 3,85% ränta.

12000*8,98=107760 kronor

107760*1,0385=111908,76

111908,76-107760=4 148.76

Om du gör detta har du om ett år mer än 4000 extra på kontot, lite kanske försvinner när du växlar och så dras lite skatt, men jag tycker det är säkrare att växla nu och få ränta på pengarna än att bara låta dem ligga döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in