2011-12-25, 13:38
Medlem
Kalaspungs avatar
Funderar på att börja pensions spara.
Var ska man lägga pengarna någonstans i banken aktier eller fonder?

Skulle 100kr månadsvis vara nog ?

Är 19år med fast inkomst på cirka 20k före skatt.
Citera
2011-12-25, 13:41
Medlem
think2acts avatar
vänta lite saab aktien var på 63 öre innan kk men utländska köpare kommer intelåta det gå omkull lita på mig , tacka mig med en present till nästa jul
Citera
2011-12-25, 13:49
Medlem
Eftersom din sparhorisont är 40-50 år, är det omöjligt att peka ut enskilda aktier. Börja pensionsspara vid 19 år känns lite overkill, men jag skulle i så fall månadsspara i en indexfond med låg avgift, t ex Avanza Zero (noll avgift).
Citera
2011-12-25, 14:28
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Eftersom din sparhorisont är 40-50 år, är det omöjligt att peka ut enskilda aktier. Börja pensionsspara vid 19 år känns lite overkill, men jag skulle i så fall månadsspara i en indexfond med låg avgift, t ex Avanza Zero (noll avgift).

Mja, att lägga alla ägg i en svensk korg (även om korgen är diversifierad) är ingen bra idé. Med en soarhorisont på 40 år bör TS välja olika marknader. USA, Europa, Asien, Ryssland.
Citera
2011-12-25, 15:14
Medlem
Goto10s avatar
Att spara långsiktigt är aldrig fel. 10% av sin inkomst (efter skatt) är lagom. Rekommenderar att du funderar över vad du vill spara till. Pensionen ligger långt fram i tiden och du kommer säkert behöva spara ihop till andra saker först, t.ex insats till en bostad eller en bra bruksbil.
Rekommenderar att du håller dig borta från pensionsspar som låser pengarna tills du är 55. Det är näst intill omöjligt att få ut dem i förtid och vem vet vad som händer de närmsta 36 åren?
Citera
2011-12-25, 17:37
Medlem
L.A.s avatar
Att spara pengar är ju aldrig fel, men personligen tycker jag att du är för ung för konventionellt pensionssparande - trots allt lever du dina bästa år just nu och det ska man utnyttja. Men utan att det behöver påverka ditt liv alltför mycket kan du lätt sätta undan någon tusenlapp i månaden på stabila fonder, aktier i stabila företag som utvecklas långsamt men säkert. Gör du det kommer du vara miljonär när du väl går i pension, det kan jag lova dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in