2012-12-26, 05:56
Medlem
Pacemakerrytm; kammarpace
Citera
2013-01-02, 23:08
Medlem
Asystolis avatar
Det är riktigt att detta är en kammarstimulerande PM-rytm. Men är den patologisk eller normalvariant? De flesta skulle säga att PM-slag samt andra slag med LBBB & RBBB inte går att tolka vidare och sluta där. Men, det finns faktiskt mer att finna.

Klura vidare!
Citera
2013-01-03, 12:45
Medlem
Mot bakgrunden av klinik talandes för akut koronart syndrom skulle detta vara oroväckande, enl. tillämpningen av Sgarbossas kriterier för LBBB som visats ha betydelse även för pacade ekgn hittar man ST sänkningar som är konkordanta med QRS komplexet. I dagsläget saknas det evidens för att plocka in dem för akut angio på endast den basen, man skulle kunna tänka sig akut eko för en säkrare bedömning innan angio som är långt ifrån riskfritt.
Senast redigerad av adapa 2013-01-03 kl. 12:47.
Citera
2013-01-04, 00:34
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adapa
Mot bakgrunden av klinik talandes för akut koronart syndrom skulle detta vara oroväckande, enl. tillämpningen av Sgarbossas kriterier för LBBB som visats ha betydelse även för pacade ekgn hittar man ST sänkningar som är konkordanta med QRS komplexet. I dagsläget saknas det evidens för att plocka in dem för akut angio på endast den basen, man skulle kunna tänka sig akut eko för en säkrare bedömning innan angio som är långt ifrån riskfritt.

Good job! Namnet på bildfilen är lite ledande förstås, men känner man inte till det så ger det nog ändå ingenting på rak arm.

Vist kan man inte dra PCI på alla oklara kriterier, men man ska ju heller inte stirra sig blint på EKGt utan lika mycket se till hur patienten mår. Finns tid för Eko, CT osv så kan man ju göra detta, men är patienten påverkad skulle det nog vara indikation nog för en akut PCI.
Citera
2016-05-06, 11:05
Medlem
Har läst lite EKG för ett par år sedan men glömt nästan allt. Någon som sitter på tips om litteratur? Helst inte en allt för tung bok och gärna med mycket exempel!
Citera
2017-04-10, 18:53
Medlem
Asystolis avatar
http://imgur.com/a/QoJxd

Prio 1, bröstsmärta. 54-årig man.

O: Obehagskänslan i bröstet kom plötsligt när han lagade mat.
P: Patienten upplever inte att att någonting gör det bättre eller sämre.
Q: Patienten beskriver obehagskänslan i bröstet som "brännande".
R: Smärtan sitter mitt i bröstet och strålar inte ut någonstans.
S: VAS 4.
T: Den brännande obehagskänslan började för ca 15 minuter sedan.

Ingen tidigare historik av diabetes, hypertoni, hyperlipidemi eller kranskärlssjukdom.

AF: 18/min
SpO2: 100% på luft.
Puls: 56/min
BT: 125/82

Bilden visar EKG taget i ambulansen.

(1) Hur tolkar du EKGt?
(2) Vad är betydelsen av dessa EKG-fynd?
(3) Hur bör patienten behandlas?
Citera
2017-04-10, 19:15
Medlem
Laterala ST-sänkningar med eventuellt hyperakuta T-vågor. Hjärtinfarkt tills motsatsen är bevisad. Starta AKS-behandling med nitro, betablockerare, morfin, ASA, brilique. Håll koll på ST-övervaket så att han inte får ST-höjningar, snacka isf med PCI-lab.
Citera
2017-04-11, 00:02
Medlem
Heller78s avatar
Ser de Winters tecken. Håller med ovanstående, ska bums till PCI. Trop lär vara högt och LAD kan vara helt ockluderad.
Citera
2017-04-11, 23:49
Medlem
Asystolis avatar
Sifoner99 och Heller78 ni båda var väl egentligen inne på samma spår, med lite olika formuleringar.

(1) EKG-fynd:
- Ektopisk förmaksrytm: Inverterade P-vågor i II, III och aVF.
- Hastighet: 75s/min
- Normal el-axel: +30 grader, upprätt QRS-komplex i avledning I + II.
- 1mm ST-höjning i aVR.
- Uppåtsluttande ST-sänkningar i V2-V6.
- Höga symetriska T-vågor i prekordialavledningarna.

(2) Betydelsen av dessa EKG-fynd:
Dessa ST och T-vågsförändringar = "de Winter's T-waves".

EKG-fynd:
- Är specifikt för ocklusion i LAD.
- Representerar ca 2% av alla LAD-ocklusioner.
- Kan kvarstå tills den drabbade artären är öppnad, eller utvecklas till en anterior STEMI.

(3) Hur ska patienten behandlas:
Denna patient måste behandlas som en STEMI, med smärtlindring, Nitro, Heparin, Trombyl, ev syrgas vid behov, samt PCI.

Bollen är er. Först till kvarn.
Citera
2017-04-28, 22:33
Medlem
Sheiks avatar
Kul tråd! Trist bara att den verkar rätt inaktiv. Jag får väl försöka sparka liv i den.

Vad ser vi här?

http://i68.tinypic.com/25k23xx.png
Citera
2017-04-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Kul tråd! Trist bara att den verkar rätt inaktiv. Jag får väl försöka sparka liv i den.

Vad ser vi här?

http://i68.tinypic.com/25k23xx.png

Ser ut som ett AV-block II typ I? Möjligen att QTc-tiden också ser visuellt lite lång ut, men kan vara en synvilla.

EDIT - Efter lite noggrannare titt blir jag osäker. AV-block I, sinusarrytmi och enstaka SVES?
Senast redigerad av Macossmagic 2017-04-28 kl. 23:00.
Citera
2017-04-28, 23:20
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macossmagic
Ser ut som ett AV-block II typ I? Möjligen att QTc-tiden också ser visuellt lite lång ut, men kan vara en synvilla.

EDIT - Efter lite noggrannare titt blir jag osäker. AV-block I, sinusarrytmi och enstaka SVES?

Hur resonerar du med AV-block 1? I vilken avledning ser du så långa PQ-tider?

Det är en arytmi, men är det sinusfokus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in