Citat:
Ursprungligen postat av
Vildesvinn
Hur blir det med barnen, om de separerar och Harry, men inte Meghan vill bo i England? Jag är uppriktigt nyfiken om kungligheter vid skilsmässa har andra regler? Fast nu kanske barnen inte räknas som kungligheter. Jag har noll koll. Men låt oss säga att om prins William skulle skilja sig, har han som kunglighet större rätt till barnen eller att barnen typ tillhör kungahuset mer än den icke kungliga mamman?
Prinsessan Diana fick skriva på papper om att barnen tillhörde kungahuset, så hon hade inte kunnat försvinna med William o Harry utomlands. Angående Meghan, så är det nog ingen som vet om hon har skrivit på något sådant papper, men min gissning är a) att hon inte har det och b) även om hon har gjort det, så kan sådant jämkas i och med att hon 1) är amerikansk medborgare (d.v.s. hon har egentligen inget lydnadsförhållande till det brittiska kungahuset överhuvudtaget, så den avtalsparagrafen kan i så fall anses vara ogiltig), samt 2) hela familjen faktiskt bor i USA när skilsmässan i så fall sker. Så det är ändå inte som att hon "tar" barnen och flyr med dem, utan barnen bor redan i USA, och detta faktum brukar väga tungt i vårdnads- och boendedomar.
Så jag tror inte att det blir några fördelar för Harry. Amerikanska domstolar fjäskar inte heller för europeiska kungligheter. Det blir i så fall som för alla andra skilda par på olika kontinenter. Ofta gör man så, att barnen bor med mamman, samtalar med pappa över Skype, mailar, messar o.s.v. - och så tillbringar de de flesta loven hos pappan i det andra landet.