• 1
  • 2
2011-12-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Khan
Inte helt hundra, men har fått för mig att rödbetssoppa/kolsoppa är vanligt i Polen runt jul iallafall.
Skulle tro att det handlar om tiden innan jul, advent är ju en fasteperiod inom den katolska kyrkan, då man inte ska äta kött och fisk.
Citera
2011-12-24, 01:21
Medlem
Halvdansk själv och har större delen av mitt liv ätit dansk julmat på julafton. Flæskesteg, rødkål, grønlangkål (liknande halländsk långkål), brunede kartofler (små potatis stekta i smör och socker så jäkla gott), gelé, gräddsås gjord på stekspadet. Till efterrätt ris a la mande med körsbärssås, inte att förknippa med den försvenskade Ris a la Malta som bara har grädde i sig och inte mandlar som "a la manden".

Det är även vanligt med kalkon i Danmark, men det har inte vi ätit.
Citera
2011-12-24, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Halvdansk själv och har större delen av mitt liv ätit dansk julmat på julafton. Flæskesteg, rødkål, grønlangkål (liknande halländsk långkål), brunede kartofler (små potatis stekta i smör och socker så jäkla gott), gelé, gräddsås gjord på stekspadet.

Ska de saltas något eller ska sockersmaken dominera helt? Tacksam för svar. Jag tänker försöka överraska med det här i morgon.
Citera
2011-12-24, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ska de saltas något eller ska sockersmaken dominera helt? Tacksam för svar. Jag tänker försöka överraska med det här i morgon.
När du kokar potatisen saltas de som vanligt. Annars ska du bara ha socker och smör i pannan. Har du ett bra recept? För att få till det att det smälta sockret och smöret blir bra kan ibland vara något av en konst, så har du inget recept kan jag dela med mig hur vi brukar göra.
Citera
2011-12-24, 01:59
Medlem
Citat:
När du kokar potatisen saltas de som vanligt. Annars ska du bara ha socker och smör i pannan. Har du ett bra recept? För att få till det att det smälta sockret och smöret blir bra kan ibland vara något av en konst, så har du inget recept kan jag dela med mig hur vi brukar göra.

Jag googlade som vanligt och tyckte att det såg ganska enkelt ut men om det är mer komplicerat så tar jag gärna del av ditt recept.
Citera
2011-12-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag googlade som vanligt och tyckte att det såg ganska enkelt ut men om det är mer komplicerat så tar jag gärna del av ditt recept.
Ja det är enkelt men vissa recept kan ibland vara missvisande. Nåväl här mitt recept:

Bruna potatis

1. Koka mindre potatis eller mandel/sparrispotatis.

2. När potatisen är klar sätt spisen på 4:an och häll rikligt med socker i en panna. När sockret har börjat smält i kanterna i med en riklig klick smör.

3. Låt allting koka samman och häll sedan i potatisen. Höj temperaturen lite, vänd runt potatisen sakta. Sänk temperaturen något och låt det potatisen koka in i sockersmöret ca 10 min. Höj temperaturen ifall det slutar puttra. Potatisen ska bli något karameliserade.

Man lär sig efterhand hur potatisen ska bli, men det receptet är ett bra riktmärke.
Citera
2012-12-26, 00:46
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Halvdansk själv och har större delen av mitt liv ätit dansk julmat på julafton. Flæskesteg, rødkål, grønlangkål (liknande halländsk långkål), brunede kartofler (små potatis stekta i smör och socker så jäkla gott), gelé, gräddsås gjord på stekspadet. Till efterrätt ris a la mande med körsbärssås, inte att förknippa med den försvenskade Ris a la Malta som bara har grädde i sig och inte mandlar som "a la manden".

Det är även vanligt med kalkon i Danmark, men det har inte vi ätit.

Är din släkt från Jylland? Jag har nämligen inte själv stött på långkål på ett Själländskt julbord?
Citera
2012-12-26, 03:04
Medlem
Spackelackans avatar
I min hustrus Argentina så käkas det grillat kött till lunch och en lätt buffé på julaftonskvällen. I mina svärföräldrars hus så är den ugnsstekta kalkonen huvudrätten, medan smårätter såsom sallader, empanadas och kallskuret spelar biroller.

Den stora begivenheten kommer först på juldagen då det är vanligt att anordna en s.k Asado (Grillfest) med en massa olika kött och korvar. Är tillställningen tillräckligt stor så kan hela djur grillas över eldgropar. Mycket gott. Vegetarianerna har inte mycket att hämta på dessa fester dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in