2011-12-22, 13:12
Medlem
Raegnars avatar
Jag är medveten om att det finns en tråd som behandlar Eniro och Hitta från 2009, men den behandlar inte ämnet Birthday.se. Dessutom vill jag inte bumpa i en tråd som är så pass gammal.

Eniro och Hitta har varit vänliga att ta bort mina kontaktuppgifter på begäran, men Birthday.se skriver under "Kontakta oss" angående personuppgifter:

Citat:
Syftet med födelsedagssökmotorn på Birthday.se är att göra det möjligt för dig och andra att uppvakta avlägsna och mer närstående vänner och bekanta.

Det finns ingen möjlighet att plocka bort eller lägga till information i databasen om inte annan information kommer oss tillhanda från berörda myndigheter. För övriga frågor gällande personinformation vänligen kontakta Upplysning.se.

Jag vet inte hur jag själv ska gå tillväga nu för att få detta raderat. En vän sa till mig att man ska ha rätt att ta bort sin information om man vill det, så jag borde anmäla. Vad talar han då om för anmälan och finns det ens? Vad har jag rätt till?

God jul och Gott nytt år
Raegnar
Citera
2011-12-22, 13:19
Medlem
Delicates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raegnar
Jag är medveten om att det finns en tråd som behandlar Eniro och Hitta från 2009, men den behandlar inte ämnet Birthday.se. Dessutom vill jag inte bumpa i en tråd som är så pass gammal.

Eniro och Hitta har varit vänliga att ta bort mina kontaktuppgifter på begäran, men Birthday.se skriver under "Kontakta oss" angående personuppgifter:

Jag vet inte hur jag själv ska gå tillväga nu för att få detta raderat. En vän sa till mig att man ska ha rätt att ta bort sin information om man vill det, så jag borde anmäla. Vad talar han då om för anmälan och finns det ens? Vad har jag rätt till?

God jul och Gott nytt år
Raegnar

Intressant. Vill också ha mina uppgifter raderat.
Citera
2011-12-22, 13:36
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Det är normalt Datainspektionen som hanterar frågor kring personuppgiftslagen.

Men:
Citat:
Flera webbplatser med gatubilder, däribland Hitta.se och Eniro.se har dock ett så kallat utgivningsbevis. Det innebär att webbplatsen omfattas av bestämmelserna i yttrandefrihetsgrundlagen vilket i sin tur innebär att personuppgiftslagen inte gäller. Datainspektionen har då inte någon som helst möjlighet att ha synpunkter på hur personuppgifterna, i de här fallen bilderna, behandlas.

Birtday.se har utgivningsbevis enligt
http://www.radioochtv.se/Tillstand-och-registrering/Sok-i-registret/
Citera
2012-01-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TANSTAAFL
Det är normalt Datainspektionen som hanterar frågor kring personuppgiftslagen.

Men:

Birtday.se har utgivningsbevis enligt
http://www.radioochtv.se/Tillstand-och-registrering/Sok-i-registret/

Är det honom man skall kontakta då? Jag vill inte heller ha min adress där

patric@berlock.se

Är det någon som har lyckats med det???

Namn: Berlock Information AB
C/O Adress:
Adress: Box 1008
Postadress: 745 27 Enköping
Telefon: 0707-738073
Fax:
E-post: patric@berlock.se
Hemsida:
Sändningsområde:
Beteckning: www.birthday.se
Frekvens:
Start på tillstånd: Ej angett
Slut på tillstånd: Ej angett
Typ av tillstånd: Utgivningsbevis
Citera
2012-01-11, 15:47
Medlem
Jag tror inte det finns ett lagligt sätt att begära att företag ska redigera eller ta bort offentliga uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in