2011-12-22, 11:24
Medlem
Jag har planer på att flytta till Jönköping inom närmsta halvåret då tjejen min bor där.
Kan man få lite tips på vilka områden man ska undvika att leta bostad i?

Kommer köpa antingen bostadsrätt eller hus i sådana fall.
Jag vill verkligen inte hamna i eller nära något ghetto om ni förstår hur jag menar?

Så vart ska man leta om man vill bo i ett lugnt och skönt område?
Citera
2011-12-22, 12:15
Medlem
Du ska absolut INTE bo på Råslätt iaf. De områden som rekommenderas är; Torpa, Öster eller Väster.
Citera
2011-12-22, 18:15
Medlem
jenny747s avatar
hus: egentligen är hela västra delen av jönköping bra. tänker då främst bymarken, bäckalyckan och dalvik men även mariebo. fina hus och jävligt bra område (har själv bott där och det är bra, många barnfamiljer men även endel lugnare studentboenden i hus).
dyrt dock, så du är förberedd på det, och nästan bara villor bortsett från centrala dalvik med hyresrätter

torpa är väl okej, inte "ghetto" men mycket våld, typ rån och våldtäkter.

vet att vissa även gillar rosenlund/vättersnäs (tror jag det heter), men jag tycker inte det är lika bra. finns hur som helst både bostadsrätter och villor.

inte råslätt, öxnehaga, ekhagen eller huskvarna iaf. det är ett som är säkert.
Citera
2011-12-22, 20:01
Medlem
Tackar och bockar för dom fina tipsen.
Citera
2011-12-22, 20:50
Medlem
jenny747s avatar
jag ska väl tillägga att jag egentligen inte har något emot torpa själv, men det bor väldigt många på ett rätt litet område där (många hus med typ 3-4 våningar), och är en genomfart för att komma till tex råslätt, gräshagen och andra områden på söder. därav blir det endel våld på helgerna.

torpa är dock fel namn, men används i dagligt tal.
egentligen är torpa området söder om det så kallade torpa. hm, svårt att förklara, men
torpa = från torpaplan och söder ut, mest villor
söder = från torpaplan och norrut, mest bostadsrätter och hyresrätter. i hyresrätterna bor många studenter.

hur mycket kan du tänka dig att lägga på ett hus eller en bostadsrätt?

edit: och vilken ålder är du/ni i? vad vill ni ha för typ av område? alltså, nära till skog? nära till city? har ni tillgång till bil? kan ni tänka er att åka buss till jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in