2011-12-22, 07:12
Medlem
Uninteresteds avatar
Stallde denna fråga i en annan tråd men det gav inget resultat, den tråden riktade sig också till spelare. Här tänkte jag att vi tränare kan få ställa frågor och få tips av andra tränare och spelare!

Wall of text men min fråga är fetmarkerad.

Jag har precis börjat träna ett par grabbar födda 00. Laget tränas också av en kille från A-laget här i "staden". Killarna är ganska duktiga och vissa är väldigt begåvade. Jag själv spelade innebandy från att jag var 6 till 16 och var ganska duktigt, men jag bodde då i en mindre by och intresset var inge vidare när vi vart äldre och jag hade inte motivation att pendla en timma med buss efter skolan så jag valde att sluta.

Min första match som tränare ägde rum i lördags och jag upptäckte då ett problem i dom 2 matcher vi spelade, vi dominerade stundtals och det såg ut som att vi hade powerplay ibland. Men bollen ville inte in, dom sköt och sköt, det var inga dåliga skott(eller det var det ju..) men dom gick utanför eller så tog målvakten dom.
Första matchen vann vi med 6-3 men borde fått in 10-12st iaf om sport vore rättvist..

Efter första matchen satte jag mig med grabbarna och ritade på taktiktavlan att jag ville ha in mer trafik framför mål för att skymma målvakten och kunna trycka in returer, det gav lite resultat genom att vi gjorde 6 mål på 18min(2x20, men matchen vart avbruten med 2 min kvar av första).

Nu till min fråga: Vad för övningar kan vi köra för att dom ska bli mer pricksäkra? Vi har kört halvcirkel framför mål och sagt åt dom att träffa mål istället för att skjuta stenhårt och att dom blivit "bestraffade" om dom missade, men vad mer finns det för övningar?

Är snart 8 år sen jag spelade och det enda jag har kvar är i princip spelförståelsen

Mvh
Citera
2011-12-22, 07:49
Medlem
Hej, är själv tränare åt ett korpen lag och har 12 års erfarenhet av innebandy.

Dina killar är väl runt 12 år, och de lyder inte alltid då. Du gör helt rätt med halvmåne, men du kanske borde testa ett straff. Säg att den som missar får göra 5-10 armhävningar, det gör dem mer fokuserade och får dem att "vilja träffa mål" mer än innan.

Du borde också testa lite mer spelsituationsavslut, dvs lite mer verkliga avslut som kan hända i matcher, du kan säkert någon sådan övning, självklart med armhävningar som straff
Citera
2011-12-22, 08:18
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Respectus
Hej, är själv tränare åt ett korpen lag och har 12 års erfarenhet av innebandy.

Dina killar är väl runt 12 år, och de lyder inte alltid då. Du gör helt rätt med halvmåne, men du kanske borde testa ett straff. Säg att den som missar får göra 5-10 armhävningar, det gör dem mer fokuserade och får dem att "vilja träffa mål" mer än innan.

Du borde också testa lite mer spelsituationsavslut, dvs lite mer verkliga avslut som kan hända i matcher, du kan säkert någon sådan övning, självklart med armhävningar som straff

Min kära vän, är Du läskunnig såhär på morgonkvisten? "och att dom blivit "bestraffade" om dom missade"

Jag tycker att dom lyder ganska bra trots att dom är såpass unga, jag är dessutom utbildad och har ganska stor vana med ungdomar!

Spelsituationsavslut låter som något dom bör träna på, har Du något förslag på övning?
Citera
2011-12-22, 08:29
Medlem
Felet är nog inte att de missar utan varför de missar.

Se till att de har rätt teknik i skottet, handled som slag. Gå igenom noga och ofta!
Sitter tekniken så kommer bollarna också sitta

Skott är något som måste nötas in, nöta nöta och nöta. Hemma som på träning.
Spelarna måste förstå att den som nöter mest skjuter bäst.
Halvmåne fungerar fint, snabb övning med många skott per spelare. Men vet de inte hur man skjuter så ligger nog majoriteten av bollarna bakom sargen tillslut.
Citera
2011-12-22, 08:52
Medlem
Så läskunnig var jag på morgonen!
Ditt lag verkar ha det mesta förutom avsluten.

Här följer en övning med två avslut av samma person, ett på skott utan pass och ett skott med pass.

http://innebandy.landslaget.nu/uploads/pics/bollbehandling-pass-skott2.gif

Kan fort. vara sliten
Citera
2011-12-22, 08:53
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibbas
Felet är nog inte att de missar utan varför de missar.

Se till att de har rätt teknik i skottet, handled som slag. Gå igenom noga och ofta!
Sitter tekniken så kommer bollarna också sitta

Skott är något som måste nötas in, nöta nöta och nöta. Hemma som på träning.
Spelarna måste förstå att den som nöter mest skjuter bäst.
Halvmåne fungerar fint, snabb övning med många skott per spelare. Men vet de inte hur man skjuter så ligger nog majoriteten av bollarna bakom sargen tillslut.

Detta stämmer nog in på många av killarna, har cup den 28:e, 5 matcher, ska studera detta då tills nästa träning!
Citera
2011-12-22, 08:55
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Respectus
Så läskunnig var jag på morgonen!
Ditt lag verkar ha det mesta förutom avsluten.

Här följer en övning med två avslut av samma person, ett på skott utan pass och ett skott med pass.

http://innebandy.landslaget.nu/uploads/pics/bollbehandling-pass-skott2.gif

Kan fort. vara sliten

Den övningen var ganska bra.. Kan ju med fördel köras på 2 mål samtidigt! Denna blir det att testa iaf, tack
Citera
2011-12-22, 10:28
Medlem
För det första ska/får du inte träna lag utan att ha gått utbildningarna som krävs för just den åldersgrupp du har hand om. Nu är dina grabbar rätt unga så jag tippar på att det är max 2-3 utb. du behöver.

För det andra så ska ni inte straffa dem ifall de missar, detta kommer ju göra att de skjuter lösare för att de blir "rädda" för att missa.

Det enda som gäller är att nöta, nöta, nöta.. tillslut sitter skotten.

Se till att det är tekniskt riktiga skott bara.
Citera
2011-12-22, 18:40
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weak
För det första ska/får du inte träna lag utan att ha gått utbildningarna som krävs för just den åldersgrupp du har hand om. Nu är dina grabbar rätt unga så jag tippar på att det är max 2-3 utb. du behöver.

För det andra så ska ni inte straffa dem ifall de missar, detta kommer ju göra att de skjuter lösare för att de blir "rädda" för att missa.

Det enda som gäller är att nöta, nöta, nöta.. tillslut sitter skotten.

Se till att det är tekniskt riktiga skott bara.

Utbildningar är överskattat.

Med bestraffningar menar jag harmlösa saker som tex. upphopp eller armhävningar.
Citera
2011-12-23, 14:05
Medlem
croxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Nu till min fråga: Vad för övningar kan vi köra för att dom ska bli mer pricksäkra? Vi har kört halvcirkel framför mål och sagt åt dom att träffa mål istället för att skjuta stenhårt och att dom blivit "bestraffade" om dom missade, men vad mer finns det för övningar?
Mvh

Det finns ju "Hörnen" dvs 2 led i hörnen i samma zon, 1 springer upp och bågar vid mittplan ungefär, får passning från andra hörnet och skjuter. Sen finns det en övning som vi kallade "Solen". 1 hörn med bollar i en zon och sen diagonalt över i andra zonen ställer du också bollar. 1 spelare från vardera hörn startar samtidigt utan boll, springer rakt framåt och bågar vid mittzon, vid cirkeln. Får då en pass från hörnet och passar direkt tillbaka, när gubben i hörnet får tillbaka bollen så lägger han den tillbaka till samma gubbe som då ska skjuta mot målet från samma zon han startade i.

Sen har vi även en bra skottövning / målvaktsövning, precis som när ni ställer upp i cirkeln men ni ställer även 1 spelare 2 meter från varje stolpe som har bollar. Dessa ska passa till skyttarna och det kan vara bra, i den åldern dina grabbar är i, att skrika namnet på skytten (passarn skriker alltså namnet på skytten för att få han uppmärksam) Sen kan du ta bort detta och låta de vara redo istället för att endast vara redo när deras namn skriks..

En till övning är att ni samlar alla bollar i mitten och kör antingen mot 2 eller 1 mål. 1 spelare startar snettvänster in i zon och tar skott, 1/2 sekunder efter att han startat så startar en gubbe snett ned till höger och tar skott.

2 mot 1 finns också. Sen har vi även 3 mot 2. En övning som går över hela planen. I defensiv zon så ställer du 3 led, 1 i vardera hörn och 1 vid målet. Du har även 2 backar som står vid mittplan. Centern, som står i ledet vid målet, startar med boll och lägger till vilken forward han vill, passningar går mellan anfallarna och det gäller såklart att komma till avslut. Backarna övar på att försvara i underläge. När avslutet tagits från forwards/centerns sida så blir det kontring, personen som tog skott bland forwardsen eller centern blir då back och de 2 backarna blir då anfallare så de blir 2 mot 1. Målvakten, som samlat massa bollar på kassen tar en boll och kastar till vilken back han vill.

Hoppas det blev tydligtn u
Citera
2012-01-09, 16:52
Medlem
Jag själv är innebandytränare för ett gäng som är 15-16 år nu. Jag har alltid levt med filosofin att resultaten i matcherna inte är det viktiga förens spelarna kommer upp i 15 år åldern. fram till dess så anser jag att man bör prioritera spelet i sig och inte resultatet på tavlan, för när man sedan kommer upp i äldre åldrar så har man en grym fördel om man har lärt sig spelet som barn. Men när det gäller skott så tycker jag precis som alla andra här att det gäller att öva mycket teknik med killarna. Däremot så tycker jag tvärtemot på vissa punkter, jag anser t.ex. att man FÖRST ska lära sig att skjuta hårt, när man sedan har lärt sig det så kan man börja fokusera på precisionen. Även här så är tanken att man ska få en bra grund för att bli en bra framtida innebandyspelare. Och sist med absolut inte minst så tycker jag att i princip alla skottövningar bör innehålla direktskott istället för skott på liggande boll eller att man tar emot bollen. Som innebandyspelare bör man i princip skjuta på att som är inom en klubbradie från kroppen förutsatt att bollen är under knähöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in