Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Hur loggar man in som superduper då? går det överhuvudtaget på Ubuntu?

Ett sätt att få "permanent" root/sudo så man slipper skriva sudo framför varje kommando är att skriva "sudo -i". Detta kommer logga in dig som root i de terminalfönster du använder just nu, och du kan sen bara skriva exit för att återgå till din användare.
Citera
2011-12-22, 01:13
Medlem
"su" för att logga in som root (admin) med root lösenordet
"sudo su" (kör som root, logga in som root). Loggar in på root med ditt egna användarlösenord. Fungerar bara om du har tillåtelse att använda sudo.
Citera
2011-12-22, 17:21
Medlem
Fisners avatar
Du har pm!
Citera
2011-12-22, 18:57
Medlem
closecuts avatar
Citat:

Det är möjligt, men betänk att rootkontot är avstängt för inloggning av en anledning. Din kunskapsnivå för tillfället är anledning nog till att vilja fortsätta ha det så. Vänj dig vid sudo istället. Mycket trevligare både för dig och ditt installerade os.
Citera
2011-12-22, 20:43
http://thepiratebay.org/torrent/6441646/Linux_All-in-One_For_Dummies__4th_Edition-viny

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_5_6/185-1347046-8104540?url=search-alias%3Daps&field-keywords=linux+for+dummies&sprefix=Linux+

Den är inte dyr att köpa heller....
Senast redigerad av .:Nisse:. 2011-12-22 kl. 20:45.
Citera
2011-12-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro
Här har du en bra bok, www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf

Att använda GNU/Linux av Linus Walleij

Jag bläddrade igenom den och insåg till min fasa att jag kan nästan allting som finns med där. Innebär det att jag är en nörd?
Citera
2011-12-23, 00:08
Medlem
Run3s avatar
--help är väl också ganska skön? Brukar på ett kort sätt ge tillräckligt med info om tillgängliga parametrar.
Citera
2011-12-23, 06:58
Medlem
xallies avatar
Citat:
Hmm... Jag har för mig att man inte kan logga in som "sudo" i ubuntu, men att man kan köra enskillda kommandon just genom att skriva sudo före. Eller ärr jag helt ute och cyklar?
Citera
2011-12-23, 08:40
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallie
Hmm... Jag har för mig att man inte kan logga in som "sudo" i ubuntu, men att man kan köra enskillda kommandon just genom att skriva sudo före. Eller ärr jag helt ute och cyklar?

Nej du är inte ute och cyklar.
Man kan ge åtkomst till enskilda kommandon i sudo-config-filen.
T ex så kan man ge xallie bara rättigheten att köra kommandot "halt", utav de kommandon som användaren xallie normalt inte har rättigheter till. Normalt sett så är det bara root-användaren som har rättigheter att köra kommandot halt.
Citera
2011-12-23, 17:28
Medlem
N2O/THCs avatar
Två veckor är allt bra snålt med tid för att lära sig ett kraftfullt operativsystem på. I och med att du är datatekniker, och de vill att du ska lära dig Linux, så antar jag att de har någon/några Linuxbaserade servrar som de vill att du ska sköta om. För detta borde du först och främst lära dig att navigera i terminalen...

cd
används för att flytta dig runt i filsystemet. ex: cd /etc/samba
pwd visar var du står just nu. Presenteras som tex /var/log
mkdir skapar en katalog exempelsyntax är mkdir /home/user/*katalognamn*
touch skapar filer. ex: touch /home/user/fil. Editera sedan med nano.
rm tar bort filer. Lägg till växeln -r så kan du ta bort fela kataloger
nano enkel textediterare som du kan modifiera till exempel config-filer med. nano /väg/till/fil
top visar systembelastning och aktiva aktiviteter.
kill dödar processer. Syntaxen är kill processnamn eller processid (hitta via top eller ps aux).
För att starta en tjänst räcker det ibland med bara namnet, som med nano till exempel, annars kan du testa:
service *tjänst* restart.
sudo innan ett kommando ger dig rooträttigheter. ex: sudo nano /etc/resolv.conf

För att lära dig kommer du dock behöva leka lite med detta. Skaffa virtualbox, vilket är gatis, och installera sedan in Ubuntu server i virtualbox. Lek sedan fritt. Försök att hitta och följa guider om hur man skaffar en webbserver (apache2 rekommenderas) till exempel. Learn by doing. Blir något fel i virtalbox, så kan du bara börja om, alternativt kan du skaffa snapshots. De fungerr ungefär som save state i spelemulatorer.
Citera
2011-12-23, 18:10
Medlem
BenAsslicks avatar
Gällande terminalen så kan det här vara intressant att ögla igenom http://ubuntu-se.org/drupal/terminalskolan
Citera
2011-12-23, 21:05
Medlem
:Ericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Två veckor är allt bra snålt med tid för att lära sig ett kraftfullt operativsystem på. I och med att du är datatekniker, och de vill att du ska lära dig Linux, så antar jag att de har någon/några Linuxbaserade servrar som de vill att du ska sköta om. För detta borde du först och främst lära dig att navigera i terminalen...

cd
används för att flytta dig runt i filsystemet. ex: cd /etc/samba
pwd visar var du står just nu. Presenteras som tex /var/log
mkdir skapar en katalog exempelsyntax är mkdir /home/user/*katalognamn*
touch skapar filer. ex: touch /home/user/fil. Editera sedan med nano.
rm tar bort filer. Lägg till växeln -r så kan du ta bort fela kataloger
nano enkel textediterare som du kan modifiera till exempel config-filer med. nano /väg/till/fil
top visar systembelastning och aktiva aktiviteter.
kill dödar processer. Syntaxen är kill processnamn eller processid (hitta via top eller ps aux).
För att starta en tjänst räcker det ibland med bara namnet, som med nano till exempel, annars kan du testa:
service *tjänst* restart.
sudo innan ett kommando ger dig rooträttigheter. ex: sudo nano /etc/resolv.conf

För att lära dig kommer du dock behöva leka lite med detta. Skaffa virtualbox, vilket är gatis, och installera sedan in Ubuntu server i virtualbox. Lek sedan fritt. Försök att hitta och följa guider om hur man skaffar en webbserver (apache2 rekommenderas) till exempel. Learn by doing. Blir något fel i virtalbox, så kan du bara börja om, alternativt kan du skaffa snapshots. De fungerr ungefär som save state i spelemulatorer.
Jag vill inte vara dryg, men om han går en två veckor lång intensivkurs så är nog samtliga kommandon redan inlärda på första veckan, förhoppningsvis.

Men annars så kan jag hålla med om ditt Virtualbox-tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in