Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-12-21, 21:38
Medlem
schmekets avatar
Funderade på detta en ganska bra stund igår natt; Finns det någon som är komplett lycklig här? som är helt och hållet nöjjd med sin situation och sitt liv. Om det går, hur känns det då? Konstant eurofikänsla? vad vet jag.. Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2011-12-21, 21:43
Medlem
Hanus2.0s avatar
Heroin + Exstacy
Citera
2011-12-21, 21:46
Medlem
rootswallers avatar
Om denna totala/kompletta lycka finns bör det vara omöjligt att veta att man innehar den då man befinner sig i den. Man kan aldrig veta om man kan bli lyckligare än det lyckligaste man varit, därför kan man inte veta hur maximala lyckan känns, oberoende det finns en lyckogräns eller ej. Eftersom ingen med säkerhet kan beskriva denna känsla av maximal/total/komplett lycka tror jag inte du kommer få särskilt vettiga svar. Personligen tror jag dock att MDMA/Ecstasy är det närmaste man kan komma denna lycka, om den nu definieras i form av eufori, kärlek etc.
Citera
2011-12-21, 21:47
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanus2.0
Heroin + Exstacy

Skulle säga Eva bara
Citera
2011-12-21, 21:48
Medlem
schmekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Om denna totala/kompletta lycka finns bör det vara omöjligt att veta att man innehar den då man befinner sig i den. Man kan aldrig veta om man kan bli lyckligare än det lyckligaste man varit, därför kan man inte veta hur maximala lyckan känns, oberoende det finns en lyckogräns eller ej. Eftersom ingen med säkerhet kan beskriva denna känsla av maximal/total/komplett lycka tror jag inte du kommer få särskilt vettiga svar. Personligen tror jag dock att MDMA/Ecstasy är det närmaste man kan komma denna lycka, om den nu definieras i form av eufori, kärlek etc.

Intressant tänk! Håller nog med dig på punkten om E/mdma, att sådan eurofi som första gången på E, har jag aldrig tidigare upplevt, och kommer förmodligen inte göra det heller.
Citera
2011-12-21, 21:53
Medlem
Uses avatar
Jag tror aldrig jag kommer känna samma lycka som under min jungfrufärd på E
Citera
2011-12-21, 22:12
Medlem
Håller med ovan. Tror inte att man riktigt vet om det själv när man väl är där och att det mest troliga sättet att bli det är väl droger så som E/MDMA o kanske heroin(har aldrig testat det så vet inte)? Men detta är bara kortvarigt. Att ha denna känslan naturligt och veta om det vet jag ej, tror man först märker det efter det först är över. Vet inte ens om det finns någon som har detta utan hjälp av droger.
Tänkt lite runt detta tidigare bara aldrig komplett lycka, bara vanlig lycka.
Citera
2011-12-21, 22:12
Medlem
walle86s avatar
Som andra säger så tror jag det är helt omöjligt. Men om man var det, då skulle det ju bli vardagligt, och då uppskattar man det väl inte lika mycket?, det blir ju inget specielt med det då menar jag. jämfört med en person som får känna otrolig lycka 1 timme per år. När den timmen väl är inne så är det så fantastiskt så att det är mer värd än vardaglig lycka varje dag kanske.
samma sak som att man måste ha tråkigt för att kunna ha riktigt kul.
Citera
2011-12-22, 00:12
Medlem
Idinansikts avatar
Tänkte egentligen logga ut för kvällen men detta ämnen är för intressant så jag känner mig manad att skriva en post till.

Jag tror för att vi ska förstå vad lycka är så måste vi börja med att förstå vad som gör att vi inte är lyckliga, vad som skapar vårt lidande.
Genom att eliminera lidande så är vi på god väg att bli lyckliga.

Tyvärr tror jag att vår kultur som vi lever idag direkt motverkar ett stadie av total lycka.
Vår vardag är fylld med krav och stress. Detta måste bort.
Du måste även sluta drömma och hoppas på att framtiden ska innehålla något som du inte har nu. Strävan efter materiella ting, bättre kärleksliv, mer pengar eller bättre hälsa säger egentligen bara till dig att du inte är perfekt och att du eller din omgivning kan förbättras. Detta är en tankebana som visserligen hjälper dig att uppnå saker och ting, men samtidigt skapar det olycka för dig i stunden/nuet.

Den totala lyckan ligger i nuet. När du kan lära dig att fokusera dina tankar och känslor på det som händer just nu och inte det som kan komma att hända i framtiden eller det som har varit så kan du börja närma dig lycka.
Citera
2011-12-22, 01:08
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idinansikt
Den totala lyckan ligger i nuet. När du kan lära dig att fokusera dina tankar och känslor på det som händer just nu och inte det som kan komma att hända i framtiden eller det som har varit så kan du börja närma dig lycka.

Ska jag röka brass med indianer i Amazonas, eller bli heroinist på heltid? Eller ska jag kanske försöka få en stabil utbildning och ett jobb att leva av?

Jag tror lycka är att vid sin dödsbädd kunna se tillbaka på ett liv där man fått uträtta något meningsfullt. Att ens existens spelade någon roll och att jag känner att jag fått uträtta det jag velat och jag då är beredd att omfamna mitt öde. Lyckan i sig liksom lyckoruset tror jag inte är svaret, utan snarare känslan av att vara nöjd.

Tao Te Ching beskriver det fint:
Citera
2011-12-22, 02:52
Medlem
VikingFs avatar
Å være komplett lykkelig må være å våkne opp om morgenen og ha null bekymringer. DEN dagen er jeg komplett lykkelig.
Citera
2011-12-22, 11:36
Medlem
Idinansikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Ska jag röka brass med indianer i Amazonas, eller bli heroinist på heltid? Eller ska jag kanske försöka få en stabil utbildning och ett jobb att leva av?

Jag antar att du försöker missförstå mig med flit för att göra någon form av komisk poäng? För även du förstår väl att bara för att man inte blickar framåt eller blickar bakåt så betyder inte det att du måste injicera något i armen?

Tvärt om så är jag övertygad om att droger är en genväg vi tar till lycka, o jag har testat en hel del så jag vet vad jag pratar om.

Nej, lycka ligger inte i droger, eller datorspel, eller arbete eller pengar. Allt det är kulturella uppfinningar. Det är genvägar till att bli lycklig. Allt detta är dock enbart kortvarig lycka som går över med tiden.

Med detta sagt betyder det inte att du inte kan fixa en utbildning, eller arbete. Att vara fokuserad på nuet är kanske ditt bästa tips för övrigt för att lyckas bra med studier eller en arbetsuppgift. Det kallas för att vara närvarande, det är då du utnyttjar din hjärnkapacitet till max.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in